[Log/Tut] Kühler 620 på GTX580

Diverse d.  12. januar. 2013, skrevet af Bonghætte
Vist: 3018 gange.

Bonghætte

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2013 22:55:32
Svar/Indlæg:
1271/38
Hej HWT. 🙂

Jeg spottede lidt interesse på siden for at smide sit lukkede vandkølesystem på sit grafikkort, og tænkte jeg ville lave en lille guide for de eventyrlystne som mangler et lille skub den rette vej.

- Nye billeder kommer når jeg får min bracket hjem
Indtil videre må I leve med billeder af strips som monteringsmetode 🙂

'Here goes':

FØR:

EFTER:

Hvad skal du bruge?
Højst sandsynligt en lille Philips skruetrækker.
Thermisk paste
Heatsinks til RAM og VRM
Antec Kühler 620/920 eller Corsair H40/H50/H70
- Andre kølere virker selfvølgelig også, men det er disse kølere den bracket jeg vil anbefale er lavet til.
120mm blæser med højt statisk tryk
Kølermontering/Bracket:
http://triptcc.com/product/bas...
http://triptcc.com/product/fan...
- Vil anbefale Fan Bracket da VRM chipsene nu ikke længere vil få samme airflow som med standardkøleren.
Hvis du har en standard 'støvsuger' køler (den der sender varmen ud af kabinettet) kan du eventuelt købe eller lave Basis Bracket og lade standardblæseren sidde på - den vil ikke køre synderligt hurtigt da kortet vil køre ved lave temperaturer, og du vil få lidt luft over VRM chipsene.

En lille smule fingersnilde vil gøre underværker, og man skal være beredt på at det kan gå galt. Det er en relativt simpel installation, men hvis man eksempelvis spænder ens bracket/strips for hårdt vil printpladen bukke og nogle elektriske baner eller lodninger kan tabe forbindelse.
GØR DETTE PÅ EGET ANSVAR!

Step by step:
Inden vi begynder kan det være en fordel at aflade sig selv for statisk elektricitet. Vil også anbefale at undlade at arbejde med PC komponenter i store sweatere o.lign., da friktion ved stort tøj meget let kan skabe statisk elektricitet.
Nogle mennesker anbefaler at arbejde i så lidt tøj som muligt 🤡

Afmontér den nuværende køler

Tag blæseren fra hvis du kan allerede på forhånd.
Flad skruetrækker eller stærke negle, og så bare ind og få fat i det lille stik. Helst ikke hive eller flå i ledningerne!
- Kølerstikket sidder normalt bagerst på frontpladen af grafikkortet (altså når blæseren vender opad).

Tag din Philips skruetrækker frem og begynd på bagsiden.
Der bør være 4 til 8 skruer omkring GPUen - altså kernen. Det er her de fleste kølere hovedsageligt er monteret.
Min store køler, Gigabyte Windforce 3, var kun monteret med 4 fjederskruer ved GPUen.

Tag forsigtigt køleren af. Den thermiske paste vil binde det hele lidt sammen, så forsøg eventuelt mildt at dreje køleren, på sin plads på GPUen, så pasten slipper ligeså stille.
- Lad være med at bruge vold da du kan ende med at tage den indbyggede heatspreader af (i værste tilfælde). Som 'nybegynder' har du ikke lyst til at stå med en helt bar GPU, da den kræver en noget mere forsigtig montering af køleren 🙂 - Det kan dog lade sig gøre, og vil sikkert give 2-3 grader ekstra, men er ikke anbefalet.

Fjern den gamle thermiske paste.
Brug 99% alkohol, acetone eller lignende til at få overfladen helt ren for den gamle thermiske paste.

Klargøring før montering

Skruer, bagplade (hvis du bruger sådan en), bracket..
Tjek at det hele er der, og er lige ved hånden.
Læg det hele klar og gør det nemmere for dig selv. 🙂

Ny thermisk paste
Jeg har selvfølgelig glemt at tage billede af hvordan jeg fordelte den nye thermiske paste, men har du installeret en CPU køler før bør det være ligetil. Ellers google det, så kommer der nogle flotte billeder og videoer 🙂

På med skidtet!

Monter og spænd forsigtigt over kors.
Det er problematisk med strips, og kan ikke anbefales.

Heatsinks til RAM og VRM

I teorien ville du være færdig ved skridtet før, men kig lige på alle de IC kredse der bare kan ligge og boble uden at få noget som helst airflow eller køling.
- Jeg vil kraftigt anbefale at få fat i nogle heatsinks!

Note: (følg ikke denne note, læs EDIT) Brug den medfølgende paste-'lim' (hvis der er noget), da den er lavet til formålet. Jeg brugte Arctic Silver 5, og det har vidst en fuld 'cure time' på en lille måned, og den binder noget ringere heatsinks fast til hvad end de skal køle. (note slut)
Den medfølgende lim-paste-blanding havde efter sigende en cure-time på 1min.
EDIT: BRUG IKKE DEN MEDFØLGENDE LIM-PASTE! - Ved erfaring har jeg nu dræbt mit GTX580 da jeg ville tage de heatsinks af igen, da jeg ville sælge min H2O 620.
Jeg havde brugt AS5 på ALLE RAM blokke på nær 2, og de 2 sad jeg og forsøgte at få af med tandtråd mellem køleelement og chip, og det har så ødelagt dem.
Jeg anbefaler derfor at bruge noget tykkere pasta end AS5, men IKKE den medfølgende lim! Det pasta der fulgte med min Prolimatech Genesis lader til at være rigtigt godt. Dyrtkøbt erfaring, lad være med at lave samme brøler!

Montér grafikkort og radiator i kabinettet

Jeg har sat min radiator som intake med 2 120mm blæsere (push/pull).
Det vil også virke som exhaust med en enkelt blæser, men tjek at dine tubes er flexible nok til at kunne vende 180 grader på meget lidt plads, ellers bliver det nok svært at få dem til at række.

Billeder!

Lydkortet kan lige præcist være der.

Hovederne er for store til at ryge igennem, derfor virker de nemt som 'retention bracket'. Det er dog ikke optimalt!

GPU-Z:
http://peecee.dk/upload/view/3...
http://peecee.dk/upload/view/3...
Virkeligt ringe screenshots, ved jeg godt.

Load maxer ved 60 grader lige pt., og idle ligger på 30-31 grader.
Hvad load temp angår tænker jeg det er monteringsmetoden, med strips, der ikke slutter tæt nok. Men det larmer ikke.
Ingen turbine der starter op når grafikkortet belastes.
Lækkert!

Kritik, kommentarer, diskussioner, spørgsmål osv. er meget velkomne!
Hjælp til bedre opsætning bliver modtaget med kyshånd!

Jeg håber der er i hvert fald én eller anden der kan bruge det til noget. Havde taget nogle billeder da jeg begyndte, og tænkte 'hva fa'n, hvorfor ikke smide noget tekst på, så kan det være der er nogen der kan bruge det senere'. 🙂

Mange tak for jeres tid! 🙂

EDIT: Har forelsket mig i 'redigér' knappen 😳
Små slåfejl osv. er rettet, og nogle ekstra billeder sat ind.
EDIT: Kortet er dødt efter afmontering af RAM heatsinks.
Den medfølgende lim-pasta er noget af det dummeste man kan bruge.
Læs mere under 'Heatsinks til RAM og VRM'. 😕

Tråden blev redigeret 10 gange, sidst af Bonghætte d. 02-02-2013 18:48:39.
Cocio21

Moderator
Tilføjet:
12-01-2013 23:02:44
Svar/Indlæg:
4983/48
Husk du kan få billederne vist her i tråde ved at direct-link til filerne, jeg har åbnet så du kan redigere undervejs hvis det er 🙂

Bonghætte

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2013 23:08:26
Svar/Indlæg:
1271/38
Det er nogle kæmpe store billeder.
Hvordan klarer siden resizing?

- Mange tak! 🙂

Edit: Linker da bare til de store thumbs.
Igen, tak for tippet!

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Bonghætte d. 12-01-2013 23:16:08.

Gerner

Moderator
Tilføjet:
12-01-2013 23:16:56
Svar/Indlæg:
589/101
#3 Hvis du får problemer med, at resize dine billeder, så sender du dem bare til mig, så resizer jeg dem for dig.

Hilsen
Gerner

Edit. Kan se du har fixed det, super!

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gerner d. 12-01-2013 23:17:30.

hl86

Superbruger
Tilføjet:
13-01-2013 03:21:53
Svar/Indlæg:
181/45
Jeg har prøvet sammme mod på et 670, men stripsne er for store til hullerne, findes der mindre strips?

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2013 10:45:30
Svar/Indlæg:
20170/383

Nej strips findes kun i størrelse kæmpestor 😛 😎

Brander9400

Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2013 10:53:04
Svar/Indlæg:
2231/97
God guide 🙂

Ja, strips fås kun i denne størrelse

Bonghætte

Elitebruger
Tilføjet:
14-01-2013 15:13:48
Svar/Indlæg:
1271/38
#4 - Jeg vil så prøve med et seriøst svar. 😛
Strips findes i alskens forskellige størrelser - du skal tænke på de er meget holdbare og bruges i mange forskellige erhverv.

Jeg brugte dem der fulgte med til mit kabinet - nok tiltænkt cable-management, hvorfor de er lidt mindre end de klassiske strips 🙂

#6 - Mange tak 🙂

Kan guiden bruges til noget?
Jeg tænker det er ret basalt.. Mangler der eksempelvis flere billeder eller bedre uddybning af nogle ting?

Mvh

Bonghætte

Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2013 19:01:16
Svar/Indlæg:
1271/38
Vil gerne lige understrege igen:
BRUG IKKE DEN MEDFØLGENDE LIM-PASTE! - Ved erfaring har jeg nu dræbt mit GTX580 da jeg ville tage de heatsinks af igen, da jeg ville sælge min H2O 620.
Jeg havde brugt AS5 på ALLE RAM blokke på nær 2, og de 2 sad jeg og forsøgte at få af med tandtråd mellem køleelement og chip, og det har så ødelagt dem.
Jeg anbefaler derfor at bruge noget tykkere pasta end AS5, men IKKE den medfølgende lim! Det pasta der fulgte med min Prolimatech Genesis lader til at være rigtigt godt. Dyrtkøbt erfaring, lad være med at lave samme brøler!

RIP. 😕

Rasmus66

Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2013 19:14:21
Svar/Indlæg:
8762/174
Ja man kan lave meget med strips og skruetvinger 😀

Men en skam med det GTX580. Til en anden gang ville jeg nok have brugt termisk tape.

Det klister godt, men er til at få af igen.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Rasmus66 d. 02-02-2013 19:15:02.

Bonghætte

Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2013 19:19:56
Svar/Indlæg:
1271/38
Haha!
Hvad man ikke gør for lidt ekstra OC headroom 🙂

Termisk tape havde jeg ikke lige liggende, og jeg regnede da med, i god tro, at den medfølgende pasta var ordentlig.
- Det var den så også, men det bliver så til en engangs-konfiguration, for du får det aldrig af igen.
Ville ønske jeg havde haft noget rense-benzin liggende, så ville jeg nok have haft mere held med at få dem af igen, men sådan skulle det ikke være.

Så blev det jo også hurtigt tid til at købe noget nyt.
Er blevet ganske glad for det 660 jeg har fået mig 🙂