En dansker med en defekt bærbar Apple-computer af mærket iBook G4 får efter godt et års tovtrækkeri med Apple endelig sine penge tilbage. Dermed har de omkring 20 andre iBook-ejere, der også har klaget til Forbrugerklagenævnet, fået udsigt til at få en positiv afgørelse. Hvis sagen som ventet danner præcedens i andre lande kan et ukendt men sandsynligvis tusindtallige antal ejere af en defekt i iBook også se frem til erstatning.
Apple har nemlig bøjet sig for en kendelse i det danske Forbrugerklagenævn. Dermed er forbrugerne i en yderst fordelagtig position i forhold til at få deres penge tilbage. Også gamle klagesager, som tidligere er blevet afgjort til Apples fordel, kan nu tages op og måske vendes til forbrugernes fordel, oplyses det i Forbrugerklagenævnet.
Samtidigt har Apple lovet, at selskabet fremover vil forsøge at få en mere aktiv dialog med forbrugermyndighederne, fortæller Frederik Navne Boesgaard, jurist i forbrugerklagenævnet.
»Vi har haft en del problemer med at komme i kontakt med Apple, som ved flere lejligheder simpelthen ikke reagerede på vores henvendelser. Men på den seneste, hvor de har håndteret sagen gennem et dansk advokatkontor, er kontakten blevet langt bedre,« siger han til ComON.
Den aktuelle sag drejer sig om en iBook G4, der holdt op med at virke, så skærmen gik i sort.
Forbrugerstyrelsens sagkyndige undersøgte computeren og fandt ud af, at en lodning mellem to komponenter var brudt, så der ikke længere kunne komme strøm igennem dem. Undersøgelsen viste også, at bruddet formentlig var opstået, fordi lodningen slap en lille smule, hver gang computeren blev tændt og slukket.
Samtidigt fandt Forbrugerstyrelsen ud af, at brugere af den samme type computer verden over oplevede det samme problem. Flere brugere havde selv fundet på diverse kreative løsninger for at starte computerne op igen. Blandt andet havde nogle brugere haft succes med at spænde en skruetvinge fast et bestemt sted på deres computer eller at skille computeren en smule ad og lirke papskiver ind for på den måde at få den til at genstarte.
Forbrugerklagenævnets sagkyndige har flere gange startet en ellers død iBook G4 computer ved at spænde en skrutvinge fast på den.
Forbrugerklagenævnet traf i april afgørelse i en konkret klagesag. De afgjorde, at der var tale om en oprindelig skjult konstruktionsfejl i den pågældende computer, og at klageren skulle have sine penge tilbage. Apple bad om at få sagen genoptaget, da de efterfølgende havde lavet en undersøgelse, som de mente modbeviste, at der var tale om en egentlig konstruktionsfejl, men dette blev forleden afvist af Forbrugerklagenævnet. Derfor har Apple nu bøjet sig for den danske kendelse.
Link: http://warehouse.ncom.dk/lbb.php/1001/3914560694/MjAwNy0wOS0xOCxod3Rkaw==/aHR0cDovL3d3dy5jb21vbi5kay9pbmRleC5waHAvbmV3cy9zaG93L2lkPTMyNzE1
Nyhed leveret af http://Comon.dk