Produktet er venligst udlånt af: ..
Produktet distribueres i DK af: ..
Link til producentens website: ..
Layout og Design
Udvendigt design
Shuttle holder fast i det meget stilrene design:
Chipset
Vi har tidligere haft fat i Intels 925X chipset og 925XE byder ikke på meget nyt i forhold til dette. Forskellen på 925X (Alderwood) og de lidt ældre chipset kan ses på følgende billede.
Intel High Definition Audio er at finde på alle de nye chipsets, og også i 925XE. Hvad der dog ikke fremgår af tabellen er, at sydbroen skal være kombineret med et lyd-codec, der understøtter High Definition Audio for at fungere med alle features. Dette gælder over hele linjen og betyder at High Definition Audio ikke nødvendigvis er en selvfølge fordi man benytter ICH6 Southbridgen. Det er altså værd at kigge godt efter inden man investerer i nyt bundkort, hvis man vil have alle lækkerierne fra High Definition Audio med.
Udover lyden er Gigabit LAN også en gennemgående feature på alle de nyligt fremkomne chipsets og vi ser også, at PCI Express er den eneste type grafikkort der, understøttes.
925XE chipsettet er blot et 925X chipset, som kan køre 1066MHz FSB. En lille forskel er dog at 925X chipsettet er låst i hardware så man ikke kan benytte de kraftige Extreme Edition CPU'er i det, hvorimod 925XE naturligvis tager glædeligt imod. Til gengæld så understøtter 925XE ikke de nye DualCore CPU'er hvilket måske vil få nogen til at overveje en anden model barebone.
At hæve frekvensen til 1066MHz gør at memory-båndbredden stiger fra 6.4GB/s til 8.5GB/s. Udover denne forbedring skulle man også hente lidt lavere latency da DDR2-533 RAM nu kører synkront med FSB'en. På 925X må man nøjes med asynkron bus når de 533MHz fra RAM skal sammenkobles med en 800MHz FSB. Dette skulle yderligere give performance på omkring 5 % og den højere båndbredde i real world applikationer skulle give omkring 5 % ekstra ydelse i forhold til 925X.
Men tilbage til chipsettet. Går vi lidt tættere på selve chipsettets opbygning ser det ud som følger.
Indbygget i ICH6 southbridge er som tidligere nævnt High Definition Audio med mulighed for op til otte separate lyd kanaler.
Derudover er der også support for op til fire S-ATA porte, mod de tidligere kun to i ICH5. Ydermere så supporterer de ikke kun harddiske, men nu også optiske drev. Det er dog stadig kun S-ATA 1 med hastigheder op til 150MB/s, som er indlagt i chippen.
Udover standard ICH6 sydbro chippen, fås der i stil med den "gamle" ICH5 chip også specielle udgaver, bl.a. ICH6R med support for RAID0, 1, og 0+1, det er den vi har med at gøre her i dette system, og også en ICH6W/RW med trådløs teknik indbygget. Også her er der tale om at vi er en generation bagud i udviklingen - Intel er nu nået til ICH7 på de nyeste chipsets.
Layout
Shuttle's P-modeller kommer alle i et 5. generations kabinet med 350Watt PSU og plads til 1 stk 5 ¼" optisk drev og 3 stk. 3 ½" drev. Toppen af kabinettet er udstyret med to 60mm blæsere der sørger for god udluftning omkring harddiskene. Der er trukket kabler til 2 stk. SATA diske.
De to PCIe porte er placeret således at køleren fra grafikkortet vender ind i maskinen - det muliggør at man kan montere f.eks. et 7800GT kort uden problemer. Her ser vi de fire SATA porte, PCIe portene og to styks audiostik. Læg også mærke til at sydbroen har sin egen lille køleprofil.
Jeg lurede godt nok lidt på de fire SATA porte, for der er jo umiddelbart kun plads til tre harddiske, men man kan jo selvfølgelig droppe 5 1/4 " drevet og så selv fifle lidt med monteringen. Nåja..man kan jo selvfølgelig også forestille sig at nogen ville installere et af de optiske SATA drev der er ved at dukke frem på markedet.
Herunder ses den velkendte drevbås med plads til et CD/DVD-ROM drev, og enten et floppydrev eller en tredje harddisk.
Her er drevbåsen vist med en harddisk og et DVD drev. Der er ikke brugt nogen skruer til monteringen. DVD drevet sidder fast med to monteringsbøjler der samtidig låser hele konstruktionen fast når den monteres i kabinettet. Harddisken holdes på plads i bunden af fire spikes, og holdes samtidig på plads af to afstandsklemmer i siden. Det var lidt bøvlet at montere IDE drevet i bunden da de to afstandsklemmer har det med at..ja.komme i klemme. Men det lykkedes med lidt lirken at få det på plads, og når den først sidder så sidder den. Det gør samtidig at man har mulighed for op til 3 harddiske hvis man kan undvære floppydrev.
Her ser vi køletunnellen der holder CPU og MosFets kølige. Og samtidig sørger for rigelige mængder kølig luft til resten af systemet.
CPU køleren er jo selve nøglen til støjreduktion i shuttles systemer, og i denne version er den udstyret med fire heatpipes i kobber, der sidder mellem to blæsere - den ene blæser sidder fastmonteret på kabinettet.
Bunden er af kobber der sikrer maksimal varmeoverførsel til rørene. Den skrues fast med fire kraftige fjederbelastede skruer.
Her ser vi tydeligt både kølesystemet og de små MosFets der leverer strøm til CPU. Vi kan også se den store passive køleprofil der køler nordbroen. Her kunne jeg godt have tænkt mig en aktiv køleløsning da den bliver ganske forrygende varm, selv uden overclocking.
PSU'en får også lige et par ord med på vejen. Det er en, for en barebone, kraftig sag på hele 350watt.
To separate 12volt rails med hver 17A er ikke helt skidt. Der er da basis for at kunne trække et stort grafikkort, og den er naturligvis støjdæmpet efter alle kunstens regler med Shuttles SilentX teknologi.
Her ses bagsiden af SB95P V2 med diverse tilslutninger. Specielt lydkortet har en fremtrædende plads med hele 8 kanaler til rådighed, og der er både en digital coaxial udgang og optisk ind/udgang. Læg også mærke til den lille knap i den sorte stribe mellem COM og 1394 porten. "Clear CMOS" er en rar feature at have udvendigt. Så slipper man for at skulle skille hele systemet ad hvis man "kommer til" at overclocke lidt for voldsomt.
Hvis ikke man har nok i stikkene på bagsiden, så er der flere skjult nederst på fronten under en lille klap.