du har fat i det helt rigtige. En plade med huller som skrues på siden af hdd'en og på pladen er der loddet et rør. Det hele skal være i kobber. Jeg tror Peter78 har lavet dem.
Jeg ved ikke lige hvordan han gjorde, men nu giver jeg dig den letteste.
Du skal bruge: plade, rør, bor, tin, lodde-fedt & sandpapir.
Sådan gør du:
Tilpas pladen så den passer i højde og længde på hdd'en.
Bor 3 huller til skruer.
Længden på røret skal være (synes jeg) 4 cm længere end hdd'en.
Slib lidt på røret med sandpapiret.
Fold sandpapiret så du har en "kant" at slibe med. Slib en stribe på pladen der hvor røret skal side.
Så kommer du lodde-fedt på rør og plade. <--- Se Note!!
læg pladen på en kogeplade og placer røret ovenpå.
Når det ligger rigtigt tænder du på max.
Nu "dupper" du med tin i rævnen mellem plade og rør.
SÅ SNART tindet begynder at "smitte af" (OBS, det er FØR det flyder), så SLUKKER du. Derefter begynder du at trække en kraftig lodning hele vejen hen og tilbage igen på den anden side.
Nu lader du bare det hele stå ½-1 time.... så kan du tage det med fingrene og så er den lige til at sætte på.
Vigtige noter
--------------------
Du skal bruge lodde fedt for at kunne styrer tinnet. Ellers løber det sin egen vej.
Det er meget vigtigt at du bruger små mænger. Jeg brugte et tyndt sugerør (i plast) til at lægge det på med. Ved stuetemp. er fedtet fast, men efter 10 sek. på kogepladen bliver det som vand. Derfor er det vigtigt at det ligger rigtigt og at der ikke er for meget. Striben du har slebet må ikke være mere en 5 mm bred, og fedtet det samme. Tinnet vil blive/løbe der hvor der er fedt.
Det er derfor vigtigt at du lægger pladen på kogepladen og DEREFTER lægger røret på meget forsigtigt så at du ikke sværer fedt ud.
Kogepladen har en så stor masse, så den afgiver meget varme til kobberet efter du har slukket. Derfor skal du slukke så snart det grå tin smitter af på det guldne kobber. Hvis ikke tinnet begynder at flyde inden for 20 sek. efter du har slukket, så kan du jo lige tænde kort igen. Hvis den bliver for varm, så brænder din lodning. Og den kan let blive for varm.
Husk også at lodde røret på "for oven" så du kan skrue skruer i hdd'en under røret.
Jeg vil IKKE anbefale dig at gøre røret lidt fladt. Det er bedre at det er helt rundt, så bliver din loding meget bedre.
Pas også på ikke at skubbe røret ud af position når du loder.
Du må nok også helere lave en prøve lodning med et stump plade og rør. Selvom jeg har været meget detalieret her, så bliver anden lodning meget bedre end den første.
Det er meget let når man først har prøvet det en gang. Det sværeste er at skaffe de ting du skal bruge. Især loddefedt er vist ret dyrt. Men det kan være du kan få en lille klat gratis et sted. Hvis du får 1 ml så har du rigeligt (1 the ske fuld).