Test-software
3Dmark03
3Dmark03 er nok kendt af de fleste overclockere og en masse brugere her inde. Programmet udkom den 11. februar 2003 og var det første 3Dmark program, der havde understøttelse for DirectX 9. Programmet kører nogle 3D scener igennem, som udnytter alle tilgængelige GPU'er, men har nogle 3D scener, hvor CPU'en står for at lave billederne for at teste CPU'en, dog er det kun 3D scenerne, der bruger GPU'en, der vises i den samlede score.
3Dmark05
Kender man 3Dmark03 er der stor risiko fo,r at man også kender til 3Dmark05. Ligesom 03 versionen bruger denne version også DirectX 9, men kræver dog Pixel Shader 2.0 i grafikkortet for at kan køre. Her køres der, også ligesom i 03 versionen nogle 3D scener hvor alle tilgængelige GPU'er bliver brugt, men også nogle 3D scener hvor CPU'en kun bliver brugt, dog tages CPU testen ikke med i den samlede score, men får point ved siden af, så her er den samlede score kun baseret på GPU krafterne i systemet.
3Dmark06
De tre 3D scener fra 3Dmark05 er brugt, men dog blevet opdateret en smule, og Futuremark har tilføjet endnu en scene; "Deep Freeze". Der er desuden kommet nye CPU tests, og Futuremark valgte for første gang i deres 3Dmark serie at medtage CPU resultatet med i den samlede score med følgende grund: "For første gang i dens historie vil CPU resultaterne medgå i den samlede 3Dmark score. Dette er gjort på grund af, at der er flere og flere spil, der bruger komplexe AI algoritmer og komplexe fysiske udregninger".
3Dmark Vantage
Næste 3Dmark version, der er brugt, har fået navnet Vantage. 3Dmark Vantage så vi på gaden den 28. april 2008 og var det første 3Dmark program, der havde understøttelse for DirectX 10, hvilket betyder, at programmet kun kan køre i Windows Vista eller Windows 7.
3Dmark11
Sidste 3Dmark version, der vil blive brugt i guiden her, er 3Dmark11. Selvom navnet ville indikere en udgivelsesdato i 2011, så vi faktisk programmet på gaden 7. december 2010. Programmet er det første 3Dmark program, der tager brug af alle DirectX 11's funktioner.
ALICE: Madness Returns
Alice: Madness Returns er i genren rædsel eller horror, som de fleste vil kalde det. Spillet blev udgivet i Europa den 16. juni 2011, og bruger Unreal Engine 3, som giver mulighed for DirectX 9 - 11 og ganske fint grafik, der potentielt kan presse et enkelt HD 7970 i knæ i minimums FPS.
Battlefield 3
Battlefield 3 blev omtalt utrolig meget op til udgivelsen, og der tales stadig om dette spil som værende et af dem med bedst grafik, og det er også meget svært at argumentere imod. Spillet bruger Frostbite 2 Engine, og fik faktisk sin debut sammen med spillet her. Der er fuldt understøttelse for DirectX 11 og spillet kan samtidig drage fordel af et 64-bit Windows og 64-bit CPU, da Frostbite 2 både har en 32-bit og 64-bit version.
Crysis 2
Crysis 2 var også et spil, der var meget omtalt da det udkom, især det første Crysis fik høstet stor ros for sin grafik, desværre så vi ikke, som forventet DirectX 11 i Crysis 2 på udgivelsesdatoen den 25. marts 2011, dog kom der en patch den 27. juni 2011, der gav mulighed for DirectX 11, og sammen med denne patch, så vi en High Resolution Texture pakke og version 1.9 af spillet. Dette gav et helt nyt liv til Crysis 2 og jeg ved, der er mange, der lige skulle gennemføre spillet igen med det ny-udgivet eye-candy. I guiden her bruger vi selvfølgelig alle disse pakker for at få bedst mulig grafik.
Deux Ex: Human Revolution
Deus Ex: Human Revolution er et spil, hvor du egentlig selv vælger din tilgang til tingene. Du kan enten snige dig igennem banerne eller brage igennem med et maskingevær og dræbe alle, du møder på din vej. Spillet bruger en forholdsvis gammel spil engine, en modificeret version af Crystal Dynamic's Crystal Engine. Denne engine er fra 2005 og kræver ikke det helt voldsomme system for at køre ret godt, dog er grafikken også derefter. Der er mulighed for både DirectX 9 og 11.
Dead Island
Dead Island så vi den 9. september 2011, og fik ikke helt så meget omtale, som jeg selv synes, det skulle have haft. Blander du Grand Theft Auto og Left 4 Dead 2 har du en idé om, hvordan Dead Island er. Spillet er et Open World spil, hvilket betyder man kan gå, hvor man vil i hele spillets verden, man skal dog passe på ikke at blive omringet af zombier, der vil spise ens hjerne. Spillet gør brug af Chrome Engine 5, hvilket giver mulighed for DirectX 11.
Resident Evil 5
Filmen Resident Evil kender de fleste af os, der kan lide zombie film. Dog følger spillene ikke helt denne historie, og zombierne er faktisk ikke zombier, men bliver kaldt for "majini", hvilket betyder gammel sjæl på Swahili. Den brugte spilmotor hedder MT Framework og versionen her er 1.4, hvor der er understøttelse for DirectX 10. Fysikken tager Havok Engine sig af, som er en fysik motor, der er lavet til Linux, Xbox, PS3, PSVita, Android og praktisk talt alle konsoller, der bliver brugt i dag, PC inkluderet. Battlefield 3 bruger også denne fysik motor, så kan man lide fysikken der, skulle man også kunne lide den i Resident Evil 5.
Med en god blanding af spil motorer, skal vi lige kigge på hvilket hardware, der er brugt i denne guide.