Grafikkort, AMD/ATI d. 10. november. 2017, skrevet af Gripen90 0 Kommentarer. Vist: 17052 gange.
De testede grafikkort samt anvendte driver versioner.
Testsoftware:
Direct X 11
Direct X 12
OBS:
Bemærk at grafikkortene er testet med forskellige drivers, da benchmarkene er kørt ved hver enkelt anmeldelse. Der kan derfor være afvigelser i den målte ydelse kontra de tal, der ville komme, hvis alle kort var testet med samme driver.
3DMark 2013:
En ny version af Windows ledsages gerne af en ny version af 3DMark. Denne gang har Futuremark fokuseret på at lave en benchmark, der kan bruges på alle platforme. Derfor er der 3 individuelle tests: Ice Storm, som er til tablets og langsomme computere. Cloud Gate, der er lavet til den almindelige PC og bærbar, og sidst Fire Storm, som er lavet til at teste gamer PC'en til 20.000 kr. Vi tester i standard indstillingerne for alle benchmarks.
Unigine Heaven benchmark 4.0 tool:
Heaven benchmark var den første benchmark til at benytte DirectX 11 - få dage efter udkom STALKER: COP og de tilhørende nye features som Tessellation og Shader Model 5.0. Testen er baseret på Unigine-motoren og kan tvinge alle de testede grafikkort i knæ.
1: DirectX 11 - Quality: High - Tesselation: Moderate - Anti-aliasing: 2x - Resolution: 1920x1080
2: DirectX 11 - Quality: Ultra - Tesselation: Extreme - Anti-aliasing: 4x - Resolution: 1920x1080
3: DirectX 11 - Quality: High - Tesselation: Normal - Anti-aliasing: 2x - Resolution: 2560x1440
4: DirectX 11 - Quality: Ultra - Tesselation: Extreme - Anti-aliasing: 8x - Resolution: 2560x1440
Hitman Absolution:
Hitman Absolution er et spil, hvor det mest af alt gælder om at gå i skyggen og være stille. Absolution er 5. spil i Hitman serien, og kører på IO Interactive's Glacier 2 engine, som gør brug af DirectX 11 API'en og ser rigtig flot ud. Derudover er det dansk, og en bedre argumentation for at benytte det til benchmark kan vi ikke komme på.
Bioshock Infinite:
Udgivet af 2K Games som også udgav Duke Nukem Forever og Borderlands. Bioshock Infinite bruger den velkendte Unreal Engine 3, der gør brug af DirectX 11 API'en.
Crysis 3:
Crysis er tilbage og ligesom i de forrige spil er grafikken banebrydende. Med indstillingerne på Very High er Crysis 3 det computerspil på markedet, som er flottest. Dette gør også spillet meget krævende og derfor ideelt til benchmark. Vi tester i Medium, High og den meget krævende Very High setting.
Battlefield 4:
Et spil der næppe kræver nogen introduktion. Vi ser endnu mere imponerende grafik end Battlefield 3, der leverede en fantastisk grafik. Den brugte spilmotor er Frostbite 3, som er en af de mest flotte på markedet.
3Dmark Time Spy.
Den sidste nye udgave af grafiske landvindinger der udnytter DirectX 12, og som virkelig tvinger selv de kraftigste grafikkort i knæ på nuværende tidspunkt.
Time Spy er den nye "standard" for grafisk syntetiske benchmarks.
Hitman 2016.
Det seneste nye spil i Hitman serien som gør brug at, de seneste nye DirectX 12 egenskaber, og som effektivt viser hvilke grafiske forventninger vi kan vente os af i fremtiden.
Opsummering.
Ser vi på det generelle billede, så gør GIGABYTE Aorus RX 570 4G et positivt ganske godt indtryk. Sammenlignet med sin større broder RX 580, gør RX 570 sig en god figur. Det er i snit en 5~6 FPS langsommere, men leverer stadig fuldt ud spilbare frame rates. Kortet lader sig ikke mærke af kun at have 4GB VRAM i forhold til RX 580 på 8GB, og til spil i 2560x1440 da kan kortet fint være med. Hvis man dog vil have maksimalt øjengejl på i 2560x1440 og forlanger mindst 60 FPS til hver en tid, så er det nok ikke RX 570 man skal ty til.
Overclocking
Overclocking af GIGABYTE Aorus RX 570 var faktisk nemt. I OC mode kører kortet 1295MHz på GPU'en og det lykkedes mig at få kortet til at køre stabilt ved 1395MHz altså 115MHz mere på GPU'en. Jeg forsøgte at ramme 1400MHz, men så begyndt der at mangle 3D teksturer i nogle spil, mens andre kørte fint, men det er jo ikke en acceptabel løsning, så ved at drosle 5MHz kørte alt som smurt. Rammene fik jeg op fra 7000MHz til 8000MHz (totalt), hvilket må siges at være et ganske fint boost.
Temperatur
Temperaturerne ligger yderst fornuftigt må man sige. GIGABYTEs kølere og blæsere er effektive til at få varmen væk fra kortet. Idle temperaturen virker måske en anelse høj, men det er blot fordi at kortet i idle er helt passivt og lydløst.
I load holdes temperaturen effektiv i skak af køleren, og på intet tidspunkt under min test kom jeg over 70 grader celcius, det er ret imponerende samtidig med at støjniveauet virkelig holdes i hævd. Jeg kunne kun høre blæseren kørte når kabinettet var åbnet og PC'en stod 30-40cm fra mig på skrivebordet. Med kabinet siden på, så er kortet ikke til at høre.
Strømforbrug
Det er ikke just det mest strøm efficiente kort på markedet, men det er dog stadig acceptabelt. I idle lå watt forbruget i omkring PC'en omkring 76 watt, hvilket stadig er bedre end hvad PC'en lå på med RX580 kortet. I load lå den stabilt på ca. 278 watt i langt størstedelen af tiden. Så hvis man er ude efter et energieffektivt og strømbesparende setup, så skal man nok revurdere investeringen i et AMD kort.
Anmeld
Information