Jeg har netop været på besøg i tapeconnection, og kommet der fra med et sæt Grado SR80 til 1000kr. Jeg tabte sku godtnok lidt kæben da jeg hørte dem, for de er utrolig velopløste og ikke mindst præcise, man kan adskille alle instrumenter og høre hver en lille detalje. Der skal et ganske hæderligt sæt højtalere til at matche den samme lyd...
Jeg hørte først Grado SR60, den mindste model Grado har, til 750kr. men den var udstyret med puder, og det har nok også været med til at mudre lyden en hel del... ihvertfald blev SR60 hurtig skrinlagt (ikke at forstå at det er nogen dårllig hoved tlf.!!!) Men ang. puderne, så er de andre Grado modeller uden egentlige puder, men har noget skum rundt om enheden, så det ikke forstyrre lyden, men selvom det kan lyde ubehagelig af sidde med, så er de faktisk overraskende behagelige og det er på ingen måder klaustofobisk at bruge dem.
Hvis man sammenligner Grado med f.eks. Sennheiser, så er det faktisk "den omvendte verden", for Sennheiser er jo oprindelig et tysk foretagende, og dermed skulle man jo forvente såkaldt europæisk lyd, men Sennheiser er jo kendt for den imponerende bulderbas, som også er kendetegnet ved amerikansk lyd. På samme måde er Grado, som et amerikansk mærke, jo udført i typisk "tysk" design, som et andet fint instrument, og lyden er også langt mere europæisk, med præcision, musikalske egenskaber og slet ikke noget der kunne minde om den tomme bulder bas som man ellers ofte kan opleve på amerikansk udstyr... Designet er lidt retro, og de egner sig ikke til en tur i bussen, men jeg er helt sikkert imponeret over dem, som i måske godt kan gætte 😉
Jeg turde ikke begynde at lytte på de dyrere modeller, for jeg havde ikke så mange penge med i byen, men det er helt sikkert et mærke som har potentiale! Og for at sætte prikken over I'et så har Grado monteret en værdig herre ledning, i en måske lidt kort udgave, men heldigvis ikke den traditionelle lakrids ledning, som man aligevel rykker i stykker 😉