SSD: 2 partitioner eller bare én stor

Diverse d.  28. september. 2009, skrevet af loopstr
Vist: 459 gange.

loopstr

Ny Skribent
Tilføjet:
28-09-2009 19:40:33
Svar/Indlæg:
494/66
Hej Alle

Jeg fik overtalt firmaet til at min pc ville køre meget bedre med en SSD disk så det blev besluttet at sådan en måtte jeg have 😛

Det er én stor som er blevet købt til mig, 160gb intel af den nye serie. Jeg smider styresystemet på den men ville egentlig også gerne have f.eks min steam på den. Ville jeg miste ydelse ved at lave 2 partitioner fremfor bare at have én stor ? kan se det smarte i 2 nemlig hvis styresystemet brækker ned har man stadig sine spil på den anden partition men ville omvendt også gerne udnytte den hastighed sådan en disk nu kan levere........

pft

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af loopstr d. 28-09-2009 19:40:58.
NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
28-09-2009 19:44:23
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Reelt set, vil der ikke være en nævneværdig forskel på de to.

Hvis du vil have sikret din Steam-mappe, kan du med fordel investere i en USB-stick (el. 2.5" USB harddisk løsning), hvorpå du kan kopiere Steam-mappen fra tid til anden. Jeg gør selv brug af en lign. løsning, så jeg slipper for at skulle hente 8+ GB data, hver gang jeg laver en frisk Windows.

loopstr

Ny Skribent
Tilføjet:
28-09-2009 19:51:09
Svar/Indlæg:
494/66

Det er nemlig lige nøjagtig der det ligger, gider simpelthen ikke hente ~18gb som min steam dir fylder hver gang man laver fresh install. Men er der ingen forskel i ydelsen vil jeg helt klart lave 2 partitioner

Tak for svaret

xystos

Superbruger
Tilføjet:
28-09-2009 20:07:49
Svar/Indlæg:
293/5
Der er ikke nogen forskel i ydelse af hvad jeg har forstået, det eneste jeg er i tvivl om er det med at du helst skal have ledig plads på din SSD, så ved ikke om det så skal være på begge dine partitioner, eller bare din SSD som samlet. Hvis det er på hver partition, så skal du nok ikke lave dit C: alt for lille. men du kan evt selv søge lidt efter det hvis du er bange for a miste performance, eller det kan være der er nogle andre herinde der kan huske detaljerne mht til ledig plads på SSD's

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af xystos d. 28-09-2009 20:20:32.

loopstr

Ny Skribent
Tilføjet:
28-09-2009 20:27:52
Svar/Indlæg:
494/66

Du tænker på at man ikke skal fylde en partition helt op for så bliver den langsom eller er der andet som spiller ind når det er en ssd ?

xystos

Superbruger
Tilføjet:
28-09-2009 20:41:17
Svar/Indlæg:
293/5
det har noget at gøre med den måde hvorpå SSD Fungerer, på almindelige HDD's har det så vidt jeg husker, mest af alt noget at gøre med at du kommer ind på den inderste del af skiven som pga. fysikens regler ikke kører lige så hurtigt som den yderste del. Det er noget med at controlleren skal have noget fri plads hvor den kan "rydde op" i de blokke SSD's er bygget op i, mens den står idle. Det er lang tid siden jeg har læst artiklen, men du kan checke den her artikel hvis du vil have mere information om hvordan SSD's virker.

http://www.anandtech.com/stora...

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af xystos d. 28-09-2009 20:44:20.