Hvorfor vil den kun boote i én rækkefølge?

Diverse d.  16. juni. 2007, skrevet af Hazek
Vist: 417 gange.

Hazek

Superbruger
Tilføjet:
16-06-2007 11:24:25
Svar/Indlæg:
715/51
Opdateret:

Moooojn.

Sidder med 2 diske, en Seagate 7200.7 og en Maxter DiamondMax 10.
Er OS XP på begge to.
Seagaten er strappet som Master, Maxtoren er ustrappet, altså er den slave ifølge disken.

Problemet er, at jeg ikke kan boote på min Seagate's OS, med Maxtoren i maskinen som slave.

Kan boote i fejlsikret tilstand, der læser den fint begge diske, og går uden problemer ind i Windows. Rebooter jeg i normal tilstand laver den samme nummer med loading-bar, og står stille.
Kunne endvidere boote med maxtor i master, og Seagate i slave, og stadigvæk bare gå direkte ind i windows.

Nu er Maxtor formateret, og altså uden OS, men den vil stadigvæk ikke gå ind i Windows, med Seagate i master, og maxtor i Slave.

Er der nogen der kan/vil forklarre hvad f***** der går galt?, virker for mig totalt ulogisk at den kan boote den ene vej og ikke den anden, og i fejlsikret tilstand med ikke normal.

MFG Hazek
doit

Elitebruger
Tilføjet:
16-06-2007 12:28:17
Svar/Indlæg:
998/134
tror de sættes som cabelselect hlæper som regel ,seagaten skal sidde øverst , på kabelet så får automatisk dem som master og slave
husk at sætte seagate som første boot i bios

Hazek

Superbruger
Tilføjet:
16-06-2007 12:32:55
Svar/Indlæg:
715/51
Har sat dem i deres respektive kabler og har prøvet cabelselect, og har ført Seagate som master og firt priority i samtlige settings i bios.

doit

Elitebruger
Tilføjet:
16-06-2007 12:41:33
Svar/Indlæg:
998/134
oki surt show, kan kun komme på en ting, har du prøvet med andet idekabel, husk det være 80pin ata 100-133 kabel.
du kan sætte den seagaten som primær master.
maxtor som sekond master.
fra bundkortet

steen

Elitebruger
Tilføjet:
16-06-2007 14:52:50
Svar/Indlæg:
2870/65
Nogen gange kan 2 forskellige disk-fabrikanter´s produkter bare ikke lide hinanden.

Løsningen er at sætte disken på hver sit kabel (hvis du har 2 IDE-sokler i boardet).

Hazek

Superbruger
Tilføjet:
16-06-2007 14:54:10
Svar/Indlæg:
715/51
Kan nu boote i fejlsikret tilstand, og læse Maxtor som slave.

Har herefter formateret Maxtor, for at sikre at der ikke lå noget i OS der gjorde at jeg ikke måtte køre som slave. Resultatet udeblev dog, og jeg kan stadigvæk ikke få lov til at køre Seagate som master, og Maxtor som slave.

Hazek

Superbruger
Tilføjet:
16-06-2007 15:12:50
Svar/Indlæg:
715/51

Det har jeg prøvet, med samme resultat som alt andet, nemlig intet.

Ved at disken ikke er defekt, for kunne boote på den alene. Men sammen med seagate vil den simpelthen ikke gøre hvad der bliver sagt :/

steen

Elitebruger
Tilføjet:
16-06-2007 15:26:35
Svar/Indlæg:
2870/65
Kender godt problemet. Har selv prøvet det nogle gange med netop WD, Seagate og Maxtor sammen. Det tog det meste af en dag at få dem til at spille sammen.

Til sidst blev jeg så irriteret at jeg sløjfede Maxtor siken...og så virkede tingene fint. Seaget kan godt sammen med WD....men Maxtor er der ingen af de andre diske der kan lide. Jeg kan nu heller ikke lide Maxtor....de er billige...og så er alt godt sagt om Maxtor.

Prøv at få byttet den ene disk til en sata-disk istedet for IDE. Så slipper du for det Master/Slave-pjat.

Du skal bare huske at tage IDE-disken fra, når du installerere dit OS på din sata-disk. Så glider det hele meget nemmere....og så bruge IDE disken til lager. Det er en løsning der virker.

Hazek

Superbruger
Tilføjet:
16-06-2007 15:37:14
Svar/Indlæg:
715/51
Problemet er at den Maxtor skal bruges til lager, den er det delvist da den har siddet i en server før, og stadigvæk indeholder de ting jeg skal bruge til at køre med den.

Er da til at brække sig over, at bios ser disken, og den kan boote med i fejlsikret tilstand, men så snart den sidder normalt så brokker den sig og nægter at boote.

Den vil køre master med Seagate i slave, men ikke omvendt som jeg vil have den til., selvom OS er væk fra Maxtor

KrillerDK

Elitebruger
Tilføjet:
16-06-2007 18:40:07
Svar/Indlæg:
851/30
kan ikke have noget og gøre med den rækkefølge den booter dine diske på... der er en liste over alle de diske den kan finde i din bios... og der kan du vælge hva for en disk der skal være den første den søger på ved ikke om det kan hjælpe på dit problem

Maximus

Elitebruger
Tilføjet:
16-06-2007 19:47:39
Svar/Indlæg:
538/20
er det fuldstændig umuligt at en biosopdatering kan afhjælpe dette problem?

Hazek

Superbruger
Tilføjet:
16-06-2007 23:37:40
Svar/Indlæg:
715/51
#9 I bios står Seagate som first boot, og Maxtor som second, begge steder hvor dette kan stilles.

#10 Den mulighed har jeg ikke overvejet endnu, da jeg som sagt kunne botte i den rækkefølge i fejlsikret tilstand, og derfor har en idé om at det må kunne lade sig gøre på en eller anden måde.

Maximus

Elitebruger
Tilføjet:
16-06-2007 23:42:14
Svar/Indlæg:
538/20
der kan jo ikke ske noget ved at prøve.....nogle gange skal der nogle mærkelige ting til, før skidtet kører ordenligt 😳

Hazek

Superbruger
Tilføjet:
16-06-2007 23:44:07
Svar/Indlæg:
715/51
#12 Korrekt. Kunne være jeg skulle overveje det, når jeg finder det program til at flashe min bios med.

Har et Abis AI7 kort, mener Abit har et program til det der er mere end idiotsikret, må lige lure lidt efter det.

Hazek

Superbruger
Tilføjet:
17-06-2007 13:42:40
Svar/Indlæg:
715/51
Status:

Efter at have snakket med et par forskellige, bliv resultatet at jeg vil prøve en windows-repair, da flere sagde at min windows installation nok var smadret. Så må jeg se om det virker

Tilbage står spørgsmålet: Hvorfor i alverden finder maskinen begge diske, ser hvordan de skal boote, og derefter der der intet medmindre maskinen står i fejlsikret tilstand. For er stadigvæk kun der dne vil boote op med begge diske.

Hazek

Superbruger
Tilføjet:
22-06-2007 17:14:24
Svar/Indlæg:
715/51
UPDATE:

Diskene vil stadigvæk ikke boote sammen, medmindre Maxtor er master som den ikke skal, da den skal bruges til lager.

Fik et mindre lys i dag, og kom i tanke om, at der på Maxtor var instalerret XP PRO, mens Seagaten var forsynet med XP HOME.

Kan det have indflydelse, på hvordan de vil boote, at der er 2 udgaver af samme OS, og at der i Windows sidder et eller andet plat, der gør at PRO ikke kan være lagt ind på en disk som kører slave, hvis master ikke også er PRO?

Har nu slettet OS på Maxtor, men den vil stadigvæk ikke lege med :(