Rigtige mænd læser ikke manualen, ikke før det er gået galt...
Min svigerfar ville have Windows 11 så jeg fandt et AM5 bundkort, nogle DDR 5 ram, og en 8600G med indbygget grafik (han spiller lette spil). Jeg installerer Win11 på den og kører samtlige opdateringer ind. Ingen problemer.
Dagen efter jeg havde afleveret den, ringer han og siger at der kommer mærkelige prikker når han spiller, hvorefter skærmen fryser helt. Jeg får den hjem igen, forsøger mig med at hente AMD's egen driver (istedet for den Windows update selv henter), men den crashede under installationen og ville ikke ind i Windows igen.
Får genstartet i safe mode og gendannet. Den crasher stadig i spillene. Prøver at google det, og finder ud af at denne APU ikke kan lide ram der kører mere end 5200mhz. Dem jeg satte i kørte 5600mhz. Ændrede hastigheden til 5200mhz og så blev den stabil og har ikke fejlet siden.
Har det som en vane at sætte rammene til deres max hastighed når jeg bygger en ny pc. Har aldrig oplevet før, at noget blev ustabilt fordi man satte en lidt højere hastighed.
Note to self: Læs manualen... 🙂
Har I oplevet noget lignende?
Jeg har højest døjet med at min pc ikke ville poste når jeg satte mine ram til max hastighed.
Lyder mere af data corruption, når det virker til at starte med 🙂
At køre IMC lidt over max går normalt fint, og de fleste bundkort giver selv automatisk lidt extra volt hvor det er smart (ofte giver de mere end nødvendigt, men det er en anden sag) , men når der så kommer en iGPU med indover også så kan det godt blive lidt stramt med stabiliteten 🙂
Det er nederen med den slags (datafejl) så jeg ville reinstall windows bare for at være sikker :)
Den har kørt stabilt siden, og det var en ny installation så krydser fingre for at den er god nu.