Test: Rude Gameware - Primal Wireless headset

Lyd d.  30. juni. 2010, skrevet af Mino 0 Kommentarer.  Vist: 8265 gange.

Korrekturlæser: Mino
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: Rude Gameware
DK distributør: MM distribution

Test

 

 

Da jeg skulle til at starte testen, blev jeg lidt i tvivl om, hvad pokker jeg skulle teste det op imod. Heldigvis havde bossen et gammelt trådløst Sennheiser liggende, og selvom det efterhånden har et par år på bagen, kunne det være spændende at se, hvor meget teknologien har ændret sig.

 

Det bliver testet imod:

Sennheiser RS120

 

Der bliver testet i:

Film
Musik
Spil

 

 

Film

Mine forventninger til headsettet i film, var en smule "so & so". Det er yderst sjældent at man finder et gamer headset, som kan give den nødvendige dynamik i forhold til et decideret medie headset. Alligevel blev der smidt et par actionfilm på. Først på computeren, for at se hvordan den klarede sig der. Indenpendence Day blev sat på, og headsettet gradvist skruet op.

Jeg blev først ret overrasket over, hvor meget dybde der var med i headsettet. Men det var en lidt underlig blanding. Det lød egentlig meget godt, men samtidig var det som om headsettet tog diskanten og mellemtone, for så at springe noget af den dybe mellemtone over, og tage noget bas. Det gav selvfølgelig noget dybde at have bas med, men virkede ikke 100% ægte. Den fik et stort spektre med, men man sad med følelsen af at der manglede noget. Film på TVet var stort set det samme. Lyden var måske en lille smule mere skarp på min PC, men den variabel vil jeg give mit X-Fi lydkort credit for. Stemmerne gik klart igennem, og det var egentlig rimelig tilforladeligt, at se en film.

Noget interessant jeg bemærkede, var at da jeg fik skruet headsettet op på max, var det højt nok til at høre alle detaljer, men ikke så højt, at jeg sprang trommehinderne. Jeg tænkte at jeg lige ville give den en tand mere, men det var ikke muligt. Når jeg skruede højere op på min PC, korrigerede headsettet, og skruede selv ned. Dette kan være både godt og skidt. Hvis man ønsker et headset der brager lyden ud, uanset hvor sundt det så er for det, så er det ikke så fedt, Men hvis man gerne vil have at headsettet ikke går i stykker, eller man sidder tilbage med tinitus, så er det jo ret smart.

 

Musik

Når det kommer til musik, er der jo oceaner af genrer at tage fra, og man kan umuligt teste det hele. Jeg har været lidt på jagt i arkivet, og fundet lidt forskelligt frem.

For at undersøge hvordan dynamikken lyder i samspil med en flot kvindelig vokal, starter vi med noget Tiesto med "Just Be", og der lyder faktisk ret godt. Vokalen går rent igennem, og selvom der er en del bas på nummeret, lyder det udmærket i headsettet. Igen er der dog denne følelse af at der mangler noget, og lige præcis her, er jeg lidt irriteret over, at headsettet selv justerer lyden ned, hvis jeg skruer for højt op, for det er nok liiige lavt nok til at høre sin yndlingsmusik på.

Når det kommer til Rock og Metal, så må jeg indrømme at jeg synes der er for meget bas på. Det kan selvfølgelig justeres med en equalizer, men det er tydeligt at høre at headsettet ikke har musik gengivelse som sin primære funktion. Den dybe bas er til gengæld lovende for atmosfæren i spil.

Som næsten alle headset efterhånden, er der ikke rigtigt noget at sætte på diskanten. Det er ikke sindssygt svært at gengive en god diskant i et headset, og derfor ville det næsten være forfærdeligt, hvis headsettet IKKE gengav diskanten ordentligt. Al vokal og tale er gengivet fint, hvilket leder mig hen til næste test, nemlig spil.

 

Spil

I spil er det vigtigt at man kan høre hvad der sker omkring én, og et godt headset formår at gengive stemningen i spil, sådan at man kan leve sig mere ind i den historie spillet indbyder til, og her er headsettet virkelig i sit rette element. Der er meget mere gang i actionspillene end der var i både film og musik. I COD6 var der super stemning, og pludselig finder man ud af, hvorfor der var lidt ekstra bas frekvenser med, hvorfor man ikke kunne skrue højere op osv. For her er tingene præcis som man ønsker det.

 

Komfort

Headsettet er faktisk ganske behageligt at have på, og de store bløde puder gør at man ikke får ondt i ørerne. Jeg kunne dog godt have tænkt mig at kopperne var en lille smule større, sådan at hele øret kunne være i dem. På den måde kan man meget bedre holde fremmede lyde ude af headsettet. Isæt når man tænker på at headsettet ikke spiller sindssygt højt.

Det faktum at headsettet er trådløst giver selvfølgelig også en del for komforten, siden der ikke er nogen irriterende ledning man bliver viklet ind i.

 

Plus & Minus i forhold til Sennheiser RS120

Det er vigtigt at huske, at Sennheiser RS120 er en ældre sag, og i modsætning til Primal, er dette headset lavet specielt til multimedier. Derfor skal rækkevidden også være længere, hvis man gerne vil høre musik imens man går og rydder op eksempelvis. Sennheiser RS120 bruger derfor FM radiobølger, som betyder at man manuelt skal indstille dem til at modtage afsenderboksens signal. Dette kan være vildt irriterende, hvis man er i nærheden af andre ting, der afgiver FM signaler, for så kan man let komme ud for støj. Samtidig kan den godt tabe signalet en gang imellem, sådan at man lige skal finjustere igen.

Her bruger Primal som sagt infrarød signal, hvilket selvfølgelig gør at man skal kunne se boksen, for at være sikker på at kunne modtage signalet. Men de 7 meter der anbefales, kan bekræftes. Når jeg stod helt nede en den anden ende af stuen, var der ingen problemer overhovedet med at modtage signalet.

Sennheiser RS120 spiller meget højere, og selvom det ikke tager ligeså meget bas med som Primal, så er det som om at man har et mere naturligt spektre med. Derudover er puderne på Sennheiser headsettet overtrukket med stof, der gør at de hviler på hele øret. Dette giver en følelse af at de sidder solidt på hovedet. Her kunne Primal som sagt godt have have haft lidt større puder, sådan at de dækkede hele øret.

 

Her er en lille plus / minus liste for Primal:

 

Plus:

  • Det infrarøde signal gør at der ikke skal indstilles på noget, for at modtage signalet. Det er bare at sætte det til, og så kører vi.
  • Puderne er meget bløde, og derfor er der ikke så meget belastning på ørerne.
  • I spil kommer headsettet virkelig til sin ret, og de mindre gode ting ved film og musik elimineres.
  • Sende boksen virker også som oplader for batterierne i headsettet. Det er super smart!

 

Minus:

  • Det infrarøde signal giver en begrænsning for hvor langt væk man kan være fra senderen, men det er nok de færreste der spiller Xbox eller ser TV mere end 7 meter fra skærmen.
  • Man kan godt blive lidt nervøs for, om headsettet går i stykker hvis man er lidt hård overfor det.
  • I film og musik, kunne man godt have ønsket en smule mere.

 

Inden vi hopper til konklusionen, skal I ikke snydes for en test af headsettet med Xbox. Da jeg ikke selv har haft den mulighed, får I lige et link til en Xbox test her: http://www.aeropause.com/2010/05/review-primal-wireless-headset-and-mic-xbox-360pc/

 

Lad os finde nogle karakterer til headsettet.