Empire A6 tube

Diverse d.  18. maj. 2005, skrevet af be@vis
Vist: 3804 gange.

be@vis
 
Superbruger
Tilføjet:
18-05-2005 19:41:31
Svar/Indlæg:
481/150
Vi kigger her på et helt nyankommet højttalermærke i Danmark, Empire. Deres speciale er, at de laver rørforstærkede højttalersystemer til PC. I dag skal vi på den mindste model i ders tube-serie...

Link til litteratur: http://www.overclocking.dk/lit...
Coctail
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-06-2005 13:08:23
Svar/Indlæg:
2353/24
det seer rigtigt lovende ud, gælder mig til at i skal teste dets storebrødre.



micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2005 20:02:02
Svar/Indlæg:
4120/115
En meget fin anmeldelse Christian har lavet, og kan helt klart følge ham i at en rør forstærker henvender sig primært til musik... 😉

Men lige et par småting, som er misforstået! Transistorer er betydelig mere pålidelige end rør, og grunden til at man bruger dem i visse siturationer har helt andre grunde end pålidelighed! f.eks. i audio henseender, så kan de give et mere varmt og behageligt lydbillede, lidt uldent kan man måske kalde det 😉 Desuden så er det igen en misforståelse at et rør forvrænger mindre end en transistor, for en transistor der bare har et nogenlunde arbejdsområde, kan fungere med utrolig lille forvrængning, hvor røret i bogstavelig forstand får sine egenskaber fra sin forvrængning...
Og til sidst, så køre enhver konstruktion i klasse A, med maks. strøm hele tiden, og er overhovedet ikke afhængig af frekvensområdet!

Som jeg har skrevet før, så har jeg endnu ikke hørt disse empire højtalere, men synes aligevel man skal bemærke (udover beavis's indtryk af lyden) at en rør forstærker IKKE automatisk er ensbetydene med vellyd, men har bare en række specielle egenskaber. Men altid rart at se at der er nogle som ihvertfald forsøger at lave noget musikalsk high-end udstyr til pc brug! 😉



The
 
Chefredaktør
Tilføjet:
05-06-2005 00:00:08
Svar/Indlæg:
4741/1690
Hej micma18...

Du har fuldstændig ret i at en rør forstærker ikke AUTOMATISK bare er ensbetydene med vellyd, dertil kræves som ved alm. transistorforstærkning, at der er kælet for kredsløb, valg af komponenter samt selve røret.

Jeg ved fra min snak med Beavis under selve testen at det som Beavis har prøvet at beskrive er at rør i forhold til transistor, har en række helt specielle egenskaber som påvirker lyden positivt...

Vedr. rør, så er det rigtigt at de giver en meget mere varm lyd. De har desuden også en generelt lavere modkomblingsmodstand end en almindelige transistor. ”støjen” som kommer ud af et rør er mere ”naturlig” end den er på en almindelig transistor.

Der er selvfølgelig også et par ulemper som: De kræver mere strøm, ergo en større og bedre strømforsyning (lig dyrere) , de bliver slidt - dårlige (billige) rør begynder allerede efter 2000 timer gradvis at miste deres gode audio egenskaber og efter en tid kan man høre at det tid til at udskifte dem, de er følsomme over for chok og så er der lige den sidste finte.. rør er ret dyre.. hvis de altså er gode – og normalt skal man op i de højere klasser for at få rørforstærkere..

Lige en detalje, en klasse A forstærker behøver nødvendigvis ikke samtidig at være en rørforstærker...
Klasse A er en betegnelse for en forstærker hvor signalet aldrig bliver slukket, og derfor ikke laver den kendte og uønsket cross-over forvrængning, pga. signalet køres 360grader imod klasse AB’s (transistor) 182 grader, nogle af de første der lavede klasse A forstærker var Quad der blev meget kendte for deres 33/303 serie, som kun ydede 45Watt men spillede fantastisk.
Det betyder omvendt også at en klasse A forstærker normalt laver MASSER af varme og kræver (som rørforstærkere) en god og ren strømforsyning.. desuden er output i klasse A også begrænset, da ren klasse A ikke spille vanvittig højt (mest fordi at varmen er 2-5 gange så højt som udgangseffekten.. ) - generelt så har klasse A lydmæssigt også en ren og varm lyd a la rør..:)

The Boss