Hjælp til at realisere en idé / et koncept

Hyggehjørnet d.  29. maj. 2011, skrevet af lausi
Vist: 1213 gange.

lausi

Overclocker
Tilføjet:
29-05-2011 21:58:29
Svar/Indlæg:
159/23
Hej HWT!
Sidder og leger med en idé/et koncept som jeg personligt tror har stort potentiale. Men grundet min unge alder og manglende erfaring, har jeg flere problematikker. Jeg er i tvivl om hvordan jeg skal gribe det an. Burde jeg vente og arbejde på idéen indtil jeg har et endeligt produkt og så kontakte en eventuel producent, eller blot få fastsat det mest basale i idéen (måden det skal gøres på, hvilke teknologier der skal benyttes, hvilken indflydelse det vil have på målgruppen og så videre) og så kontakte en producent.
Hvem ville i kontakte, skal man gå direkte til en producent, eller et firma som eventuelt beskæftiger sig med lignende og på den måde få udviklet et produkt?
Generelt vil jeg være meget glad for at få indblik i hvordan i ville gribe det an hvis i fik en god idé :)
Håber ikke jeg forlanger alt for meget af jer ;)

På forhånd tak!

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af lausi d. 29-05-2011 22:02:14.
Spriz

Superbruger
Tilføjet:
29-05-2011 22:50:04
Svar/Indlæg:
337/33
Hej! ;)

Du lyder sgu som en HTX-elev!

Anyway, der er firmaer, der kun beskæftiger sig med folk som dig! 😉

Hvis du f.eks. er fra vestjylland som mig:

http://www.seed-in-vest.dk/

- Ellers fat telefonen og kald den nærmeste HTX op i området, de kan sikkert hjælpe dig! Nøgleordet er at søge patent og få ALT på papir med det samme! 😉

lausi

Overclocker
Tilføjet:
29-05-2011 23:01:59
Svar/Indlæg:
159/23
Tak for dit svar!
En af mine største bekymringer er netop min alder, går kun i 9. (hvilket betyder at jeg er HTX-elev efter sommerferien), hvilket jeg frygter kan få indflydelse på hvordan et firma vil kigge på min idé. Men på samme tid er jeg bange for at vente til jeg har afsluttet min uddannelse, da der er risiko for at idéen på det tidspunkt er blevet taget, og dermed ikke længere være "original"
Har ingen erhvervs erfaring overhovedet, og ved derfor ikke meget om hvordan man griber det an.
Men du foreslår at jeg skal få taget patent på det hurtigst muligt, og derefter begynde den faktiske udvikling af idéen?

Peterlh

Overclocker
Tilføjet:
29-05-2011 23:22:58
Svar/Indlæg:
449/19
Det tager desværre forholdsvis lang tid at få et patent, men du risikerer at andre stjæler din idé efter at have hørt den hvis du ikke selv sørger for at tage patent på den først.
Du skal også være opmærksom på at et patent er for en meget konkret idé eller produkt, derfor vil andre folk kunne ændre bare en lille ting på din idé og selv udvikle produktet eller tage patent på det, uden at det vil være ulovligt.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Peterlh d. 29-05-2011 23:23:13.

Spriz

Superbruger
Tilføjet:
29-05-2011 23:25:27
Svar/Indlæg:
337/33
Men, tag fat i en virksomhed som Seed-in-vest, de lever af at hjælpe folk som dig og mig.. små idémagere.. :)

The_Dare_Devil

Elitebruger
Tilføjet:
30-05-2011 08:28:52
Svar/Indlæg:
422/58
Argh, bliver altid så nysgerrig af de her tråde :P.. Hvis jeg nu underskriver en NDA, må jeg så ikke høre, hvad det er? ;P

Pizzadude

Redaktør
Tilføjet:
30-05-2011 08:52:33
Svar/Indlæg:
5363/442
Der er rigtig mange der har en god ide, der er alt alt for bange for at folk "stjæler" den. Noget man skal være klar over er, at en ide alene sjældent er noget som helst værd. Det der virkelig er noget værd, er alt det arbejde du som iværksætter lægger i at udvikle ideen, og i at finde de rigtige til at udvikle den yderligere. Det er også rigtig vigtigt, at man får noget feedback på ideen, da man ellers kan risikere at have brugt en masse tid på noget, der i virkeligheden er usælgeligt - eller allerede findes..

Det er fristende, at gå efter at tage patent så hurtigt som muligt, men det skal man være rigtig forsigtig med. For det første er det noget der kræver en del viden, og for det andet er det enormt besværligt, tidskrævende og dyrt.

Hvis jeg var dig, ville jeg lave lidt research hen over sommerferien, og så spørge nogen af dine lærere når du kommer på HTX. Der er sikker nogen der har noget ekspertise inden for området.. Og ellers spørge nogle af de foreninger/firmaer der beskæftiger sig med iværksætteri til råds :)

Det kan være du kan finde lidt her:
http://www.startvaekst.dk/
http://www.startvaekst.dk/file...

lausi

Overclocker
Tilføjet:
30-05-2011 23:47:46
Svar/Indlæg:
159/23
Tusind tak for jeres svar!
Vil følge Pizzadude's foreslag og "udvikle" ideen yderligere i løbet af sommerferien. Så må vi se hvad mine kommende lærere har at sige til den når jeg når så vidt ;)

#5 Desværre ikke, der skal kraftig leflen til før jeg røber nogle detaljer ;)

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
31-05-2011 03:09:05
Svar/Indlæg:
5874/1287
Jeg ved hvad ideen går ud på!! Digitalt toiletpapir der kan genbruges!!
Hmmmm ... Jeg bliver også nysgerrig nu, især da du er så ung, hvilket indebærer at du ikke er forudindtaget som os "gamle".

Outlore

Overclocker
Tilføjet:
31-05-2011 06:30:19
Svar/Indlæg:
60/7
en anden muglighed er teknologisk institut: http://www.teknologisk.dk/771
og deres under-side http://www.opfind.nu/ som har mange gode råd

vh.

Jens Rasmussen