Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2013 17:35:43
Svar/Indlæg:
1334/15
Hejsa 😀
Da der jo er rigtig mange pc brugere, der har problemer med støj af en eller anden art fra pcèn, åbner jeg her muligheden for, at kunne hjælpe med gode idèer til mere fred i ørerne 😀. Div. materialer vil være et must.
Jeg synes selv, at jeg har et rimeligt godt indblik i naturlovene, så jeg vil gerne lægge ud med lidt erfaring :)
Venligst hvis muligt adskil vibrationsstøj fra mekanisk støj. Jeg har støjisoleret en hel del biler i tidens løb og lært hvordan en tyk støjisoleringsplade ikke hjælper synderligt, hvis det er vibrationer det drejer sig om - og omvendt..
Da alle kabinetter jo har deres formåen/begrænsninger vil jeg her ligge lidt ud af egne erfaringer:
Hvis man bruger bil asfaltbaserede vibrationsdæmpende måtter til kabinettet, skal man også bruge tykke støjdæmpende måtter ovenpå, da disse vil holde evt. skadelige dampe nede... Disse måtter er nævnt, fordi de er væsentligt bedre end de overtakserede pc dæmpemåtter man kan købe - men noget tungere :)
Støjende HDère kan sættes i separat støjdæmpet kabinet, hvis man vandkøler HDèrne og laver minimale lufthuller.
Alle de eksisterende plastik/gummi løsninger til fans dur ikke, når de bliver spændt til kabinettet/radiatorer!. De mister jo fleksibiliteten når de bliver spændt sammen. Jeg har selv nogle helt specielle "gummiagtige" skåneklodser for transportsikkerhed af megadyrt elektronik (millionklassen)
Disse kan let skæres i forskellige mindre skiver, der så kan bruges mellem HDère og kabinet eller HD array! De bliver heller ikke mærkbart svagere med alderen som div. elastikophæng etc. bliver...
En hurtig test af div. fan effektivitet V/S udmunding!.
Hold jeres åbne hånd mod jeres mund..
Pust så mens i langsomt fjerner hånden fra munden.. Læg så mærke til, hvor hurtigt lyden formindskes ved de første cm - og hvor hurtigt den helt forsvinder.
Summa summarum - En fan/blæser skal sidde helt tæt (med blødt mellemled) til kabinet/radiator etc. for, at være effektiv, da luften altid vil finde de letteste udenomsveje (ligesom vand) samt støje langt mere end ved tæt kontakt.
Håber at i kan komme med andre måske bedre løsninger/materialer/erfaringer evt. til andre komponenter?.
Mvh. - Kim