Danske software-eventyr ender ofte i skraldespanden

Diverse d.  14. december. 2007, skrevet af System 0 Kommentarer.  Vist: 334 gange.


85 procent af de danske softwareproducenter er ikke tilfredse med det salg, de har opnået uden for landets grænser.

Det viser en analyse af 141 danske software-producenters udenlandske salgsaktiviteter.

Analysen peger på, at firmaerne har en generel utilfredshed med resultatet af de internationale salgsmarker. For eksempel er 85 procent af de danske softwarevirksomheder utilfredse med resultaterne.

I analysen giver de deltagende firmaer udtryk for, at den største hindring for at få succes i udlandet er manglen på personale med international erfaring. Men en næsten lige så stor del af de deltagende mener, at det er svært at finde frem til de mest attraktive markeder, at afsætte ressourcer til eksporten, og så mener mange, at de har manglet en strategi for eksporten.

Hvor går rejsen hen<br>
De mest populære eksport-destinationer for de danske virksomheder er Norge og Sverige, hvor to tredjedele af de medvirkende i analysen har forsøgt sig. Dernæst følger landene Tyskland, Holland, UK og USA, som halvdelen har prøvet. Blandt de mindre populære lande er Schweiz, Frankrig og Finland. Nederst på listen finder man Italien, Spanien, Belgien, Østrig, Rusland, Canada og de sydamerikanske lande.

»Analysesvarene indikerer temmelig tydeligt, at der er stor interesse for at gå globalt, men også at en del af de internationale salgsaktiviteter tilsyneladende ikke bliver gennemført med en lige så høj grad af professionalisme som det softwaremæssige udviklingsarbejde. En del af de internationale salgsaktiviteter synes mere at være drevet af tilfældighedernes spil end af seriøs planlægning og strategiske overvejelser. Derfor opnår mange af virksomhederne ikke de resultater, som de selv mener, at deres software ellers berettiger dem til,« siger Nils Kierkegaard, der er partner i TBK Consult og ophavsmand til undersøgelsen.

TBK Consult hjælper selv danske softwarevirksomheder med at opbygge internationale afsætningskanaler. I undersøgelsen gav 25 procent udtryk for, at de søgte ekstern bistand fra eksperter i forbindelse med udenlandske salgseventyr.

Link: http://warehouse.ncom.dk/lbb.php/1001/2558325416/MjAwNy0xMi0xNCxod3Rkaw==/aHR0cDovL3d3dy5jb21vbi5kay9pbmRleC5waHAvbmV3cy9zaG93L2lkPTM0MDQ5

Nyhed leveret af http://Comon.dk