Vandkøling Til 2 Harddiske, Opsætning Og Idée

Diverse d.  17. november. 2004, skrevet af Illisher
Vist: 518 gange.

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
17-11-2004 19:57:23
Svar/Indlæg:
2664/97
Edit: vand til harddisk fra 15#

hey, jeg er igang med at prøve at flytte mine harddiske om mellem bundkorts pladen, og min kabinet plade, de kan lige være der har jeg fundet ud af. Problemet er jo bare at der ikke er serlig meget flow der omme, så har tænkt mig at prøve at montere nogle større køleprofiler på begge sider har harddiskene.

Til at holde harddiskene i position har jeg en plexiplade som lige nu ikke er skåret til, så bær over med billedet, men regner med de skal side sådan som på billedet, eller oven over hinanden (forslag modtages). Også vil jeg på begge sider af hver harddisk montere nogle køleprofiler, men mangler bare nogle køleprofiler til det formål, de skal være noget lig med den jeg har her
http://www.overclocking.dk/bil...

men skal bare bruge 4, som jeg så vil skruge fast i siderne på harddiskene. Men aner ikke helt hvor jeg skal få fat i nogen i den størrelse. Har tænkt mig at gå i silvan imorgen og kigge der, ellers er jeg ret blank for idéer

Jeg er meget modtagelig over for idéer of forslag til hvordan det kan gøres smartere osv..

Grunden til jeg vil have dem der er som i kan se i min profil, at der sidder en Evo240 der hvor mine harddiske normalt skulle side. Har også tænkt på at vandkøle dem, men har ikke mulighed for at lave noget, eller købe noget her for tiden.

Edit: vand til harddisk fra 13#

foo

Elitebruger
Tilføjet:
17-11-2004 20:35:21
Svar/Indlæg:
1685/240
en idé som sikkert vil forfølge mig resten af mit liv, men som jeg måske tro kunne virke. Hvis du tager en blæser 80mm eller hvad du nu har, som du placerer henne over dine harddiske, så den sidder parallel med disse, så fjerne du den nederste kant i blæserens ramme, så den kan blæse ned af. DU kan evt sætte nogle fanducts på den plade så luften bliver ledt hen hvor den skal.

HVis det er muligt kunne du også tage helt små kølere og placere dem så der kan blæses ned på HDDerne.

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
17-11-2004 21:33:31
Svar/Indlæg:
2664/97
1# når harddiskene på den plexi plade sidder der mellem bundkortspladen og kabinet pladen, er der ikke mere end nogle mm så der er ikke plads til en blæser oven på harddiskene. Men har tænkt på at lave noget sådan at der bliver trukket luft forbi diskene på en eller anden måde, skal isolere lidt rundt om dem på en måde, også lave et luft indtag i bunden af det "rum" de kommer til at ligge i, også vil jeg suge luften ud i toppen på en måde, så luften bliver hevet fra bunden, op forbi diskene og ud i kabinettet..

Ved ikk helt om det kan lade sig gøre men jeg vil prøve, indtil videre vil jeg være på jagt efter nogle køleprofiler :)

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
18-11-2004 11:32:58
Svar/Indlæg:
2664/97
Er der ikke nogen der har nogle forslag til hvor de kan købes?

Cyberguyen

Elitebruger
Tilføjet:
18-11-2004 12:03:17
Svar/Indlæg:
611/26
Illisher - Jeg kan se at du kan tage dine kabinetsider af - hvad med at placere nogle metalvinkeljern/klodser på indersiden af din kabinetside, som du kan skrue dine diske fast i. De skal nok rende hele vejen langs kanten af din disk og så skal du sikkert bruge kølepasta imellem disken og metallet. Men på den måde bliver den varme jo ledt ud i kabinetsiden som burde kunne lede den effektivt væk.

Just a thought :)

Cyberguyen

Elitebruger
Tilføjet:
18-11-2004 12:16:47
Svar/Indlæg:
611/26
Glemte at sige at det forresten godt kan være at du får super meget resonans på den måde som vil forplante sig til hele kabinettet ☹

Måske kunne man føre nogle kobberør forbi dine diske og tilslutte det til dit vandkøling?

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
18-11-2004 12:37:32
Svar/Indlæg:
2664/97
ja har tænkt lidt på en sådan idé,var bare ik kommet frem til en mulighed som du, den er jo meget god mht. varmen, men desværre, som du selv sige så kommer der jo en del resonans af det :( Ellers fed idé ;)

Har også tænkt på at lave noget vandkøling til dem, men ved sku ikk helt hvordan det skal laves. har jo ingen penge :( hehe :p men farman kan trylle der hvor han arbejder. (så han kan lave det meste)

Men tænkte lidt på at lave en kobber plade, som sættes på begge sider af harddisken, også et kobber rør der sidder fast på den plade, som der så løber vand igennem. Den er meget nem, og enkelt.. (forstod du hvad jeg mente med den idé der?)

Daedra

Overclocker
Tilføjet:
18-11-2004 12:38:00
Svar/Indlæg:
94/5
du kan få køleprofiler hos brinck elektronik

www.brinck.dk

Cyberguyen

Elitebruger
Tilføjet:
18-11-2004 13:12:02
Svar/Indlæg:
611/26
Illisher - jeg har lige hurtigt tegnet en ide med et kobberrør som holder harddiskene, der sidder så gummibånd/strips rundt om diskene og rørene. For at distancere røret fra kabinettet kan bruges nogle afstansholdere som du selv må¨lave af noget gummi eller andet resonans materiale. Håber du forstår idéen :i

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
18-11-2004 13:18:49
Svar/Indlæg:
2664/97
8# forstår godt hvad du mener, og har selv tænkt på idén, den er skide god, og kan sagtens lykkes.

Kan desværre ikk selv tegne i nogle programmer (Paint undtaget) så kan ikk lige skitsere det :r

Men hvis man har 2 tynde kobber plader, som man sætter på hver sin side af harddisken, 2mm eller noget, også på dem lodder kobber rør så de sidder og har rigtig god kontakt, også fyrer vand igennem de kobberrør, på ca den måde du har skitseret i din tegning. Der skal bare lige måles lidt og sådan først, men det kan godt lade sig gøre jo.

har set en anden der har vandkølet sine diske på den måde, men kan sku ikk huske hvem, men ville gerne snake med ham om det og få et par tips :)

foo

Elitebruger
Tilføjet:
18-11-2004 15:42:11
Svar/Indlæg:
1685/240
#0 du misforstod mig vidst, det jeg mente var ikke at sætte køleren oven på harddisken men henne over den...

Hvis du ser det fra siden
|HDD HDD |
|_____________|
Kan du se hvad jeg mener?

forestil dig du ser ind fra den side hvor bundkortet sider...
men denne ide er jo ikke så god som feks den med kobberrørerne...

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
18-11-2004 16:24:04
Svar/Indlæg:
2664/97
10# det vil ikke rigtig give noget, der er så lidt plads at man abre ikk kan få en blæser til at give nogen effekt.. Du ved godt jeg mener mellem bagsiden af bundkortet og den 2. kabinetside ;) Harddiskene sidder ikke på samme side af bundkortet som grafikkort og det..

11# ja, men det er bare 420.- for køling til 2 diske, det er sku meget dyrt synes jeg.. jeg er jo fattig studerene :p

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
18-11-2004 17:20:28
Svar/Indlæg:
2664/97
13# oki, det var da meget smart. ;)

flade.. ja det var sku da en god idé. Hmm men så risikere jeg jo at lave røret mindre, så jeg ødelægger mit i forvejen dårligere flow.. Tror ikk det kan tåle at blive meget langsommere..

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
18-11-2004 18:41:16
Svar/Indlæg:
2664/97
15# hehe det var nu det der var min mening når nu der skulle kobber rør på siden jo ;) hehe, kan jeg jo ligeså godt når jeg har vandkøling på de andre ting jo :p

Hmm ja oki, de skal nok være flade, det kan nok godt lade sig gøre jo, så kan jeg jo bare bruge nogle lidt tyggere kobber rør så der er sikkerhed for jeg ikke ødelægger flowet..

Ku vær jeg sku anskaffe mig en Hydor L30, så jeg ku sende lidt mere vand igennem svinet :p hehe er de rnogen der sidder med sådan en? som de kunne undværre?

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
19-11-2004 15:48:48
Svar/Indlæg:
2664/97
Er der ikke nogen der kender nogen der har vandkølet deres harddiske på den måde, eller evt har et par idéer?

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
20-11-2004 12:51:59
Svar/Indlæg:
2664/97
Jeg har lige sidet og leget lidt i paint og lavet 2 opstillinger, hvad tror i vil være bedst, mht. flow, køling osv. Hvad synes i om det?

Nugit

Superbruger
Tilføjet:
20-11-2004 17:12:39
Svar/Indlæg:
274/19
Opstillingen med mindst vendinger er bedst....

MLAonWater

Superbruger
Tilføjet:
20-11-2004 17:50:21
Svar/Indlæg:
202/8
du har fat i det helt rigtige. En plade med huller som skrues på siden af hdd'en og på pladen er der loddet et rør. Det hele skal være i kobber. Jeg tror Peter78 har lavet dem.
Jeg ved ikke lige hvordan han gjorde, men nu giver jeg dig den letteste.
Du skal bruge: plade, rør, bor, tin, lodde-fedt & sandpapir.
Sådan gør du:
Tilpas pladen så den passer i højde og længde på hdd'en.
Bor 3 huller til skruer.
Længden på røret skal være (synes jeg) 4 cm længere end hdd'en.
Slib lidt på røret med sandpapiret.
Fold sandpapiret så du har en "kant" at slibe med. Slib en stribe på pladen der hvor røret skal side.
Så kommer du lodde-fedt på rør og plade. <--- Se Note!!
læg pladen på en kogeplade og placer røret ovenpå.
Når det ligger rigtigt tænder du på max.
Nu "dupper" du med tin i rævnen mellem plade og rør.
SÅ SNART tindet begynder at "smitte af" (OBS, det er FØR det flyder), så SLUKKER du. Derefter begynder du at trække en kraftig lodning hele vejen hen og tilbage igen på den anden side.
Nu lader du bare det hele stå ½-1 time.... så kan du tage det med fingrene og så er den lige til at sætte på.

Vigtige noter
--------------------
Du skal bruge lodde fedt for at kunne styrer tinnet. Ellers løber det sin egen vej.
Det er meget vigtigt at du bruger små mænger. Jeg brugte et tyndt sugerør (i plast) til at lægge det på med. Ved stuetemp. er fedtet fast, men efter 10 sek. på kogepladen bliver det som vand. Derfor er det vigtigt at det ligger rigtigt og at der ikke er for meget. Striben du har slebet må ikke være mere en 5 mm bred, og fedtet det samme. Tinnet vil blive/løbe der hvor der er fedt.
Det er derfor vigtigt at du lægger pladen på kogepladen og DEREFTER lægger røret på meget forsigtigt så at du ikke sværer fedt ud.
Kogepladen har en så stor masse, så den afgiver meget varme til kobberet efter du har slukket. Derfor skal du slukke så snart det grå tin smitter af på det guldne kobber. Hvis ikke tinnet begynder at flyde inden for 20 sek. efter du har slukket, så kan du jo lige tænde kort igen. Hvis den bliver for varm, så brænder din lodning. Og den kan let blive for varm.
Husk også at lodde røret på "for oven" så du kan skrue skruer i hdd'en under røret.

Jeg vil IKKE anbefale dig at gøre røret lidt fladt. Det er bedre at det er helt rundt, så bliver din loding meget bedre.
Pas også på ikke at skubbe røret ud af position når du loder.

Du må nok også helere lave en prøve lodning med et stump plade og rør. Selvom jeg har været meget detalieret her, så bliver anden lodning meget bedre end den første.

Det er meget let når man først har prøvet det en gang. Det sværeste er at skaffe de ting du skal bruge. Især loddefedt er vist ret dyrt. Men det kan være du kan få en lille klat gratis et sted. Hvis du får 1 ml så har du rigeligt (1 the ske fuld).

MLAonWater

Superbruger
Tilføjet:
20-11-2004 17:52:41
Svar/Indlæg:
202/8
PS. slibning er bare 5-10 strøg. Det skal gerne se godt sidset ud, så binder det bedre

PS. jeg har lavet mine sådan, og de holder fint til 5 bar.
(det har jeg testet dem til) Det er jo 50 meter vand søjle, så det er vidst rigeligt :)
Du har dog ikke behov for at tryk teste da du kun har vand inde i røret.

Oxize

Superbruger
Tilføjet:
20-11-2004 20:26:47
Svar/Indlæg:
1328/55
Hvis du vælger at bruge loddefedt er det ikke svært at skaffe... Bare drøn ud til den nærmeste blikkenslager og hør om du kan få/købe lidt af ham... Men du kan også bruge loddevand, det er vist nemmere at have med at gøre.. det er i hvert fald det jeg bruger... Der hvor jeg køber det (i en forretning i min by der hedder "Værktøjsmagasinet") koster det 22 kroner for 25 ml.. og det er mere end rigeligt..

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
21-11-2004 14:25:04
Svar/Indlæg:
2664/97
20# nu har du jo nok kun læst fra 15# af, men længere oppe har jeg nemlig skrevet at jeg kan få min far til at lave alt det grove arbejde ude på sit arbejde, og der bliver det gjort af proff's ;) så det godt nok. Ellers mange mange tak for din godt beskrevet guide.

Det med at gøre dem flade er der måske heller ikk plads til for skrugerne, så det bliver måske også droppet.

Men jeg ved stadig ikk helt hvad for en af de to opstillinger der er bedst af de 2 her..

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
21-11-2004 14:35:12
Svar/Indlæg:
6052/189
den til venstre.

du får mere "lige" temperatur på begge hdd'er, og der er kun et stk slangeføring, og selvom den vender 180grader, så lav det et stort "knæk", så mister du ik så meget flow.

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
21-11-2004 14:39:37
Svar/Indlæg:
2664/97
24# ja det have jeg egentelig også tænkt. Det med mere lige temp, det tror jeg nu ikke. For der er meget lille forskel på vandtemp fra det kommer til det har paseret et komponent.. Men tror nu jeg vil prøve at kaste mig ud i det. :e

nogen der har idéer til hvordan man kan gøre den flot bagefter. Altså de 4 rammer til harddiskene. Me dnoget sort mat lak af en art, så det også får en flot overflade. Man skal godtnok ikk kigge så meget på dem, men vil nu gerne have de er flotte alligevel.. (det er jo den indre skønhed der tæller :00 :p :e )

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
21-11-2004 14:42:26
Svar/Indlæg:
6052/189
hvis du er til pop-lys, så mal dem med en uv-reaktiv farve, smid et vindue i siden ( ja ved godt de sidder bagved ), og et uv-katode-rør :p

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
21-11-2004 15:06:41
Svar/Indlæg:
2664/97
26# ja det var jo en idé men der er ik plads til et vindue.. Jeg bliver nød til at bruge specielle skruger for at få harddiskene til at kunne være der, på den plexi plade, ellers kan kabinet siden ikke komme på, så de´kan kun lige være der.. hehe

Hvidgaard

Elitebruger
Tilføjet:
21-11-2004 15:07:49
Svar/Indlæg:
1548/24
Måske du kunne lave det sådan at du laver en kobberplade som man kan sætte 2 harddiske på og så bare et rør til at køle dem...

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
21-11-2004 15:10:10
Svar/Indlæg:
2664/97
28# der er ikke plads til de kan side oven på hinanden, ellers have jeg lavet noget lign. det 20# har i sin profil, da det så havde været det smarteste. Og det er siderne af harddisken der bliver varmest, så det er dem man skal køle, så det er faktisk min eneste mulighed her..

Rododendon

Superbruger
Tilføjet:
21-11-2004 15:18:30
Svar/Indlæg:
316/11
Tag og læs min artikkel om harddisk køling..

http://www.overclocking.dk/lit...

Brug den ide - men bare i en lowprofile model - monter det på en kobberplade og lod nogle rør på til at fjerne varmen..

Mvh. Rododendon

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
21-11-2004 16:26:29
Svar/Indlæg:
2664/97
30# som jeg tidligere sider, der er ikke plads til det. Jeg kan ikke sætte en sådan ramme på også et kobber rør på undersiden. Der er kun lige precis plads til at der kan være en harddisk, også en 3 mm plexiplade. Hvis jeg bruger de alm. kabinet skruger med det storer hoved så kan jeg ikk sætte kabi side på da de stikker for langt ud, så derfor skal jeg bruge nogle skruger med et lille hoved for at kunne får det hele til at være der.

Rododendon

Superbruger
Tilføjet:
21-11-2004 17:05:40
Svar/Indlæg:
316/11

Det jeg mener du skal gøre er:

Tag en 3mm kobberplade på størelse med bundkortet og 4 strimler af den kobberplade (på bredde og tykkelse med dine HDD) og lod dem på til at holde diskene. Imellem stimlerne/diskene kan du lodde nogle rør på til at tage varmen fra pladen..

Mvh. Rododendon

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
21-11-2004 17:38:49
Svar/Indlæg:
2664/97
32# jeg beklager meget, men jeg forstår ikk helt hvad du mener. har du ikke mulighed for at lave det i et tegneprogram af en art, eller skærer det helt ud i pap for mig :r:r hehe

Rododendon

Superbruger
Tilføjet:
22-11-2004 11:47:24
Svar/Indlæg:
316/11
Her har du det i 3D-pap!:

Mvh. Rododendon - KøleGuruen..

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
22-11-2004 12:19:30
Svar/Indlæg:
2664/97
34# ahh jegmmen det ku du jo bare have sagt :p :e hehe

Hvorfor synes du jeg skal bruge den metode istedetfor, og hvordan skulle det være bedre?

Kan ikk helt se hvordan jeg skal gøre med vandtilslutningen. Skal der komme vand ind af den midterste og også ud af de 2 i siden, som så samles med en kobling? eller hvordan? :e

Rododendon

Superbruger
Tilføjet:
22-11-2004 12:36:22
Svar/Indlæg:
316/11
For det første ville det se meget pænere ud og for det andet ville det køle skide godt!

Og ja, ind i midten og ud for oven og for neden og så samle det igen (Evt så at den ene udgang gik i CPU og den anden gik til GFX og NB - derefter to slanger ned i dit reservoir)

Du kunne lave det total nice på den måde - så var det værd at tage bagpladen af når der kom nogle nørder på besøg.

Hvis du skulle lave total Über Geil, så skulle du erstatte pladen som bundkortet sidder på med en 3mm kobber plade. Så kunne dit bundkort's komponenter (såsom mosfets) drage glæde af lidt vandkøling - evt ved hjælp af nogle varmeledene pads og nogle små stykker kobber som mellmlæg imellem den nye kobberbagplade og dit bundkort...

Det kunne se fedt ud!

Mvh. Rododendon

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
22-11-2004 12:44:47
Svar/Indlæg:
2664/97
36# ja det var jo en mulighed, men nu har jeg ikk grafikkort kølet endnu.. (det er kun et GF3:r)

Tror du det køler meget bedre på den måde? kan godt se det vil køle bedre, men så meget bedre? Ville da mene det andet var godt nok, men selvfølgelig man vil altid have det bedre. Men jeg vil da lige kigge på mulighederne her når jeg kommer hjem ved en 16 tiden :D