Peltier.. Køler ikke? Nogen ideér ?

Køling d.  24. maj. 2004, skrevet af AsPeCt
Vist: 527 gange.

AsPeCt
 
Superbruger
Tilføjet:
24-05-2004 15:56:18
Svar/Indlæg:
162/12
Howdy folkens!

Nu har jeg knaldet penge af igen, og købt mig et Peltier element til GPU'en.
Denne her fra Swiftech --> http://www.studiedata.dk/produ...

Den er rimeligt nem at montere.. Lidt ligesom et normalt kølehoved. Bare lige for sjov, så startede jeg computeren op uden at kølehovedet var på. For at se hvilke temperaturer der kom ud af det.
Jeg målte på bunden af køleblokken, hvor kontakten til GPU'en normalt er. Det blev målt med et Fluke IR temperatur reader.
Den sagde 0-1 grader celsius.. Så det er jo fint.

Nu satte jeg den på og dobbeltcheckede at der var kontakt med GPU-hovedet. Den var fjong.

Jeg har taget nogle billeder så i kan se hvad der foregår.

1. Sådan ser den ud når den er monteret.



2. Billede af GPU'en når den er afmonteret



3. Billede af bunden på køleblokken, der er et klart aftryk af GPU'en. Så kontakt er der ihvertfald, man kunne endda se ATI logoet aftrykt.



Problemet er bare det at før jeg puttede denne på, sagde temperaturen i Asus SmartDoctor 40-50 grader.. Dette var på et standard AquaComputer kølehovede. Max core på GPU'en uden artifacts var 460 Mhz.

Efter Peltier elementet er kommet på siger temperaturen 45
grader. Noget underligt syntes jeg, da den burde være væsentligt koldere.. Men temperaturen er nogenlunde stabil +/- 2 grader.
Max Core er stadig 460 uden artifacts.. Så wtf?!

Nogen her der har nogen erfaring med Peltier på et 9800XT og kan se hvad jeg gør forkert? ?:(

Mvh.

AsPeCt

Pressure
 
Superbruger
Tilføjet:
24-05-2004 16:26:17
Svar/Indlæg:
223/10
Husk lige på at det Radeon 9800XT kort smider omkring 80Watt ud af varme. Der er en grund til at dit 80Watt Peltier ikke gør situationen bedre.

Jeg har selv en Maze4 GPU med 80Watt peltier på mit Radeon 9800XT og jeg har en temperatur på omkring 40-44°C idle.

Problemet kan også være at peltier elementet ikke får nok Ampere fra din 12V rail. Peltier elementer er normalt rated ved 14A, så effekten bliver dårligere hvis den ikke får de 14A.



AsPeCt
 
Superbruger
Tilføjet:
24-05-2004 16:36:33
Svar/Indlæg:
162/12
Jeg har en Aeropower II 520 w .. Den har 28 A på 12 volt's linien.

Jeg har tænkt på dette.. Men den burde sgu kunne komme længere den. Har spurgt lidt på www.truextreme.com .. De siger også at den burde kunne komme lidt længere ned. Men ellers må man jo prøve en 172 watt istedet.. De temperaturer er jo ikke til at have.. :e



Spiffen
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-05-2004 17:01:08
Svar/Indlæg:
3162/78
Jeg ville også mene den ka komme længder ned i grader!



big
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-05-2004 17:07:39
Svar/Indlæg:
286/18
Mit Tyan 9800Pro-m siger at jeg har en idel temp. på 22-24 grader, med det samme kølehoved. Første gang jeg monteret det ville min temp. heller ikke komme langt nok ned men det var fordi der ikke var god nok kontakt. 8)



Rododendon
 
Superbruger
Tilføjet:
24-05-2004 17:15:44
Svar/Indlæg:
316/11
Med peltier elementer skal du gange den afgivne varme(i dette tilfælde GPUens) med 2......Dvs. 2*80=160W Det er en god tommelfingerregel.

160W er så den størelse Peltier du skal have fat i...

Og så skal du også lige vide at for at flytte 160W i et peltier skal du ca. tilføre elementet ca. 1,6 - 1,8 gange så meget effekt...Dvs. 172W*1,7 = ca.300W fra din PSU.

Tilsidst skal dit kølehoved kunne fjerne 172W + 80W = ca.260W.......men så dur det også!

Husk at din PSU kun giver 11-12V og et Pelt gerne er rated til/ved 15,2V

Mvh. Rododendon




#Devastator
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-05-2004 17:35:56
Svar/Indlæg:
1581/5
bullshite all over.

Det som de fleste ikke er klar over er at peltier elementet og coolplate skal være hårdt spændt sammen, meget hårdere end alm. kølermontering på cpu, og derefter skal coolplaten have god kontakt til cpu/gpu, dog kræves der her ikke større pres end alm. cpukøler/gpu køler.

Noget helt andet er at du skal finde dig et andet termometer som du ved hvor måler, ikke bare et skod stykke software der kan måle på en upræcis probe :)



AsPeCt
 
Superbruger
Tilføjet:
24-05-2004 17:56:17
Svar/Indlæg:
162/12
#6

Jeps.. Jeg stoler sgu ikke specielt meget på de probes. Ihvertfald ikke da jeg fandt ud af at mit mobo målte 10 grader over den rigtige temp. lol
Jeg må da gå ud fra at coolplaten og Peltier elementet er spændt ordentligt fast da de blev lavet. Den er jo købt med Peltier. Ikke noget jeg har sat sammen efter.

#5

Ja.. Jeg har tænkt på at teste en Peltier med større wattage. Dette er dog noget pis med strømforsyningen som du siger..
Det som jeg har erfaret med de store Peltier-gutter på andre sites er at de har en strømforsyning som ekslusivt fører stræm til deres Peltier.. Det gider jeg sgu ikke at lege med. Der er nok ting i mit kabinet i forvejen.

Så hvis man kunne få fat i noget Peltier med wattage på 160 W/ 172 W, som kunne køre på den strømforsyning jeg har nu, ville det være klart at foretrække.

Tak for indlæggene folkens ;)



Rododendon
 
Superbruger
Tilføjet:
25-05-2004 06:22:07
Svar/Indlæg:
316/11
#6.....Tsk.....

1. Han har ikke samlet kølehovedet selv!

2. Der er ordentlig kontakt med GPU!

3. Målemetoden er fin sålænge udlæsningerne bliver brugt som referance....Desuden kan mandens oc ikke komme længere op end før Pelt.

#7

"Dette er dog noget pis med strømforsyningen som du siger.. "

....Nej det er ej! Hvis gør som jeg siger, så dur det = ordentlig underkøling af GPU ift. ambient temp. (ikke bare skallede 5-10 grader)

/Rododendon





Spiffen
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-05-2004 10:47:44
Svar/Indlæg:
3162/78
du ka få 156w peltier elementer! men ka man ta en det element af der sidder der?



AsPeCt
 
Superbruger
Tilføjet:
25-05-2004 14:47:12
Svar/Indlæg:
162/12
#8

rolig nu

#9

Jeps.. Den kan godt skilles ad, der er en del som har skiftet deres 80 W ud med en anden. Har du et link?