Hardware-TEST.dk bygger HTPC

Overclocking d.  24. juni. 2006, skrevet af epi^zepto
Vist: 9089 gange.

epi^zepto
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-06-2006 10:12:06
Svar/Indlæg:
3329/182
Så skal vi sammen bygge en lækker HTPC. Hardware-TEST.dk viser dig hvordan!

Link til litteratur: http://www.overclocking.dk/lit...
[G.N.U.]
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-06-2006 01:15:18
Svar/Indlæg:
2175/21
det er sq ikke en htpc men et gaming rig med tv tuner :)

lidt overgearet til frmålet, men fed er den da.



Beach
 
Superbruger
Tilføjet:
28-06-2006 01:39:45
Svar/Indlæg:
112/15
Kanon gennemgang af de facts man med 100% sikkerhed kommer frem til når man skal vælge HW.

#1
Om det skal være en High-End maskine med mulighed for games eller en maskine KUN til TV har jo ingen indflydelse på om det kaldes en HTPC eller en gamer-maskinen -kun den måde man ønsker at bruge maskinen på for ikke at sige den måde man bygger maskinen på 8)

Men som du selv siger... OK det er ind til videre ikke for børn at betale🙂))



Advanced
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-06-2006 01:44:54
Svar/Indlæg:
6899/119
Rigtig god artikel. Vi venter spændt på den næste :)



Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
28-06-2006 02:23:16
Svar/Indlæg:
15982/637
**Vender sit Antec SLK3000B-EU kabinet vandret, og vupti en HTPC**
...



:e



Rednalyn2
 
Superbruger
Tilføjet:
28-06-2006 03:03:42
Svar/Indlæg:
558/73
Når man alligvel er i den prisklasse, burde i da smide et Hauppage med 2 tunere i. Et ordentligt tv kort kan man da ikke få på et gfx?

Og hvad med lydkort? Kan onboard virkelig yde så man kan nyde?



The
 
Chefredaktør
Tilføjet:
28-06-2006 08:53:44
Svar/Indlæg:
4741/1690
Tålmodighed kære venner - vent på Del. 2 hvor der vil komme svar på de spørgsmål i har stillet.

I del 1. har vi kun bygget maskinen op som en "ordinær" PC...
selve det som gør den til en HTPC kommer i næste afsnit..



The Boss



pizzabager
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-06-2006 12:29:49
Svar/Indlæg:
531/120
indtil videre en god guide.. bortset fra det møgdyre kabinet, ligner den noget jeg ville kunne finde på at lave :)



Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
28-06-2006 12:44:10
Svar/Indlæg:
15982/637
jeg har en dvd afspiller hvor lyden er kaput, hvis nogen vil lave en mini pc i "kabinettet" der må de få den gratis :D der er fjernbetjening med hehe



JacobHL
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-06-2006 13:09:03
Svar/Indlæg:
1776/116
Måske skulle i gå lidt mere ind på optiske drev - lyd kan betyde ret meget, og dvd drev kan larme mere end hvad godt er.

Ellers syntes jeg også at kabinettet er ret overpriced/overdrevet.. Hvad skal man helt specifikt med en LCD skærm i kabinettet? Se billeder? musikplayliste?

Husk også at komme ind på de forskellige grafikudgange i del2. DVI/VGA/SVHS/Composite/HDMI etc.

Opløsninger er også en god ting at komme ind på - også nu hvor i nævner spil(ingen grund til et 7900GTX i sli hvis man er låst til 800*600).



#10
B@NG
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-06-2006 13:12:15
Svar/Indlæg:
3640/1231
#9 > Det er rigtigt med de optiske drev, og det er faktisk er ret stort problem. Desværre er det svært at købe dem efter "støj" da man ikke kan opleve dem inden man køber dem :(

Kabinettet er overdrevet dyrt ja, og selvom jeg også mener det er unødvendigt, så er der faktisk en lille mening med displayet.
Du kan jo så bruge mediacentret uden at tænde TV'et, hvis du f.eks- bare vil afspille musik ;)
Dog bør man så have den på en hylde, hvilket kabinettet ikke rigtig egner sig til pga. størrelsen, men det er vist den "dybere" mening med det :)



Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
28-06-2006 13:27:01
Svar/Indlæg:
14079/622
Mht larmen fra optiske drev, kunne det eventuelt nævnes, at der findes programmer der kan neddrosle drevenes hastighed, så de fx max kører x12, så man ikke kan høre dem :i

Dog kan jeg ikke huske navnet på programmet..mener det er Nero der har lavet det :00




JacobHL
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-06-2006 13:43:44
Svar/Indlæg:
1776/116
#10 - Så må epi^zepto bare støve en milliard drev-anmeldelser op på nettet, og kaste anbefalinger rundt som mindre kastestjerner ;)

Som du selv siger kan den bruges til musik, men du siger samtidig også at den ikke kan være på en hylde.
Normalt har man et medie center under/ved fjernsynet, og jeg tvivler på at folk gider bukke sig ned for at se hvad for noget musik der bliver spillet/lave playliste..

#11 - mener det hedder Nero Drivespeed.. Men er ikke sikker.

Flere forslag til del2: Controllere! Når folk smider et potent grafikkort i en HTPC skal man næsten have en controller til - så er det jo nærmest en konsol..

Jeg håber det er okay at man kommer med del2 forslag..



#13
B@NG
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-06-2006 14:39:33
Svar/Indlæg:
3640/1231
#12 > Det er klart nemmere at gøre som Emillos siger :e

Det med at man kan bruge den uden TV må man jo vurdere den på. Der er ingen tvivl om at det er "det" som gøre kabinettet specielt, altså at man kan navigere uden brug af TV.
Det er ikke nemt med en hylde, men havde jeg sådan et kabinet skulle jeg nok finde en løsning til mine 5k,- 8)

Forslag er bestemt velkomne!
Vi vil jo gerne have en så fyldestgørende guide som muligt, så den vil kunne bruges som en "indkøbs-guide" i fremtiden :)



The
 
Chefredaktør
Tilføjet:
28-06-2006 17:24:21
Svar/Indlæg:
4741/1690
Grunden til at vi har valgt netop dette kabinet er at det vil egne sig godt til messer og udstillinger på grund af de store udvidelses muligheder der er...

I dagligstuen gælder det vel om at få det midste og mest lydløse HTPC anlæg...!



The Boss



Morten-[TB]-
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-06-2006 17:50:29
Svar/Indlæg:
4310/364
Jeg vil gerne der bliver gået i dybden med tunerkortene :P og om mulighed for digital modtager eventuelt?
Jeg bliver vild og voldsom efter at bygge min HTPC nu :P:P:P



dRJAKE
 
Overclocker
Tilføjet:
28-06-2006 20:35:25
Svar/Indlæg:
53/7
Hey tak for okay hyggelæsning..

Men derudover kan jeg sq ikke bruge den til noget. :l

Jeg skal selv ud og lave et HTPC, og meningen med sådan en guide er vel uderover the obivous (støj, varme, plads, strøm). For man skal jo alligevel ind på alle fora for at finde et nogenlunde drev/graffikkort/bundkort osv.. En guide skal gøre det lettere at finde lave en!

dvs Nævn ex
5 DVD drev, der er lydsvage
5 grafikkort (Og i glemte at specificere ex HDTV out, hvad det kræver af kort + maskine, men kommer vel næstegang, ) (Purevideo!)
5 Kabinetter som kan anbefales osv.
5. Tvkort og begræsninger..
5. harddiske osv...

Det er nok mest begrænsninger og ting man skal være specifik opmæksom på (ex bredde og højde af graffikkort), samt flere anbefalinger jeg efterspørger.

Når det så er sagt ser jeg frem til næste afdeling. Hvor jeg håber i kommer ind på hvad software der rent faktisk virker (teksttv, subtitles, timeshift, radio, programmer der rent faktisk gemmer kanaler,DVB-t, HDTV formater (spec. Transportstream) fjernelse af reklamer på det man optager osv.)

Ja kan i se hvor jeg er på vej hen.

MVh

Jake (der snart opgiver at købe en HTPC, fordi der er alt for meget der skal tweakes før det rent faktisk fungerer upåklageligt, og har kylet 2 færdigkøbte mediacentre ud pga seriøse mangler.)
:x



dRJAKE
 
Overclocker
Tilføjet:
28-06-2006 20:40:20
Svar/Indlæg:
53/7
PS. evnt afslugt med 3 forskellige hvis der er tid/lyst til det.

En super strømsparende/lydsvag

En Voldsom dyr blære maskine (den i er ved at lave :)

En budget Mediacenter til 10.000 hvor der er taget lige stor højde mellem støj, varme, plads, strøm, hastighed, (okay man kan bare høre jeg skriger efter en færdig konfigureret Mediacenter, der er tweaket til rent faktisk at fungere out of the box )

Hi hi

Cheers



McTBeer
 
Superbruger
Tilføjet:
28-06-2006 21:55:53
Svar/Indlæg:
361/82
fed artikel med blærerøvs kabinet, men dyrt. Men stil koster. Til os andre der ikke har så mange $ så lur en test at silverstoneteks kabinet LC20M-B her:
http://kortlink.dk/2tyc

den er lidt nemmere at komme til for penge og så er den da også rimelig cool efter min mening.

vil give JacobHL ret i at det kunne være relevant at have noget med tv-tuner og gfx opløsninger/tilslutningsmuligheder med i næste del da dette er en væsentlig del af HTPC.

ved ikke om der må linkes til andre sider, men indtil der kommer en efterfølgelse til denne anmeldelse så kan jeg anbefale siden www.minhtpc.dk derinde kan man få svar på en masse spørgsmål. Der er nogle af dem de rhar styr på det med tv-tuner osv.



Cotoun
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-06-2006 22:27:13
Svar/Indlæg:
38/1
samsung har faktisk deres eget værktøj til at sætte hastigheden ned på deres drev : http://www.samsungodd.com/eng/...

så vidt jeg ved har der desuden også været problemer med via chipsæt sammen med hauppauges tv kort.. måske nogle info der kunne være dejlige at vide..

ellers sjov/dejlig artikel.. savner dog noget konkret hardware der passer sammen, da der har været mit største problem.. har f.eks. et abit IC7-MAX3 der er monteret i et Silverstone LC13, skal lige hilse at sige man skal have lidt fantasi for at på powerstikket fra PSU til bundkortet til at være der...



#20
B@NG
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-06-2006 22:35:42
Svar/Indlæg:
3640/1231
Nu må i ikke misforstå netop "denne" artikel. Det er en artikel hvor vi "bygger en HTPC". Det handler ligeså meget om at mange slet ikke ved hvad det er, og dem der har hørt om MediaCenter tror at det kun kan købes som fast produkt.

Vi har allerede nu sat stor fokus på MediaCenter, og vil bestemt fortsætte med det :) Dog kan vi ikke lave guides der matcher alt og alle på ingen tid. Vi starter med en "basal hardware" artikel, der fortæller om hvad man skal sætte fokus på.

Angående software er det meget kompliceret, for så som du selv siger er der altid noget der ikke virker, eller skal tweakes. Vi har skrevet en artikel om MediaPortal, og vi vil selvfølgelig komme med flere. Der er bare så satans meget at inkludere i software-artikler, da det jo ikke bare er en installation der skal vises :l

Men fat tålmodigheden guys, der kommer meget mere :)



ZnarF
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-06-2006 00:10:31
Svar/Indlæg:
1058/59
Nogle tanker ud på aftenen
Fin artikkel men:

Hvorfor i det hele taget købe et kabinet???

Når der nu er hifimøbler med skuffer, hvorfor ikke bygge en støjsvag computer ned i skuffen, billigt, nemt og passer ind i stuen :i

Hvis det er en træskuffe, vil mange vibrationer og fjernes, det skal bare huskes at træ isolerer mange gange mere end metal, derfor skal der være større airflow (evt. en af de rumblæsere der bruges her i varmen + passiv køling).

Dette er selvfølgelig hvis man ikke gør som mig og borer et hul i væggen fra arbejdsværelset til stuen med alle kablerne og en fjernbetjening :)

Glæder mig til del 2



#22
B@NG
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-06-2006 00:13:41
Svar/Indlæg:
3640/1231
#21 > Nogle super gode visioner du har dig der :)
Man vil også kunne gemme skidtet i et skab, hvis man vil spare pengene, eller bare ikke have den stående fremme. Men der er lige det med airflowet som er ekstremt vigtigt!
Havde selv en server stående i et skab engang, og der skal tænkes kreativt når der skal køles i sådan et rum :e

Men med en tyk nok væg kan man da bare montere den i væggen :e
Og evt fjernsynet også, så behøver man ikke engang købe fladskærm :e



[G.N.U.]
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-06-2006 02:15:48
Svar/Indlæg:
2175/21
vil sige at de fleste der "opdager" hvad en htpc er herinde, muligvis vil tage et rimeligt kabinet..dog knap så dyrt osm det der, og måske kommer deres aflagte hardware i og købe en tv-tuner til...det er sådan de fleste hjemmebyggede htpcer opstår rent hardwaremæssigt....det er ihvertfald min teori, men ret mig hvis jeg tager fejl. At komme ind på hvad der minimum normalt skal til af cpu krav, ram osv vil være særdeles relevant, hvis det skal bygges af gamle dele.



The
 
Chefredaktør
Tilføjet:
29-06-2006 13:15:11
Svar/Indlæg:
4741/1690
Rigtig mange gode indlæg og forslag - og vi er sikker på at EpiZepto sidder og nærlæser dem alle.

Generelt så kan man vel sige at et HTPC system ikke er så krævende med hensyn til CPU kraft men at man nok bør smide en hel del RAM i det - min. 1 Gb helst (meget) mere...

The Boss



Palme
 
Overclocker
Tilføjet:
29-06-2006 18:34:16
Svar/Indlæg:
122/4
Det kunne jo ikke passe bedre eftersom jeg snart skal bygge min brors htpc og faktisk ikke helt vidste hvad man skulle tage højde for ved en htpci forhold til en alm. pc! Great :D



#26
SLT
 
Overclocker
Tilføjet:
06-07-2006 12:47:07
Svar/Indlæg:
3/0
Jeg er MEGET spændt på hvad jeres oplevelser bliver med dette N4L-VM board. Jeg og mange (alle?) andre oplever tilfældige freeze i Windows når man har memory i dual channel. Så snart man fjerne den ene memory så forsvinder problemet. Disse freeze kan komme efter 15 minutter og helt op til 5-6timer. Jeg får dem kun i 3D spil, som f.eks. Civilization 4 eller HOMM5. Vi har skrevet til Asus og ringet til support men det har ikke hjulpet, de tager sig ikke af det. Jeg har et link til Asus forum hvor folk skriver om dette. Asus læser ikke deres eget forum, så det er vist også forgæves.
http://vip.asus.com/forum/topi...
Det er mig som skriver under samme alias: SLT
Held og lykke med det, jeg vil læse med i spænding.



Manfred
 
Overclocker
Tilføjet:
19-08-2006 16:04:24
Svar/Indlæg:
1/0
Nu er spændingen ved at blive ulidelig - hvornår kan vi se næste afsnit af føljetonen??? :00





Blue*
 
Overclocker
Tilføjet:
03-05-2007 10:19:14
Svar/Indlæg:
223/33
Det har snart taget et år at bygge denne her?



TB_Kolding
 
Overclocker
Tilføjet:
03-05-2007 11:15:35
Svar/Indlæg:
492/12
Jeg kan godt lide den sidste linie i den guide "Det skal blive spændende at se den færdige maskine i auktion."... Skal den bort-auktioneres, eller hvad? ;)



BlackCap
 
Overclocker
Tilføjet:
30-06-2007 13:41:09
Svar/Indlæg:
15/3
Helt ærligt... HVOR HELVED BLIVER DEL 2 AF????

Tag jer sammen...

Det er skuffende at vente såååååååå længe....


Blue*
 
Overclocker
Tilføjet:
17-07-2007 02:40:20
Svar/Indlæg:
223/33
Så rundede vi over et år med dette projekt.. hvad sker der med det?


tonser
 
Overclocker
Tilføjet:
14-10-2007 13:29:57
Svar/Indlæg:
3/0
Hvor bliver anden del af??? :'-(