Godt hjemme fra Cebit 2002, skal I da lige have et par ord med om nVidia og fremtiden. Vi var i går på vores sidste dag på Cebit messen i Tyskland, inviteret til en lille snak med nVidia. Vi fik en helt masse ud af det, men specielt to ting vil jeg gerne lige hive ud. For det første fik nVidia's tekniske marketing manager (Som forresten har været udviklingschef for 3dfx) mig til at fatte, hvorfor GeForce4 MX serien nogensinde er blevet lanceret. Jeg har hidtil ment, at der ingen fremtid var i de GPUer pga. manglende understøttelse af DirectX 8.0.
Programmerbare Vertex og Pixel Shaders er faktisk noget af det, der tager allermest plads på selve grafikprocessoren, så derfor vil en sådan chip per definition være dyrere, at producere end en uden, det er logisk nok. Det nVidia så har gjort, er at pille disse ting fra chippen og føje nogle andre ting til som ikke fylder så meget og derfor letter produktionsomkostningerne. Hvor mange spil er det lige, der understøtter DirectX 8.0 i dag? Ikke ret mange. De fleste vil så nok sige, at det vil komme ligeså stille og det er også ganske korrekt. Nu kommer der bare et andet vigtigt aspekt ind på banen som vipper den argumentation af banen. Hvor længe er det nu, der plejer at gå før nVidia frigiver en ny chip? Ca. ½ år. Med det sagt håber jeg, det er lidt lettere at begribe, hvorfor nVidia har gjort som de har gjort. Om ikke andet har jeg i hvert fald fattet det, og synes egentlig de har været ret smarte. Så stiller man sig selv det spørgsmål: "Hvorfor hedder den så GeForce4, når ikke den er bedre end GeForce3?" Simpelt nok, den kan ikke hedde GeForce3, for GeForce3 understøtter DirectX 8.0 i forvejen og så kan man ikke bare lancere en ny chip, der også hedder GeForce3, men som ikke gør det (det er lidt svært at forklare, prøv at tænk lidt over det, så vil i forstå, tror jeg).
Til en anden ting. Hvad har nVidia i støbeskeen? Vi ved det ikke, for det ville de selvfølgelig ikke sige. Vi fik dog lokket lidt med dem, så de fortalte os lidt om, hvad vi kan forvente. Det er helt klart, at fremtiden ligger i at gøre en GPU helt programmérbar. Indtil nu har de givet os programmérbare Vertex Shaders og Pixel Shaders. Det er helt sikkert, at nVidia i fremtiden vil arbejde på at få gjort flere ting programmérbare, så vi glæder os. De sagde: "Vi har SÅ mange fede ting på vej, så I slet ikke fatter det! Næste år, når I kommer vil de teknologier i ser rundt omkring på skærmene her på standen, se ud som om, de er 10 år gamle!"