Test: Arctic Accelero Xtreme IV 280(X) grafikkort køler

Køling d.  29. maj. 2014, skrevet af Lyngze 0 Kommentarer.  Vist: 9343 gange.

Korrekturlæser: DeXTRoNiaN
Billed behandling: Lyngze
Oversættelse: Lyngze

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 449,00
Produkt udlånt af: Arctic
DK distributør: Proshop.dk

Installation

 

Det meste af installationen foregår som vi har set tidligere, blandt andet med Arctics tidligere modeller. Hvis man ikke er bekendt med dette, kan installationsguiden ses på dette link.


 


Der er dog en væsentlig forskel mellem denne model og tidligere, også fra Arctic selv. Nemlig bagplade køleren som afløser lim, tape og heatsinks på oversiden af grafikkortet. I stedet er der lavet denne lidt større køleprofil som samtidigt fungerer som bagplade for køleren. Da bagplade køleren er lavet udelukkende i metal vil denne selvfølgeligt kortslutte grafikkortet hvis den bliver lagt direkte ind mod kortet, derfor er der et medfølgende stykke plastik lavet ud fra hullerne til montering og kølerens størrelse. Samtidigt for at sikre størst mulig varmeoverførsel mellem bagplade køleren og grafikkort er der vedlagt kølepuder som skal påsættes de mest udsatte steder, ofte indikeret af hvor tilsvarende kølepuder var monteret på den originale køler. Disse sættes på bagsiden af grafikkortet og der skæres med en kniv hul i mellemlægningsplasten, hvor puderne skal være for at sikre den mest optimale varmeoverførsel samtidigt med at man med stor sikkerhed kan sikre sig imod kortslutninger. Denne proces kræver dog en smule tid, da det helst skal gøres nogenlunde præcist. Jeg vil dog ikke mene at det er værre end den forhenværende løsning med at lime heatsinks på oversiden. Bagplade køleren fæstnes herefter med op til 6 bøjler, som sættes på heatsinken, hvor PCB'et skrues sammen.


   

 

For at kompensere for kølerens ekstra vægt som bagplade køleren bidrager med, har Arctic vedlagt en ekstra monteringsskinne som kan skrues fast til de monteringsbøjler der vender ud fra bundkortet. Denne skinne er imidlertid lavet temmeligt stor, faktisk er den lavet så stor at den i vores Corsair Carbide 500R ikke kunne skrues fast i kabinettet. Som det ses på billederne ovenfor er skinnen en smule for bred der hvor hullerne findes, dette forårsager at man ikke kan skrue skinnen fast og den er derfor mere eller mindre ubrugelig. Heldigvis er der ikke de store problemer med at installere kortet uden skinnen og her sidder den også godt og stabilt fast. En anden ting er også at benytter man sig af skinnen bruger denne altså dele af hele 5 udvidelsesporte i kabinettet, så Crossfire/SLI er helt umuligt. I vores tilfælde blokerer køleren faktisk for stort set alle andre udvidelser.


 

Test

 

 

 

Testmaskinen består af :
Gigabyte GA-X58-UDR3
Intel Core i7 920 D0
HIS R9 280X
3x1GB Corsair Dominator 1600 MHz 8-8-8-24
Enermax 1000W


Det hele er samlet i et Corsair Carbide 500R kabinet. Til sammenligning haves aftermarket køleren som kortet her er født med fra HIS.
 
 
Testprogrammer:
Furmark
GPU-Z
 
 
Der testes i Furmark stress test i 15 minutter, hvorefter den højeste temperatur aflæses. Rumtemperaturen har under alle tests været på 23-24° Celsius og er udført ved standard hastighed. Idle-testen er lavet ved at lade systemet stå uden opgaver i 15 minutter, hvorefter temperaturen blev aflæst. Målingerne er lavet ved to forskellige blæser indstillinger, henholdsvis automatisk som grafikkortet er indstillet fra fabrikken, samt fuld blæser hastighed.

 

 
Temperaturmæssigt ligger Arctics Accelero Xtreme IV sig i spidsen, ved auto indstillingen er der ikke den vilde forskel, men det bliver alligevel til 5°C og der her er Xtreme køleren faktisk også 1°C foran stock køleren fra HIS når det kører for fuld skrue. Ved høj blæser hastighed løber Arctics Xtreme IV klart med sejeren med 13°C op til stock køleren ved samme hastighed, det er rigtigt flot. Det imponere dog mere, når man samtidigt tager støjniveauet i betragtning.

 

 
Med et støjniveau på kun 41,7 dB når Arctics Accelero Xtreme IV kørte på fuld skrue er der ikke meget at sige, det er allerede her godt 4 dB lavere end stock køleren ved auto. Ved automatisk styring af blæserne støjede kortet stort set ikke, vi nåede kun op på 38,7 dB. Ved idle var vi helt nede på 37 dB hvor det faktisk virkede til at være systemets øvrige blæsere der var hovedkilden til støj.

 
På næste side kan du læse konklusionen på dagens test.