Test: Gigabyte 4850 Overclock 1GB

Grafikkort, AMD/ATI d.  17. november. 2008, skrevet af arsenio3d 5 Kommentarer.  Vist: 15768 gange.

Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: Gigabyte
DK distributør: Rosenmeier.dk

Innovation/Teknologi

 

 

Med R770 er ATi efterhånden ved at have gjort op med det ry firmaet fik efter R600 (som blev brugt i HD2900). RV670-kernen tog de første skridt med at rette op på denne, selvom RV670 var opbygget på nogenlunde samme måde som R600. R770 er dog anderledes opbygget. F.eks. har man ikke længere en delt L2 cache, men i stedet en enkelt L1 cache til hver Texture Unit. Dvs. vi har 10 L1 caches der kan kommunikere med 4 L2 cacher (med hver sin memorycontroller) igennem crossbaren.

R770 har beholdt samme produktionsteknologi som RV670, dvs. en transistortæthed på 55nm. Transistortallet er dog gået en hel del op - fra 666 millioner til 956 millioner, hvilket tilsvarende har øget chiparealet fra 190mm² til 260mm². Dette gør denne chip dyrere at producere end RV670, men heldigvis er ydelsen også tilsvarende god som vi snart vil se i ydelses afsnittet.


Sammenlignet med HD3800 er der sket en del for at forbedre ydelsen. Hvad der især er spændende, er de 480 shaders (ALU's) i forhold til RV670's 320. Denne information kom først ud ret sent, som følge af AMD's personaleudskiftninger (for at forhindre informationleaks) hvilket tilsyneladende har chokeret nVidia.

Her til sidst, inden vi kommer til de yderligere egenskaber, skal vi også lige introducere DirectX 10.1, som RV670 er den første chip til at understøtte. Iblandt ændringerne ift. DirectX 10.0 kan nævnes 32bit floating point præcision fremfor 16bit. Derudover er der blevet ændret lidt på texture-komprimeringerne, og så har PixelShader 4.1 tilsluttet sig. Når alt kommer til alt, er der altså ikke den store forskel - så det sidste decimal kan altså sagtens undværes. Men det er nu meget rart at have det nyeste af det nye alligevel.


Yderligere egenskaber

Nedenstående med undtagelse af UVD-afsnittet er venligst udlånt af red_martians

 
 
 
 
AVIVO HD

Er ATi’s ord for video-dekodning. Radeon HD2xxx-serien har selvfølgelig AVIVO-egenskaber, der nu er blev udvidet med en HD-betegnelse. AVIVO beskriver bl.a. muligheden for HD-dekodning der med det nye Digitale TV, HD-DVD’er og BluRay-Diske’er er muligt. Med HD 2xxx-serien er det også muligt at se AACS-beskyttet indhold (kopibeskyttede medier), der tidligere kun har været forbeholdt enkelte grafikkort. AVIVO HD's mest interessante egenskab er muligheden for tilslutning af HDMI. Generelt har det ikke være nogen umulighed tidligere, men HD 2xxx-serien tillader at streame lyd igennem grafikkortet og bundkortet uden brug af ekstra kabler. Selvom kortet ikke har noget HDMI-stik kan man via en speciel DVI til HDMI-adaptor fra ATi få overført lyden sammen med.
 
Unified Video Decoder (en opdateret del til AVIVO HD)
 
En spritny teknologi fra AMD/ATi der er blevet implementeret på HD 2400 og HD 2600, og nu også HD4000-serien. Teknologien svarer på mange måder til den nyeste version af nVidia's PureVideo, der ligeledes er blevet integreret i deres mainstreamprodukter. UVD er baseret på ATi's Xilleon video processor, som var en 32 bit "system-on-a-chip" MIPS processor. Nu er den så blevet integereret i GPU'erne, til formål at aflaste CPU'en og få videomateriale til at tage sig bedre ud.
 
UVD'en kan håndtere Blu-ray- og HD-DVD-videomateriale med bitrates op til 40Mbit/s, og kan teoretisk set dekode alt materiale indenfor H.264 og VC-1 video codec standarderne fuldstændigt uden CPU-kraft, hvilket konkurrentens PureVideo ikke er i stand til.
 
Crossfire

De nye Radeon grafikkort har den nyeste form for CrossFire som vi tidligere har set på Radeon X1950pro og X1650XT. Det tillader en full-duplex overførsel som gør at grafikkortene nu kan snakke sammen. Teknologien minder på mange måder om nVidia's SLi hvor man forbinder grafikkortenene med hinanden inde i maskinen. Tidligere foregik det gennem et DVI-kabel, hvor et specielt master-card tog sig af at kode og sammenflette billedet fra det almindelige grafikkort med sit eget. 

2 stk RV680/HD3870X2 i CrossFire. 4 GPU'er i alt!

Men med HD3000-serien er der også kommet understøttelse for QUAD-GPU CrossFire, som dog umiddelbart kan virke lidt ubrugeligt. Men faktisk er der rigtigt mange AMD-baserede bundkort på vej med 4 PCI-Express x16(x8 elektrisk), så det altså bliver muligt at smide 4 grafikkort på et bundkort. Selvom dette for nogen kan lyde helt vildt, er der alligevel endnu en mening med galskaben - for ATi's tidligere flagskib - RV680/HD3870X2 - er et kæmpe kort med 2 GPU'er på ét PCB. Og med Quad-GPU CrossFire bliver det altså muligt at sætte sådan 2 sammen. Denne mulighed har man naturligvis også med HD4000-serien.

 

FSAA

Står for Full Scene Anti-Aliasing, og er med til at give en fiktiv højere opløsning end det ellers ville være muligt. En egenskab der især er en fordel på fladskærme der kun har en til to ægte-opløsninger. 4x står for 4 gange så mange pixels, og det giver sig til syne på skærmen som få eller ingen blinkende pixels, og ingen ujævne og hakkede kanter.

HD 2900 har standard op til 8xFSAA, men en ny speciel type gør at man kan nå helt op til 16xFSAA (dog kaldet CFAA). Metoden er reelt lidt fræk da den enkelte pixel bruger sine nabo-pixels til at beregne sin egen farve. Så det er at snyde lidt, men det må indrømmes at det fungerer ganske godt og at ydelsen faktisk er god.

 
 

Texture-Filtrering

Er en egenskab der er på næsten alle grafikkort. Idéen er at man oprindeligt har opbygget computerspillene for den bedste ydelse. For at grafikkortet får mindst muligt at lave, er detaljerne ikke så fine dybt i billedet som forrest. Det gør, at overgangene mellem de dele med færre detaljer og dem med mange, bliver meget tydelig. Og problemet løses med filtrering. Det nyeste hedder Anisotropisk Filtrering og kan bruges af praktisktaget alle grafikkort efter år 2000. Ligesom nVidia, har ATi valgt at bruge en ny løsning der giver meget høj kvalitet.

Man går faktisk tilbage til den oprindelige metode, der var ganske tung men utrolig flot. Så den er ikke ny - men flot, gammel og langsom. Det nye er at grafikkortene nu kan håndtere at arbejde med så tunge beregninger, uden at ydelsen falder voldsomt. I kontrolpanelet har den nye (gamle) egenskab "kvalitet", hvor den tidligere brugte metode, hedder "ydelse". 

Havok physic

Ligesom nVidia, kan ATi’s unified shader håndtere fysik-beregninger uden ekstra grafikkort. Det gør at man reelt ikke længere behøver et Physics-kort, men det vil også betyde at fysikken vil kunne sænke ydelsen på grafikkortet. Ligesom hos nVidia, lyder det som et spændende tiltag, og - igen - som hos nVidia, vil det blive "unified shader" der skal håndtere dette arbejde.

Indtil videre er det hos ATi oftest set som et ekstra grafikkort der alene tager sig af fysik-beregningerne. Fysik giver mere livagtige og naturlige bevægelser, samt at det kan håndtere langt flere bevægelser end tidligere. Begge dele er meget lange og vanskelige beregninger, der kan få selv den ondeste Quad-core cpu til at blive stresset, men altså ikke et grafikkort.

zound
 
Superbruger
Tilføjet:
17-11-2008 15:24:54
Svar/Indlæg:
537/9
jamen, fin test igen


lige til info, ved ikke om du kan med de nye kort, men på 2900 serien kunnet du gi extra volt med rivatuner, det kunent virkelig gi voldsomt meget på core Mhz 😲


Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
17-11-2008 15:54:40
Svar/Indlæg:
1317/46
Fin test og interessant produkt. Dog kunne det være dejligt hvis du placede oc resulaterne ved siden af de andre resultater i 3D-mark testen, ellers giver det et dårligt billede af forskellen.

Under pris kunne det vel næsten fortjene 5, et kort der med lidt yder som et 280gtx er vel nærmest enestående.


p0inT
 
Superbruger
Tilføjet:
17-11-2008 22:52:10
Svar/Indlæg:
112/12
Kan du ikke fortælle hvordan køleren på kortet yder!


arsenio3d
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-11-2008 11:15:41
Svar/Indlæg:
2823/238
#3

Idle Temps stock = 51´
Load Temps stock = 67´
Idle temps OC =51´
Load temps OC =77´
🙂





Colgate
 
Superbruger
Tilføjet:
06-12-2008 16:28:14
Svar/Indlæg:
162/28
Billioner skal rettes til milliarder - Ellers en super artikel