-> #6
"Headhuntet" er vist den pænere fremlæggelse af den sag. Men det kan vi snakke om ved lejlighed 😉
-> #7
Det er muligvis kompliceret. Ved det ikke, har aldrig undervist - endsige været vikar - i fysik. Fik det blot stillet som en mulighed, da jeg kraftigt overvejer at tage det på 3.- el. 4. årgang. Har kun interessen for faget, og min begrænsede viden fra da jeg selv havde det i folkeskolen 🙂
-> #8
Tager sjældent tingene ilde op. Hellere ud af posen, end at pakke det ind i vat 🙂
Mindmappet var mere til personligt brug, evt. skrive noter ned, så jeg netop ved hvad de kan/ved på forhånd. Ikke mere end dét.
Jeg ved vitterligt ikke om det er en klasse der er interesseret/nysgerrig. Praktiklærerens beskrivelse af dem er, at de "kun" er interesserede, hvis det er noget de selv kan få lov til at lege med (eksempelvis i kemi, hvor de blander ting og får det til at skifte farver, skulle være et stort hit). Men de har netop haft emneuge, så jeg ved heller ikke hvor hooked de er på at starte det helt store, og vi har dem trods alt "kun" i 6 lektioner. Så, for mit vedkommende, er det nok snarere et spørgsmål om at prøve at undervise i fysik/kemi, end det er at skrive den store forkromede praktikrapport - men ungerne skal jo have noget ud af det alligevel 🙂
Vedr. kernekraft, skal de vist arbejde nærmere med atomer og isotoper senere, men jeg kommer nok ikke uden om at skulle snakke lidt om fusion.
Tror jeg holder mig til animation/video, og fortæller derudfra. Men jeg har vitterligt ingen idé om deres forudsætninger, har kun lige kort stiftet bekendtskab med et par af eleverne i sidste uge - nogle af dem sad på skolen og arbejdede.
Vedr. raket, så er det vist ikke noget de har materialer til, og med kun 6 lektioner, ved jeg ikke om det kan betale sig overhovedet at gå i gang - men jeg forhører mig i morgen, og ser om det er en mulighed. Ud fra praktiklærerens beskrivelse af dem, virker det nok til at være det mest realistiske og fordøjelige for dem.
Jeg takker i hvert fald for dine indspark (I andre også, naturligvis). Ét er hvad praktiklæreren ved, noget andet er hvad vi - som praktikanter - kan formidle, noget tredje er om de overhovedet bryder sig om os.
Derfor er jeg lidt lost på indgangsvinklen - men min idé til oplægget virker ikke til at være direkte forkastet, så jeg prøver med dét og kører undervisningen derfra.
Som jeg ser det, er der tre muligheder:
1) Kasteparabel
2) (Vand)raket.
3) Stjernesti/model af solsystemet.