Hjælp. Gendanne fabriks Win.. på én Acer bærbar.

Diverse d.  29. oktober. 2007, skrevet af Popsi
Vist: 1775 gange.

Popsi

Superbruger
Tilføjet:
29-10-2007 14:43:22
Svar/Indlæg:
15/8
Hej

Min kone har en 3 år gammel Acer 2310 laptop. Den har aldrig kørt særligt godt og derfor forsøgte jeg at instrallere en win xp pro på den. Nu kan jeg ikke længere gendanne den pre installerede win der stadig ligger i en partition på disken. Jeg har forsøgt at gøre det via alt+F10 tasten under boot men der sker intet....

Jeg har prøvet at ringe til Acer support som mente jeg skulle købe service tid på deres værksted for at få det tilbage.. Computeren er dog for gammel til at det kan betale sig at koste for meget på den..

Er der nogen der har en ide om hvordan det kan laves igen?

Mvh / Preben
steen

Elitebruger
Tilføjet:
29-10-2007 19:10:24
Svar/Indlæg:
2870/65
For at gendanne den skjulte partition skal du bruge en Recovery-cd til netop den maskine...altså tilbage til Acer for at få den udleveret....hvis de stadig har en liggende på lager.

Et andet spørgsmål er: Hvad vil du dog gendanne den for?

Den ligger bare og tager plads op...og kan ikke bruges til noget. Fjern skidtet (hvis du ikke allerede har fjernet den). Ring til Acer og KRÆV at få det originale windows-medie til maskinen. De har du betalt for. De skal udlevere det. Så enkelt er det. Du har købt brugsretten til den windows licens. Så Acer har bare at levere den.

Du kan så hente driverne til maskinen hos Acers FTP-site.

Når du re-installerer, så lav 2 partitioner på disken. En stor...og en mindre. Brug derefter 50 $ på at købe en Acronis Home Edition 11. Lav så et image af din installation (når alt kører som det skal). Imaget lægger du på den lille partition. Så vil altid (så længe disken virker) kunne genskabe imaget. Færdig med igen at skulle re-aktivere windows...nice.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
29-10-2007 19:14:22
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #1

Lovmæssigt set, så længe de udleverer en funktionsdygtig installation, kan det være aldeles lige meget om det er på en partition, DVD, CD eller 1.500 formatterede IBM floppy disks.

Vil han have en CD/DVD med recovery, kan han være rimelig sikker på at blive krævet penge for den.

Han har betalt for installationen, den har han fået. I manualen står også, at man tilrådes at brænde installationsfilerne ud på en disk efter eget valg. I tilfælde af, at harddisken skulle gå i stykker.

Hp, Packerd-Bell og mange andre gør det på den måde.

season88

Elitebruger
Tilføjet:
29-10-2007 19:30:58
Svar/Indlæg:
1221/95
Acer maskiner (de ny i hvert fald) har Acer Recovery installeret... Det ligger et sted under tilbehør... Prøv at se om du ikke har det. 🙂

ITSupporteren

Overclocker
Tilføjet:
29-10-2007 20:11:44
Svar/Indlæg:
71/1
på din Acer er der en skjult partition med en recovery.
den kommer du ind til ved at slukke pcen og under opstart trykke "alt" og "F10" så starter recovery og du kan gendanne din pc.

god fornøjelse

KBP

steen

Elitebruger
Tilføjet:
29-10-2007 21:33:29
Svar/Indlæg:
2870/65
# 1 Det er korrekt at de gør det på den måde. Jeg har dog i flere tilfælde ringet HP op og bedt om at få en ny DVD (restore).

Det har hænt, at de har fortalt at jeg skulle bruge den restore DVD jeg havde lavet. Fortalte pænt fyren, at min søn havde en fiks ide om at lege at skiven var en kælk.

Så sendte de pænt en ny.

Andre gange (hvor der ikke har været en sådan backup-funktion) har jeg brugt argumentet, at når jeg havde betalt for en windows licens, havde jeg da også ret til et medie. 2-3 uger senere var mediet der med posten. Ingen diskussion om min ret til mediet. Har fået fin support hver gang.

Popsi

Superbruger
Tilføjet:
29-10-2007 21:51:46
Svar/Indlæg:
15/8
Hej og tak for de mange svar.

Jeg har hentet acer værktøjet men der er ikke (som der ellers normalt er) en recovery mulighed. Jeg har også forsøgt med alt-F10 tasterne men også uden held..faktisk sker der ikk en skid når jeg trykker på de taster.. og ja det er enabled i bios.. mystisk ikke..

Humlen er at det da er utroligt at den partition ikke kan laves uden at man skal sende laptoppen til rep. ved acer... Min kone fík i sin tid ikke tilbudt en recovery cd eller at få brændt en backup ud så vi har ikke sådan en..

Jeg har en original Xp home cd til at ligge som jeg har fået en gang. Men den kan åbenbart ikke installeres med oem serienummeret.

Fyren fra acer mente det kunne være sket fordi jeg har haft installeret en anden verison af xp.. hvilket jeg også har... Måske jeg burde førsøge at ringe til acer igen og kræve at de sender en cd.. hmmmm

dkguffe

Overclocker
Tilføjet:
30-10-2007 01:36:40
Svar/Indlæg:
1/0
På min Acer er det F2 som man skal trykke mens den viser Acer boot billedet. Dette forsvandt dog da jeg slettede og installerede windows selv.

Du skal bare bruge den medfølgende CD eller DVD med dit drive image. Acer leverer IKKE original medier med windows, du kan kun få en image disk, som vil slette ALT, oprette 3 partitioner, 1 til restore, 1 til system og 1 til data (sådan er min ihvertfald) dette vil få restore fra bios til at virke igen som den gjorde fra ny.

Hvis ikke du har din restore CD/DVD mere, så skriv eller ring til Acer, jeg er sikker på at du kan få en ny til en fornuftig pris.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
30-10-2007 02:46:34
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #6

Han tænker nok, ligesom jeg, at du har installeret et andet Windows, er kommet til at slette partitionen med recovery filerne. Det er lidt uheldigt 😕

Prøv at gøre som #5, og høre om det ikke er noget I kan ordne i venskabelighed. Det er god service og "gratis" reklame.

Mht. recovery CD - så er det af og til sådan, at der er en utility, som kan ordne det for dig første gang du starter computeren. Den beder ofte om: 1 DL DVD, 2 DVD'er eller et par CD'er.

Mange ignorerer dem bare. Men ellers så står det i manualen.

Anyways. Prøv lige at gribe knoglen, og ring til Acer igen. Hør dem ad, om ikke de kan finde ud af at sende sådan en. Og ikke noget med at være på bagbenene i første omgang. Det kommer man aldrig langt med. Hvis han derimod bliver lidt træls, så kan du godt prikke til ham. Han vil sikkert bede om serienummeret på computeren uanset hvad, så sørg for at have det parat. Det står under computeren eller på kassen du fik den i (hvis du har gemt den).

Hvis du ender ud med at skulle betale for sådan en fætter, så koster det omkring kr. 384,- (HP std. pris, så vidt jeg husker). Og det er ikke alverden. Det plejer at dække forsendelse osv. Så du har en fin disk i pap, som ikke 'fader' ud, som alm. billige DVD-medier desværre gør.

Held og lykke med det 😉

Popsi

Superbruger
Tilføjet:
30-10-2007 09:55:58
Svar/Indlæg:
15/8
Hej igen.

Nej jeg har ikke slettet den skjulte partition. Jeg kan se den hvis jeg bruger PQ magic.. Men jeg kan ikke få adgang til den via softwaren der fulgte med aceren.... Partitionen ligger der.. det eneste der kan være sket er at MBR er ændret og at det var der informationen om den skjulte partition lå...

Hmmm jeg har lige snakket med en acer fyr. Han påstår at der ikke findes 3 år gamle image filer mere.. Dernæst påstår han at der medfulgte cder da vi købte maskinen.. Det fik vi ikke med. Det var min kone der købte den og hun fik aldrig en cd med..... hmm sådan noget møj.... Min kone købte computeren af ny men de sælger ikke computere længere der hvor hun købte den... Acer fyren påpegede at man ved mangler skulle klage inden for 1 mdr.efter købet hmm men når man ikke vidste at den skulle følge med..