Nyhed: Raytracing uden RTX: Nvidia Pascal modtager DXR support via driver

Grafikkort, NVIDIA  d.  19. marts. 2019, skrevet af Burgurne 0 Kommentarer.  Vist: 2189 gange.

Nvidia meddelte, at det vil bringe understøttelse til Microsofts DXR-API (API'en ansvarlig for real-time ray tracking) til ældre GPU'er. Dette gælder 10-serien og nyligt introducerede 16-serie GPU-serier.

Den nye driver gør det således muligt at bruge raktracing i realtid i spil via DXR som en del af DirectX 12 uden eksklusive RT-kerner og dermed på de traditionelle computerkerner. Men med DXR-effekter aktiveret, vil ydeevnen være væsentligt lavere end Turing's kolleger med specialiserede RT-kerner - så formålet er at se. Også AMD kunne bruge DXR på sine Radeon grafikkort, hvis det understøttes af driveren. AMD har endnu ikke udgivet en officiel raytracing driver.

En ny GeForce-driver skal udgives i april, den ene vil tilføje kompatibiliteten. Titan X, Titan V og Titan XP vil også blive understøttet. Det er godt at bemærke, at bærbare computere med lignende GPU'er også kan forvente at få DX-R med den nye driver, herunder de mere økonomiske Max-Q-versioner. Ydeevne kan være skuffende, nævner NVIDIA. Kun meget grundlæggende raytracing effekter vil fungere.

DLSS forbliver udelukkende til Turing RTX
Fra nu af vil Raytracing ikke længere være tilgængelig udelukkende på GeForce RTX hos Nvidia. Men med DLSS (Deep Learning Super Sampling) er det anderledes. Den alternative AI-baserede antialiasing vil fortsat kun blive leveret med de dedikerede tensor-kerner i RTX-familien, sagde Nvidia i Q & A efter GDC-præsentationen til medierepræsentanter.

I det mindste teoretisk ville det være muligt at skabe en modstykke til den proprietære DLSS via Microsoft API Windows Machine Learning (WinML) eller DirectML. DirectML drager fordel af de samlede computere i GPU'er, med hvilke selv Radeon grafikkort fra AMD kunne tilbyde en sådan funktion, som en AMD-medarbejder allerede havde foreslået i et interview.

Så kort sagt kan folk aktivere DirectX Raytracing (DXR) på GeForce GTX 1060 6GB og højere grafikkort via en Game Ready Driver opdatering, der forventes i april. DLSS, ingen ændring.

 

 

Kilde og billeder: Guru3d