Test: Antec Skeleton

Kabinetter d.  15. juni. 2009, skrevet af Stamps 21 Kommentarer.  Vist: 11055 gange.

Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: Antec
DK distributør: Techdata

Layout / Design

 

Antec har været kreative i designet af dette kabinet, og lad os kigge på hvad det er for nogle løsninger de er kommet frem til.

 

 

Frontpanelet har Antec valgt at lave som en bjælke, hvorpå der sidder (fra venstre mod højre) reset knap, firewire, 2x USB og et e-Sata stik. Lige ved siden af sidder 2 stik til tilslutning af mikrofon og hovedtelefoner. Længst til højre sidder tændknappen. Ikke noget revolutionerende valg af Antec, men der er det som der skal være og det letter adgangen for tilslutning af eksterne enheder.

 

 

I 'toppen' af kabinettet har Antec valgt at integrere en kæmpe 250mm blæser som en del af designet. Blæseren har det formål at maksimere luftgennemstrømningen omkring alle komponenter. Blæseren kan indstilles på 3 niveauer - low, medium og high med en lille knap. Ved normalt brug kan 'low' anbefales, da både 'medium' og i særdeleshed 'high' larmer som en jetjager. Derudover har Antec valgt - noget kontroversielt - at man kan vælge mellem blå, rød og grøn ved at trykke på en lille knap. Alle farver kan kombineres med hinanden, da der 3 steder i kanten af blæseren sidder 2 lysdioder. Jeg er af den lidt kedelige og til tider epileptiske type, så jeg foretrækker når diskotekslyset er slået helt fra, hvilket heldigvis også er en mulighed ;)

 

 

På siden af kabinettet sidder et gitter som let kan afmonteres ved at trykke på en dispenser. Gitteret har 2 funktioner; hvis du skal pille ved en komponent letter det adgangen dertil, og hvis du mangler airflow kan der med de medfølgende skinner monteres 2 ekstra 80mm blæsere.

 

Den helt store genialitet fra Antecs side består i den 'skuffe' som al hardware monteres i. Ved at løsne 2 fingerskruer glider skuffen let ud fra resten af kabinettet, og gør at adgangen til komponenter er let som en leg. På selve skuffen sidder en ramme som nemt kan afmonteres. Ved at afmontere rammen får man mulighed for at montere bundkortet og store kølere udenfor selve kabinettet - fantastisk smart!

 

 

Inde i selve skuffen sidder endnu en skuffe. På denne skuffe monteres strømforsyningen.

I den anden ende af skuffen er der gjort plads til montering af harddiske og optiske drev. Monteringen foregår simpelt ved at lade enheden glide ind i rammen, og skrue den fast gennem siden af kabinettet.

 

Ses her ved siden af lillebroderen til itx brug.

 

Antec har haft fokus på brugervenlighed og simple løsninger, og jeg er meget imponeret af den lettilgengælighed som Skeleton tilbyder. På trods af at dette er forbeholdt entusiaster og nørder, så er det altså ikke et krav for at bruge kabinettet.

 

 

Således ser kabinettet ud med hardware i. Som man kan se skal man ikke frygte for store grafikkort eller køleløsninger, der er masser plads og altid tilgang til alle de funktioner du burde behøve. En sidste ting som kan nævnes er støv. Man forventer at dette er et problem, men faktisk lyder svaret fra Antec, at der med dette design og den topmonterede blæser, ikke burde danne sig de samme lufthvirvler som på et normalt kabinet og derfor ikke være "kroge" uden airflow. Det gør at støv bare bliver blæst væk hele tiden. Står dit kabinet slukket i lang tid og bliver støvet, så kommer der altså en støvsky første gang du tænder det, når skyen har lagt sig er kabinettet igen som nyt.

 

Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-06-2009 09:57:53
Svar/Indlæg:
8762/174
Fint åbent kabinet og ok test måske lidt kort?

Jeg er dog ikke så meget for det kabinet det fungere måske for nogle med hvis jeg endelige vil købe et færdigt åbent kabinet så vil jeg have et hvor alting er nemmere tilgængeligt og uden den grimme top blæser der imo mere er i vejen.

Det duer jo stortset ikke det kabinet til bench med store tøris og LN2 potter


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-06-2009 10:22:33
Svar/Indlæg:
20170/383
Fin test. rart at se at hwt igen er begyndt at teste kabinetter med hardware monteret.

Men forklar mig lige en ting- Hvordan i alverden kan man finde på at kalde brugen af tre forskelligt LED farver kontroversiel ??
Det giver da absolut ingen mening.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-06-2009 10:41:10
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #1

Fuldstændig enig. Men omvendt, til en fyr der gerne vil "flashe" sit bench-rig, er det måske et oplagt valg? 🙂

Jeg har selv komponeret et bench-rig, der - med tiden - nok snarere tjener som funktionen af at være en stationær computer.

-> #2

Måske ikke kontroversielt i den forstand, at det er sjældent set. Måske mere i den forstand, at: "Hold da op, hvor er det rart at man kan slukke for det" 😛


Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-06-2009 10:45:47
Svar/Indlæg:
8762/174
#3

Så vil jeg hellere have et DangerDen Torture rack det langt langt pænere og meget bedre til at fremvise sit system 😀

Bunden af kabinettet er ganske smart med harddisk og drev pladser men toppen har Antec bare fucket helt op. Det er jo rettet med dem der har et bench rig og sætter de gudhjelme en stor blæser på toppen der er et helvede at fjerne.

Selv mit eget hjemmebyggede bench table af træ vil jeg mene er at bedre (og billigere) alternativ.



tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-06-2009 10:46:48
Svar/Indlæg:
20170/383
#3

Jeg mener bare.. ordet kontroversiel kunne man have brugt hvis man havde valgt at bruge billeder af dig i en lille tangetrusse til præsentationen af kabinettet 😀


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af tom81 d. 15-06-2009 15:28:06.


Pizzadude
 
Redaktør
Tilføjet:
15-06-2009 11:18:21
Svar/Indlæg:
5363/442
#5 Se det kan jeg så ikke se det kontroversielle i... 😀


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-06-2009 11:20:18
Svar/Indlæg:
20170/383
#6

Hehe... du er en syg syg mand 😀

- rettelse - Dreng 😛


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af tom81 d. 15-06-2009 11:20:37.


Pizzadude
 
Redaktør
Tilføjet:
15-06-2009 11:23:18
Svar/Indlæg:
5363/442
#7 Må jeg lige være her - jeg er da over 21 😛


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-06-2009 11:52:51
Svar/Indlæg:
20170/383
#8

okay, en stor dreng så 😛


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-06-2009 14:27:02
Svar/Indlæg:
23132/740
*wtf*?! 😐 😲


Johnny
 
Superbruger
Tilføjet:
15-06-2009 17:13:23
Svar/Indlæg:
2127/11
Jeg ser det allerede i ånden: Man kommer hjem efter den obligatoriske to ugers luksusferie, og starter sin putter op for at tjekke mails. Vupti er man indhyllet i en enorm støvsky! 😲

I er altså slemme til at komme for let om ved jeres kabinettests folks. Bevares; denne gang var der hardware i. Men ingen test af temperaturer. Den medfølgende blæser må da retfærdiggøre en nysgerrighed på området.

Enten burde i begynde at lave en reel anmeldelse af kabinetterne, eller også skulle i kalde jeres kabinetindslag for noget andet.


#12
CF
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-06-2009 23:33:03
Svar/Indlæg:
4689/105
Har selv tænkt på at skaffe mig sådan et "kabinet", da jeg skifter dele ud kostant og det ville være MEGET nemmere i sådan et kabinet frem for et normalt tower. Det fylder så bare en del og er ikke fedt at tage med til LAN, men de få gange man nu er til det så kunne man godt smide det i et andet kabinet.

#0 Jeg synes også det er lidt ærgeligt at der ikke er målt temperaturer ift. et andet kabinet, så man kan se om et åbent kabinet giver en mærkbar forskel der.


gabbadoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-06-2009 00:46:25
Svar/Indlæg:
3065/208
Airflow er sku vigtigt at tage med i testen, men det er jo nærmest umuligt at redegøre for. Dét at redegøre for en temperatur udenfor et kabinet (ambient) og en temperatur indvendig, og forholdet, er jo en mere eller mindre umulig, eller i hvert fald meget besværlig opgave at svare præcist på, fordi airflowet er usynligt og placeringen af den interne termiske diode dermed som regel kun kan være statisk eller oftest tilfældig, hvorfor temperatur-målingerne vil være overflødige.

Blæsere der medfølger et kabinet, kan ofte gøres mere lydløse ved at installere nogle skum-ringe, men det ville være endnu bedre hvis der som standard i alle kabinetter var en indbygget fan-controller + skum-ringe til støjdæmpning af blæserne, og at der slet ikke var inkluderet blæsere i kabinettet...


cornerrage
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-06-2009 10:48:25
Svar/Indlæg:
3532/303
#11 Kan godt forstå du siger det og det ville også være fedt. Problemet er bare at der er flere om at teste kabinetter. Hvis vi så sagde at alle kabinetter blev testet af Pizzadude fx. Så ville han kunne sammenligne direkte med oplevelsen af et andet kabinet. Så dvs. han vil hurtigt opleve hvad han synes er støj etc. Der vil jeg måske være langt mere kræsen etc. Derfor er det drøn svært at have støj med som andet end subjektiv vurdering.
Det samme med temperatur, når vi er flere der tester er der flere hardware konfigurationer. Dvs. at et kabinet der er godt til mit aldrende system ville måske ikke kunne køle et næsten identisk system bare med SLi/XF, pga. det ville ødelægge airflow. Det handler simpelthen om at fokusere på det vi kan strømline til at have med hver gang. Vi forsøger selvfølgelig hele tiden at gøre artiklerne bedre, men det sker selvfølgelig ikke over night.


Johnny
 
Superbruger
Tilføjet:
16-06-2009 11:27:19
Svar/Indlæg:
2127/11
#14 I know. I har ikke ressourcerne til enten at have en fast gang hardware til de forskellige tests, eller at afsætte én mand til at varetage eksempelvis tests af kabinetter. Der har de store sider nogle fordele som i bare ikke kan hamle op med for nuværende.

Støjmåling kræver mikrofon og andet grej, som dels skal sendes rundt til de forskellige, dels koster en mindre formue, hvis det skal være noget værd. At det pt ikke er i tankerne, kan jeg godt forstå. Vi er i øvrigt også enige om, at en subjektiv vurdering ikke er en skid bevendt. Jeg mener fx at kunne huske, at en anmelder her fra siden har udtalt sig yderst positivt om støjniveauet fra Antecs Tricool blæsere, mens jeg synes at de larmer alt for meget. Sidste gang jeg købte en psu, købte jeg Corsairs VX550, bl.a. fordi den fik ros for at være meget stille. Jeg har vænnet mig til den nu, men var dælme pissed over lyden fra blæseren på den i starten. Sådan er vi så forskellige. Støj skal måles, og skal det være rigtig godt, supplerer man med en optagelse af lyden, på samme måde som Silentpcreview gør. Så kan folk selv fravælge hvis de finder lyden irriterende.

I det konkrete tilfælde, kunne en sammenligning af temperaturer have været spændende. Smid hardwaren på bordet, og se så derefter hvor meget temperaturerne falder, når man smider samme grej i Skeleton. Men jeg kan godt se hvad du mener med at skrive, at i forsøger at standardisere anmeldelserne. Det er der god mening i.

Omvendt bør man vel så kunne forvente, at vi i det mindste kunne få en præsentation af et testet kabinet, hvor der er monteret hardware. En std opsætning med atx bundkort, et grafikkort, en hdd, osv. Det være muligt for alle anmelderne 😉 På den måde kunne man da så som minimum få et indtryk af pladsen i kabinettet, og mulighederne for at gemme kabler osv. I mangel af dette er der jo reelt kun en præsentation af varen i tilbyder. Det synes jeg er under det niveau i engagerede anmeldere ellers leverer 🙂


cornerrage
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-06-2009 11:44:17
Svar/Indlæg:
3532/303
#15 Helt enig. Er klar fortaler af at man virkelig får sat kabinettet til og når at "leve" med det et par dage. Der kan være mange grunde til at man ikke for gjort det dog. En ting er hvis skribenten har et par produkter der står og venter test, så er det lige pludselig noget der tager meget tid at skille ad.
En helt anden ting er at vi nogle gange tester kabinetter som antecs veris serie, der har jeg ikke lige en lavprofils pc at smide i og derfor kan det ikke altid være muligt. Men jeg giver dig fuldstændig ret, vi bestræber os da også for at højne kvaliteten og selvfølgelig få installeret hardwaren.


Johnny
 
Superbruger
Tilføjet:
16-06-2009 13:33:57
Svar/Indlæg:
2127/11
#16 Jeg har haft overvejet at søge ind som skribent, sådan ca hver gang i har annonceret efter frivillige. Jeg har dog opgivet ideen, lige netop fordi det formentlig vil kræve mere tid og ikke mindst overskud end jeg altid vil kunne levere. Jeg forstår mao udmærket hvor du vil hen. Min interesse - hvis jeg skulle lege anmelder - ligger primært i lydudstyret, og jeg tror ærlig talt ikke selv, at jeg ville gide splitte min pc ad, hver gang et nyt kabinet skulle testes 😉

At viljen er der ved jeg. Bare se på nogle af de fremragende cpu tests i har lavet over de senere måneder, eller dine egne fantasifulde men grundige kabinetanmeldelser, bare for at nævne et par eksempler. Standarden på HWT har aldrig været højere, og så er'et jo man begynder at ønske mere 😉


Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-06-2009 13:59:19
Svar/Indlæg:
8762/174
#17

Når standarden så bliver højere så skal udstyret man tester med jo også være i orden jeg tænker på lyd målings udstyr osv.

Tror ikke lige hwt gider at inverstere x antal tusinde kroner i en db måler for at kunne måle støj på en blæser.

Så ender det jo med at det bliver ligesom johnny guru testene med strømforsyninger.

En hel masse tal som folk bare springer hen over og tænker var det noget der skulle læses?

Ikke at jeg siger at johnny guru testene er dårlige men de kan seriøst for en til for helt skæve øjne på grund af de mange tal, ting og sager de tager højde for osv 🤣


Johnny
 
Superbruger
Tilføjet:
16-06-2009 14:12:41
Svar/Indlæg:
2127/11
#18 Jeg skriver jo netop også, at jeg udmærket forstår, at det ikke er der hvor crew er for nuværende. Det er stadig frivilligt arbejde det her, og skulle nødig blive til en lang række sure pligter i stedet.

JonnyGuru. He, min næsten-navnebror er helt sikkert en af de meget ekstreme, lige såvel som Silentpcreview er det på deres felt. Det er fantastisk at vi har disse sider, og jeg bruger dem begge når der skal købes nyt grej. Men dog først når jeg har indsnævret valgmulighederne til et par enkelte modeller, for du har jo ret i, at man bliver bims i bøtten af alle de data 🙂

Det var nu heller ikke det niveau jeg fiskede efter. Mindre kan gøre det 😉


zzolio
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-06-2009 14:50:29
Svar/Indlæg:
431/26
det er bare så skid sværet at måle støj

da vi alle har nogen toner der vi ikke kan lide at høre

nogen har ikke så meget imod høje toner

hvor jeg ikke kan være i rum med høje toner

så en db måler vil kke fortæle det hele

de færeste har heller ikke nogen vider forstålse af db da det er lyd tryket og det kan man ikke sammen linde


Johnny
 
Superbruger
Tilføjet:
17-06-2009 02:02:43
Svar/Indlæg:
2127/11
#29 Se #15, hvori jeg også nævner et med den forskellige opfattelse af lyden. Jeg er selv blevet snøret af gode målinger, dels da jeg købte min psu, men også mine Arctic Cooling blæsere.