-> #1
Jeg har selv overvejet noget lignende, men da jeg ikke er et geni til at kode - noget som helst - opgav jeg det ret hurtigt. Jeg synes dog, at idéen er god og det er jo i spændingsfeltet imellem aritmetik og algebra. Et sted, hvor mange går fra "matematik er sjovt" til "jeg fatter bjælde!"
-> #2
Praksisnære eksempler er også et godt udgangspunkt. Dit eksempel med tandhjul kunne også være noget med gearing på en cykel der - hvis det skal perspektiveres lidt - også kunne overføres til fysikkens verden (tænkt eksempel: to cykelryttere, med forskellige gearing, kører op ad en bakke).
Urmager-delen, kunne også være interessant, hvis jeg da kan sælge idéen om hvad en urmager er (og laver) til nutidens unge 😛
(Har i øvrigt en mission om at spare op til et af jeres ure, og var også godt på vej, indtil iMac'en gik sudden death på mig 😳 😩 )
Renters rente, er endnu et godt praksiseksempel. Jeg ved, at en del undervisningsmateriale i forvejen forsøger at undervise unge i, at eks. quick-lån og deslige, er en skidt idé*.
* - i stedet for de eksempler vi fik serveret da vi gik i skole; hvis du lægger kr. 50,- til side nu, så har du en milliard når du fylder 250 år. Yay! 😎