Idér til Anti stofmisbrug kampagne

Hyggehjørnet d.  23. november. 2009, skrevet af Satai
Vist: 885 gange.

Satai

Overclocker
Tilføjet:
23-11-2009 17:38:54
Svar/Indlæg:
700/28
Hejsa,

Vi er i gang med at lave en antistof kampagne der skal være prævensiv mod misbrug af stoffer, vi har til og med torsdag til at få det lavet. Men vi er lidt på bar bund med hensyn til idér. Så vi håbede på at nogle af jer derude havde nogle gode idér eller inputs 🙂

PS. Går i 9. klasse 😀

Tak ;)

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Satai d. 23-11-2009 17:41:11.
Promoe

Superbruger
Tilføjet:
23-11-2009 18:12:25
Svar/Indlæg:
504/34
Prøv og se om i kan finde nogen billeder eller mogshots fra USA hvor man kan se før og efter crack .. det er sindsyg at se på ...

rosty

Elitebruger
Tilføjet:
23-11-2009 18:18:41
Svar/Indlæg:
910/91
synes i skal kontakte komunen og få en tidlige stof misbruger til at komme og fortælle om sit liv, og hvad stofferne har bragt med sig

hightower

Elitebruger
Tilføjet:
23-11-2009 18:23:37
Svar/Indlæg:
2440/66
brug ideen fra #1 og 2 de er gode

jeg synes man ser rigtig mange unge ryge idag - hvilket jeg ikke forstår, så mon noget mere info hvor skadeligt det er og afhængighedsskabende alt det lort de putter i dem, også er ønskeligt.

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
23-11-2009 18:31:04
Svar/Indlæg:
4310/364
Jeg syntes ikke lige umiddelbart der er noget hold i at sammenligne stofmisbrugere og rygere 🙂 folk der ikke ryger kan bare lade være. Man må jo ikk ryge indenfor længere alligevel. Så der er ikk nogen der kan føle sig generet 🙂

rosty

Elitebruger
Tilføjet:
23-11-2009 18:42:26
Svar/Indlæg:
910/91
jeg har selv en noget familie der har været på stoffer, herion og kokain, og det er forfærdeligt at se hvordan folk ændre sig, og faktisk ikke selv kan komme ud af det, fordi det først kræver en længere nedtrapning, og tit kræver total afholdenhed efterfølgende, og de skal arbejde med deres psykiske skader som følge..
synes det et rigtig godt initaitiv #0 har gang i

red_martians

Moderator
Tilføjet:
23-11-2009 18:44:49
Svar/Indlæg:
7881/1165
ærligt.. kig på den nye anti-ryge-kampagne(reklamerne i fjernsynet).... Det skulle være den første der for alvor virker i Danmark 🙂

hightower

Elitebruger
Tilføjet:
23-11-2009 18:47:13
Svar/Indlæg:
2440/66
#4 jeg synes det er temmelig generende at gå blandt rygere udenfor. hvis ikke du har bemærket det, kan man altså lugte en ryger/indånde røg på flere meters afstand. det er skidt.

desuden er det afhængighedsskabende og det er sådan set der pointen er. man har ikke brug for nikotin og alle de mange andre kemikalier de tilsætter.

mig bekendt må man ryge i sit eget hjem og det er sådan set også det eneste sted det burde være tilladt på trods af brandrisikoen (ja, vi har haft en lejlighed her i ejendomskomplekset som stod i brand fordi en person glemte en tændt smøg...) - deles for ikke at genere folk, deles fordi skodder simpelthen er noget svineri som koster mange ressourcer som kommunen skal bruge på at få samlet dem op.

Riis

Elitebruger
Tilføjet:
23-11-2009 18:56:42
Svar/Indlæg:
4657/53
Gå ned på hjørnet og find en gammel narkoman 40+ år hvis der er nogen så gammel.
Hiv ham frem som et skræk og advarsel. 😀 😀

Som nr 2 er inde på, er det et godt sted og starte.
Eller et par billeder af en halvgammel stik narkomans krop. :'-(
Mange af dem har bylder / blodforgiftning osv.

rosty

Elitebruger
Tilføjet:
23-11-2009 20:00:56
Svar/Indlæg:
910/91
#7 synes du ikke der blevet gjordt en del for at få rygere væk offentlige steder.. kan se du bor i kbh, som nok er mere skadeligt at indånde bil gasser osv, end at løbe ind i et par rygere engang imellem, men kan godt se det med branden, men igen tror risikoen meget større at blive trafikdrabt, end at dø fordi en underbo glemmer en smøg, eller falder i søvn, nu var det en antistof kampagne han spurgte om 🙂

og vil da lige sige at jeg har en hund, jeg 2 gange har været til lægen med, pga han har jokket glasskår i potten, og men kan dårligt gå en tur i kbh fredag lørdag og søndag morgen med hunden, uden at skulle løbe siksak mellem bræk, pizza bakker, glasskår osv. så ved ikke om vi så også lige skulle lukke samtlige disco, bare, spillesteder osv, fordi det koster staten penge at ryde op efter folk der går i byen

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af rosty d. 23-11-2009 20:21:21.

mtum

Overclocker
Tilføjet:
23-11-2009 22:51:54
Svar/Indlæg:
280/13
#9 God pointe. Når nu tobaksrøg mere eller mindre er afskaffet indendørs alle vegne, så er man vel nået langt nok, ville jeg mene.
Det er nogle fine tiltag, man har gjort med rygeloven, for ingen skal da udsættes for passiv rygning, men så er der vist heller ikke mere at komme efter, med mindre man bare formålsløst ønsker at chikanere.
7# Selvfølgelig bør man som ryger være hensynsfuld også udendøre, og det er de fleste heldigvis også. Men come on... Røg udendøre kan næppe være noget, der påvirker ikke-rygeres sundhed eller velbefindende, med mindre de står lige i vindretningen, og det er vel for det meste muligt at flytte sig (ikke at det burde være nødvendigt).

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
23-11-2009 23:18:37
Svar/Indlæg:
4310/364
At der går en person forbi med en smøg i munden er pisse farligt. Men at gå og ind ånde alt den diesel os fra lastbiler hver evig eneste dag, er ikke noget problem. Det er så med henblik på dem der bor i byerne 🙂 Kan ikke helt sammenhængen 🤡

lassebuck

Superbruger
Tilføjet:
24-11-2009 01:41:56
Svar/Indlæg:
42/6
Udfordringen med en skræmmekampagne er at modtagerne kan have svært ved at identificere sig med de anvendte skræmmebilleder. Det vil derfor være optimalt, hvis I kan finde unge danske misbrugere, som I selv har mange ting til fælles med.

Det er samtidig vigtigt fortælle historien om, hvordan misbruget starter, så modtagerne af kampagnen genkender situationerne, når de selv står i dem.

Hvad er faresignalerne?
Dårlig dømmekraft? 10+ drukture om måneden? Psykiske problemer? Dårligt selskab? Gruppepres?

Ikke alle kampagner behøver at være en-vejs. I kan vælge at modtagerne selv kan deltage/bidrage - det er f.eks. muligt, hvis I inviterer en gæst.

Jeg håber I kommer til at gøre en forskel! God arbejdslyst!

Jesper

Elitebruger
Tilføjet:
24-11-2009 01:46:27
Svar/Indlæg:
2072/117
Lav en film med idéen far #2, hvor i har fat i flere forskellige personer, hvor i stiller dem nogenlunde samme spørgsmål, hvis ikke de samme.

Giver et bedre billed med flere uafhængige kilder end en.

Yderligere kunne i (hvis muligt) få fat på nogle pårørende til nuværende eller tidligere stofmisbrugere, dog tror jeg det kan være svært.

Husk det er et følsomt emne for de personer det omhandler, så man skal træde varsomt.

Edit:
Overså i kun havde til torsdag, gør det lidt svært 😕
Ellers tror jeg der findes tilsvarende eksisterende film, enten på nettet eller gennem forskellige steder som arbejder med problemet til dagligt, hvor i kunne få materiale fra dem, som i evt. kunne redigere i?

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Jesper bb d. 24-11-2009 01:47:46.

rosty

Elitebruger
Tilføjet:
24-11-2009 09:44:54
Svar/Indlæg:
910/91
#12 tror du har helt ret i det med de "unge" skal kunne identificere sig med folk der har/haft problemmer med stoffer 🙂

nytter ikke noget at køre en 9 klasse igennem istedgade, da det er må være sidste stop for en misbruger, man skal ha fat i det fra starten