SATA & ATA harddíske

Diverse d.  06. maj. 2007, skrevet af avinit
Vist: 228 gange.

avinit

Overclocker
Tilføjet:
06-05-2007 02:35:16
Svar/Indlæg:
22/9
mit bundkort har 2 x ATA og 2 x SATA 1.5 connector.
Jeg har 3 harddiske og 1 brænder i IDE133 men jeg vil gerne ha' mere plads.Kan jeg godt køre med SATA 1.5 og ATA133 harddiske samtidig, jeg kan nemlig lige få plads til 4 harddiske i mit kabinet :)

steen

Elitebruger
Tilføjet:
06-05-2007 02:48:02
Svar/Indlæg:
2870/65
Det kan du sagtens.

Du skal bare huske, at hvis du vil have en sata disk som systemdisk, skal du tage pata diskene fra inden du begynder at installere dit OS. Ellers ender du op med en boot-partition på en pata disk og system-partitionen på den sata disk du vælger at lægge dit OS på.

Selas

Elitebruger
Tilføjet:
06-05-2007 03:54:27
Svar/Indlæg:
2845/91
Steen er det et bug ved det mb? Det er jo ikke et generelt problem.
Men jo det er intet problem at køre sata og pata harddisk samtidig.

steen

Elitebruger
Tilføjet:
06-05-2007 10:41:39
Svar/Indlæg:
2870/65
# 2 Nej, det er det ikke.

Det der sker er, at sata diske opfattes af systemet som en slags scsi-enhed. Pata-enheder bliver derfor sat først i systemet, så når du laver en ny installation vil systemet sige:

Hov, jeg har en pata disk. Jeg lægger da bare boot-partitionen dér. Så lægger jeg resten (system-partitionen) hvor brugeren beder om det (som jo er en anden disk). Resultatet er, at man får splittet installationen op på 2 diske, som igen på et senere tidspunkt kan give nogen forvirring om hvor "systemet" ligger.

Måden man kommer uden om dette er, at man tager pata-diskene fra inden man installerer på sine sata-diske. Så tilslutter man bare sine pata-diske når installationen er færdig.

Jo, det er et generelt problem når man blander pata og sata diske og har været det lige siden de første NF2 boards.
Det kan godt være, at man ikke lige opdager at det er det der er sket, men hvis man kigger efter en ekstra gang, vil man kunne se, at boot-partitionen ikke ligger på samme disk som system-partitionen.

Hvis du søger i forrum, vil du kunne se en håndfuld sager, hvor der er problemer med boot-ini-filerne.....om hvor det er systemet egentligt booter fra. Sådanne problemer opstår ofte, hvor der er flere forskellige typer diske indblandet.

Alternativt skal man sørge for at sætte den ene sata-disk som boot-disk i bios...og så lægge sit OS på netop den disk. Så vil maskinen/systemet opfatte denne disk som den disk hvor boot-partitionen skal ligge...og så kommer system-partitionen også til at ligge på samme disk.

Selas

Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2007 16:58:59
Svar/Indlæg:
2845/91
Okay har jeg ikke haft det problem med på mine to bundkort som har haft begge typer, de har dog også været med intel chipsets.. :)