Oki tredobler salget

Diverse d.  30. maj. 2003, skrevet af The Boss 0 Kommentarer.  Vist: 397 gange.

Oki tredobler salget



Oki?s nye farvelaserprinter C5000 har været en kæmpesucces, siden den blev lanceret i februar 2003 til under 10.000 kroner inkl. moms. Printeren har sprængt Oki?s budgetter og salget er gået dobbelt så godt, som forventet. I 1. kvartal af 2003 solgte Oki tre gange så mange farveprintere som samme periode året før, mens Oki?s markedsandel steg 45 procent. Kunderne er primært mindre virksomheder, som går over til farvelaserprint frem for sort/hvid og blæk.



En af verdens største printerproducenter, OKI Systems, har stor succes med sin nye farvelaserprinter C5000 på det danske marked. I februar 2003 blev den som en af de første farvelaserprintere introduceret til under 10.000 kroner inkl. moms - og siden da er salget vokset hastigt. I første kvartal af 2003 er salget tredoblet set i forhold til samme periode i 2002 ? og det til trods for at C5000 først blevet lanceret midt i kvartalet.



?Efterspørgslen er enorm. I de første måneder har vi solgt dobbelt så mange som forventet. Det gør C5000 til vores største succes nogensinde i Danmark,? fortæller Lars Hargaard.



I 1. kvartal i 2003 solgte Oki - ifølge IDC - 407 farvelaserprintere i Danmark mod 135 i 1. kvartal af 2002. Dermed er Oki?s samlede markedsandel på farvelasermarkedet vokset fra 10,2 procent til 14,8 procent ? en stigning på 45 procent. Også i resten af Europa går salget fremragende. Oki?s europæiske salg ligger 95 procent over det forventede.



?Da vi introducerede printeren, håbede vi på at kunne gå fra en markedsandel på nul til 20 procent af markedet for farvelaserprintere under 10.000 kroner inden for et år. Med den start C5000 har fået, ser det virkeligt positivt ud. Derfor forventer vi nu som minimum at få fat i 20 procent, måske endda 25-30 procent,? siger Lars Hargaard.



Kunderne er primært mindre danske virksomheder, som ifølge Oki?s første erfaringer udskifter blækfarveprintere og sort/hvid-laser med farvelaserprintere. Tidligere var farvelaserprint ikke aktuelt for de mindre virksomheder på grund af meget høje anskaffelsespriser fra 20.000 kroner og op efter.



OKI C5000 ?Bedst i test? i PC WORLD

I maj 2003 vandt Oki?s C5000 i overlegen stil en printersammenligning i det anerkendte magasin, PC World, der blandt andet udnævnte Oki C5000 til at være ?Bedst på alle punkter?. C5000, der vandt foran HP, Epson, Lexmark og Minolta, fik karakteren 85 ud af 100. Nummer to HP fik blot 76.



Oki?s C5000 blev introduceret samtidig med, at HP, Epson og Minolta sendte farvelaser-printere på gaden i samme prisleje. På grund af Oki?s patenterede LED-teknologi, hvor farven påfyldes ad en omgang i stedet for fire, kan C5000 udskrive 12 farvesider i minuttet, mens konkurrenterne kun kan printe 4-6 sider. Netop heri mener Lars Hargaard, at man skal finde en væsentlig del af forklaringen på Oki?s succes.



?Det er efterhånden sjældent, at der kommer produkter på markedet, der er virkelig bedre end konkurrenterne, men det synes at være tilfældet her. Det afspejles både af de reaktioner vi har fået fra kunderne og testen i PC World,? forklarer Lars Hargaard og roser samtidig sine forhandlere for at have bakket op omkring den nye farveprinter fra dag 1.



Oki satser på at vinde farvemarkedet

Satsningen med farvelaser-printere til den lave ende af business-markedet er et led i Oki?s omfattende fokusering på printløsninger til erhvervsmarkedet. En fokusering der blev optrappet i efteråret 2002. Målet er at komme i Top-3 på markedet for print/fax-løsninger til erhvervslivet inden udgangen af 2004.



Oki?s del-mål er dog allerede inden udgangen af 2003 at opnå en markedsandel på mindst 15 procent af det samlede farvelaser-marked i Danmark. Et mål selskabet er meget tæt på at nå med markedsandelen på 14,8 procent.



?Vi er godt på vej og mærker en stadigt stigende efterspørgsel efter vores printere. Alle salgskampagner og salgsfolk er nu oppe i fulde omdrejninger, og derfor forventer vi at fortsætte udbredelsen af farver til endnu flere virksomheder og organisationer,? fortæller Lars Hargaard.



Analyseinstituttet IDC Nordic forudser, at antallet af solgte farvelaser-printere vil vokse markant de kommende år. IDC venter et salg på 9.000 enheder i 2003. I 2006 ventes tallet at være steget til 16.700. Det tal understøttes af en rundspørge i IT-forhandlermagasinet Computer Reseller News i april 2003, hvor forhandlerne udpeger farvelaserprintere, som det printerprodukt, de forventer den suverænt største vækst for.



Virksomhederne får halveret driftsomkostningerne

Udover at levere udskrifter i høj kvalitet og være den hurtigste på markedet, nedbringer Oki?s C5000 også virksomhedernes driftsomkostninger. Prisen for at printe på en farvelaser er langt billigere end på en inkjet-printer. Et farveprint på den nye C5000-serie koster blot 58 øre pr. side, mens den tilsvarende sidepris for en inkjet-printer almindeligvis er 1,50 kroner.



For et gennemsnitligt to-mandskontor vil investeringen i en lille farvelaser-printer være tjent hjem i løbet af 2-5 måneder.



For yderligere oplysninger besøg www.oki.dk