Test: Sandberg Multi Card Reader

Diverse d.  16. september. 2008, skrevet af scheea2000 9 Kommentarer.  Vist: 12243 gange.

Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: Sandberg A/S
DK distributør: Hasee.dk

Test

 

For at have noget at teste imod, har Sandbergs kortlæser fået konkurrence af den meget roste kortlæser fra Kingston, som jeg hidtil har brugt til mine Extreme III CF kort fra SanDisk. Til testen er der blevet indkøbt det nye Extreme IV CF kort fra SanDisk, som lover op til 45 MB/s, hvilket virkelig kan sætte kortlæserne på prøve.

De tests vi vil køre, er dels HdTach, men vi vil også lave en simpel real-life performance test ved overflytning af filer: første 250 filer i typiske JPG størrelser fra kameraer (1-5 MB) og dernæst én fil af 2 GB.

Vi sørger for at 'slette' harddisk-cache mm. mellem real-life testene ved at reboote, ellers kan resultaterne ikke sammenlignes.

 

Hardware:

  • Sandberg Multi Card Reader
  • Kingston 15-in-1 Card Reader
  • Extreme IV CF kort fra SanDisk (45MB/s)

 

Nå, nu til sagen: først læsehastigheden målt i HdTach:

 

 

Af testen kan vi se at Sandberg ligger sig marginalt foran Kingston kortlæseren, men begge er betydeligt bagefter kortets teoretiske hastighed.
 
Dernæst kommer turen til de 250 JPG filer, som læses fra kortet:

 

 

Igen kan vi se at Sandberg's kortlæser er hurtigere, og hastigheden passer meget godt overens med hvad vi så i HdTach - overflytning af mindre filer, vil naturligvis nedsætte skrive- og læsehastigheden. Til sidst kan vi teste rå performance ved overflytning af en stor fil:

 

 

I den sidste test fører Sandberg igen marginalt, hvor man sparer 5 sekunder pr. GB og undertegnedes trofaste Kingston må se sig slået med en tåspids, som i en anden fodboldkamp mellem Danmark og Portugal.

Under testene er der dog observeret højere CPU-forbrug hos Sandberg end ved Kingston, men det kan også være pga. den lidt højere hastighedsoverførsel.

På Kingston kortlæseren dukker der fire drev frem, uanset om der sidder kort i eller ej, men på Sandberg's vises kun de drev, hvor der rent faktisk sidder kort i. Det gør det noget mere overskueligt i brug, da du dermed ikke skal gætte dig til hvilke drev, der nu hører til hvilken korttype. Meget bekvem funktion.

 

hamderD
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-09-2008 09:47:58
Svar/Indlæg:
7263/260
#0

Det må så være din første artikel ikke?.
Godt skrevet og god test. 🙂


scheea2000
 
Superbruger
Tilføjet:
16-09-2008 09:55:19
Svar/Indlæg:
818/58
#1 Tark! har skrevet lidt teknologi afsnit i andre, men jo min første hele. 🙂 More to come...


hamderD
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-09-2008 11:15:11
Svar/Indlæg:
7263/260
#2

Okay, bare skriv nogle flere, fandme lækkert 🙂


Erroneus
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-09-2008 00:53:10
Svar/Indlæg:
673/19
Syntes lige jeg vil gøre opmærksom på Kingstons FCR-HS219 kortlæser. Den er billig og alle test jeg har set med den, har den blæst alt ud af banen. Har den selv og den er super hurtig.


scheea2000
 
Superbruger
Tilføjet:
17-09-2008 08:36:59
Svar/Indlæg:
818/58
#4 jep. Du har ret 🙂
Det er efterfølgeren til den Kingston kortlæser jeg har med her og burde dermed være hurtigere (den er også billigere end Sandberg's) - måske får vi lov at teste den snart. 🙂

Dog er den nye Kingston endnu større end den jeg har med her, så Sandberg er uden tvivl den mindste af de kortlæsere (jeg kender til), der understøtter micro kortene, samtidig med at være hurtigere end den gamle generation.



klonen
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-09-2008 16:30:46
Svar/Indlæg:
599/14
der står på en af siderne at i rå overførsel er sandberg ca 5 sekunder hurtigere pr gigabyte, skulle der ikke have stået 15 sekunder ?

ellers rar gennemgang :)


scheea2000
 
Superbruger
Tilføjet:
17-09-2008 17:37:27
Svar/Indlæg:
818/58
#6 nej. Forskellen er ~10 sek. for 2 GB = 5 sek for 1 GB. Det var bare lige for at give et perspektiv til hastighedsforskellen, som jo egentlig ikke er voldsom.


klonen
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-09-2008 08:46:35
Svar/Indlæg:
599/14
#7 okay, men så er graferne misvisende. hvis man skriver 1,50 minut så betyder det halv andet minut altså 60 + 30 sekunder og ikke 1 minut og 50 sekunder.
Hvis det er 1 minut og 50 sekunder er det jo 1 minut + 50/60 minut.


scheea2000
 
Superbruger
Tilføjet:
22-09-2008 16:06:04
Svar/Indlæg:
818/58
#8 Du har ret. Godt set :D