Test: Linksys Wireless Home Audio

Lyd d.  09. december. 2009, skrevet af scheea2000 11 Kommentarer.  Vist: 12869 gange.

Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: Linksys
DK distributør: Linksys

Test 

 

Director

En ting man hurtigt finder ud af er, at det er langt nemmere at fjernbetjene Director end at benytte fronten. De fire knapper skifter betydning afhængig af, hvilken menu du er inde i. Det er ekstremt forvirrende, og derfor er det meget nemmere at benytte IR remoten eller Controlleren. Selve displayet er ganske skarpt og tydeligt, men man skal ikke særlig langt væk, før man ikke længere kan se, hvad der bliver afspillet.

 

 

Hvordan Director spillede med de medfølgende højtalere, kommer jeg tilbage til i næste afsnit, men jeg forsøgte at smide nogle større gulvhøjtalere, og nogle mindre Dali Concept 2 højtalere (8 ohm), til den indbyggede klasse-D forstærker. Nu skal der relativt meget til at drive Dali højtalerne, men begge sæt højtalere var en for stor mundfuld for Director. Diskant og mellemtone var en anelse forvrængede, og der manglede i den grad bund og punch.

Strømforbruget på Director, var overraskende lavt. Jeg målet et peak strømforbrug på ~20 Watt, men jeg observerede også noget andet mærkeligt: nogle gange brugte Director mere strøm i standby, end når den spillede ved maksimal volume. Jeg observerede det samme på Conductoren (som ikke er med i denne test), og jeg har forsøgt at få en forklaring fra Linksys, uden held. Ikke at det er et større problem, men det er underligt alligevel.

iPod docken tilsluttede jeg uden problemer, og der dukkede et iPod ikon frem i hovedmenuen, hvor jeg kunne tilgå min musik på min iPod.

 

Højtalerne

De to små højtalere, som følger med Premium-kittet, er fint designet i størrelse og ydelse til at fungere sammen med Director. Og jeg må indrømme at jeg var ganske imponeret, da jeg fik sat dem til. De spillede helt imponerende godt, taget deres størrelse i betragtning. Bevares 'subwoofer'-folket savner måske lidt bund, men lydbilledet var klart og afbalanceret, og der var udemærket bund. Ved næsten maksimal lydstyrke kunne jeg ikke finde nogle ændringer i lydbilledet, og der var et minimum af forvrængelse. Konklusionen må altså være: hvis du køber Director, så køb de medfølgende højtalere!

 

 

 

Player

Player er lidt speciel, da den ikke har nogen indbygget forstærker, så den er i bund og grund bare en (W)LAN-to-Audio converter. De indbyggede analoge kanaler havde fin kvalitet.  Hvis man bruger den digitale, optiske udgang har Player derfor ingen indflydelse på lyden, og det er op til modtager-anlægget at 'fortolke' lyden, og derfor giver det ikke meget mening at lave en 'lytte'-test. men jeg forsøgte da, og det fungerede uden problemer.

 

 

Controller

På én måde er Controlleren et unødvendigt luksus, for man skal have enheden i hånden og se på skærmen for at kunne udføre de fleste basale operationer. Med IR remoten (da den har knapper) lærer man hurtigt, hvor man eksempelvis skal skrue ned, uden at kigge på remoten.

På den anden side er Controlleren en virkelig nødvendighed for at Wireless Home Audio kommer til sin ret, og så det hele for et touch af 'jeg-kan-noget-som-de-fleste-ikke-kan'-dekadence. Og for de mere avancerede operationer, som at finde et bestemt nummer på ens DLNA-server eller finde en bestemt radiostation i Peru, så kommer Controller virkelig til sin ret. Du behøver ikke være i nærheden af Director´en for at kunne se dens skærm og Player er nærmest en umulighed at styre uden Controller. Og hvis du har flere enheder, som man har med Premium-kittet, så er det fedt at kunne sætte noget andet musik på i køkkenet, når konen brokker sig, mens man stadig sidder med benene oppe i sofaen i stuen.

På trods af et stort og dyrt Li-poly batteri, så er batterilevetiden ikke særlig lang, selvom Controller hurtigt slukker for skærmen. Jeg var oppe på 2 timer i intensivt brug - og det er måske meget, hvis man kun tænder og slukker én time efter, men hele fordelen ved Controller er vel, at man kan gå på opdagelse i sin musik, lave playlists, søge efter mærkelige radiostationer osv. Det lugter lidt af en gammel skærmteknologi og for stort og grådig hardware/CPU til en remote.

 

 

Den grafiskbrugerflade reagerer hurtigt, når man trykker. Nogle gange virker touch-skærmen til at være en smule upræcis, men det kan også bare være at man lige skal lære at trykke på samme måde hver gang, og ikke for hårdt.

De fleste grafiske elementer er meget logiske, og knapperne på skærmen er store, men alligevel synes jeg der mangler lidt finpudsning og en række, som gør brugerfladen nemmere at bruge. Eksempelvis skal du resolut klikke på 'play' og ikke bare på sangen i listen for at afspille, og nogle gange omvendt.

Jeg har lavet en lille video, hvor jeg 'surfer' lidt rundt i brugerfladen, beklager den dårlige kvalitet. Jeg laver en del fejl, hvilket var utilsigtet, men jeg har alligevel valgt denne video, da den illustrerer meget godt, hvilke småproblemer der er i brugerfladen. Omvendt, så lærer man jo også hurtigt de små finurligheder, så det er ikke et større problem.

 

Wireless Home Audio

I dette afsnit vil jeg skrive ting, som gælder for alle enhederne.

Brugerfladen / GUI
Den grafiske brugerflade i de forskellige enheder er rimelig flot, men det er meget blåt-i-blåt. Med iPhone er vi forbrugere desværre blevet vant til høj grafisk framerate og velfungerende touchscreens. Frameraten (på animationer, menu scroll m.v.) er acceptabel, men kunne være en anelse højere for virkelig at give det smoothness, som er lækkert.

IR-remote
En lille note, som kan blive et problem med to Wireless Home Audio enheder, er, at det er samme IR-remote til alle. Så selv om du egentlig havde intentioner om at tænde din Director i stuen, så risikere du at tænde din Player i køkkenet også, hvis du er tilstrækkelig uheldig. Der burde være mulighed for at lade de to remotes køre på hver sine frekvenser/signaler.

DLNA
DLNA-funktionen i Wireless Home Audio, virker ganske upåklageligt. Samtidig med Wireless Home Audio, havde jeg en QNAP NAS til test, som har en DLNA-server - og det hele virkede som en drøm. Controller, Director og Player fandt uden problemer DLNA-kilden, og jeg kunne uden problemer browse rundt i min musik og afspille. Et lille minus er, at DLNA også kan præsentere video og billeder, hvilket Linksys ikke kan vise, men som den alligevel tog med i listerne.

Lossless
På trods af en masse OpenSource-biblioteker (der iblandt FLAC og http://www.live555.com), så understøtter Wireless Home Audio (med den firmware jeg testede) ikke nogen komprimerede, lossless formater, som eksempelvis FLAC, Apple Lossless, WMA Lossless). Det vil nok være en stor skuffelse for mange, som ripper deres CD´ere til lossless formater ned på NAS´er og computere, og gerne vil benytte de digitale muligheder og outputs, som Wireless Home Audio har, for at opnå maksimal lydkvalitet. Måske kommer det i en senere firmware update, men indtil videre er det et hovedrystende stort minus i forhold til eksempelvis Sonos' system.

Avega
Selvom 'Linksys by Cisco' nok har haft en stor indflydelse på udviklingen af Wireless Home Audio, så er det firmaet Avega (som Cisco er investor i), som står for softwaren (alt det, som ikke er GPL), server-software og indmaden i enhederne. Lidt ærgeligt at Linksys/Cisco har valgt at redesigne brugerfladen, for jeg synes egentlig at Avega's reference GUI er pænere: http://www.avegasystems.com/products/control.htm, men sig det ikke til nogen!

finger
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-12-2009 09:08:41
Svar/Indlæg:
571/106
Det var da det sæt der blev sablet ned i DR's So Ein Ding. I er vist lidt uenige om hvor godt det er :)


scheea2000
 
Superbruger
Tilføjet:
09-12-2009 09:09:20
Svar/Indlæg:
818/58
#1 I såfald tror jeg du skal læse testen igen? 😉


finger
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-12-2009 09:13:43
Svar/Indlæg:
571/106
Heh eller bare generelt læse testen. jeg hopepde direkte til de noget høje karekterer på sidste side 😛


scheea2000
 
Superbruger
Tilføjet:
09-12-2009 09:23:07
Svar/Indlæg:
818/58
#3 Meget sjovt - vidste ikke at So Ein Ding havde testet dsættet - har lige set den. Jeg tror enkelte af de problemer han nævner er fordi han bruger en gammel firmware. De fleste af problemerne er vi heldigvis enige om. Bl.a. knapperne på Director, hvilket burde have udløst en fyreseddel til GUI-folkene hos Avega/'Linksys'.
Mht. brugermanualerne er jeg da relativt enig, bortset fra at han stod og fægtede med A4 fotokopier i programmet, og det var der ihvertfald ikke med til det sæt jeg testede (se mine billeder) 🤣!

Well jeg har tænkt meget over karaktererne og jeg ville egentlig have givet det lavere i pris og software. Problemet er bare at med den nye pris er det langt billigere end konkurrenterne.

Det er så også dårligere, men på en måde følger pris og kvalitet så meget godt. Derfor de jævne karakterer.

Design, bundle og innovation karaktererne synes jeg er helt fine, dog er design jo altid subjektivt. Controlleren er i hvertfald under middel, som jeg også skriver i testen.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af scheea2000 d. 09-12-2009 09:25:43.


finger
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-12-2009 09:29:11
Svar/Indlæg:
571/106
Jeg synes da det er en god test du har lavet. Men jeg mener nu at det er problematisk at det ender på så høj en karekter samt en product of the year award med så mange fejl.
På den anden side er det jo ikke mig der har testet det så det kan jo være berettiget.
Godt arbejde under alle omstændigheder 🙂


scheea2000
 
Superbruger
Tilføjet:
09-12-2009 09:37:12
Svar/Indlæg:
818/58
#5 Tak og tak for input 🙂.

Karaktererne er jo en opvejning. Fx knapperne på fronten af Director er en katastrofe, omvendt er der ingen der vil bruge dem, da de som minimum har en IR remote. Hvor tit bruger folk måske knapperne på deres DVD-afspiller? Så det har jeg ikke ladet gå så hårdt ud over karakteren, mens So Ein Ding er fjernsyn og folk ville jo falde i søvn, hvis produkter ikke enten blev rost til skyerne eller slagtet brutalt (nu snakker jeg helt generelt *cough*) 🤡

WHA-sættet kan det det skal kunne uden at være super smart - og småfejlene er jeg sikker på bliver rettet hen ad vejen - helt godt bliver det dog nok aldrig, men pris kan jo altid opveje fejl og mangler. Ellers var der jo ikke et marked for 199,- DVD-afspillere eller et 4000 kroners marked for 42" fladskærme 😉

Mvh. Scheea



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af scheea2000 d. 09-12-2009 09:37:50.


live101
 
Enthusiast
Tilføjet:
09-12-2009 12:32:37
Svar/Indlæg:
7/3
Hah, "pimp" billedet ligner at du har lagt den på din hund xP
Og når engang Zune HD kommer til Danmark, vil jeg sige at jeg gerne vil have en dock dertil.

Meget fed anmeldelse! 😀


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af live101 d. 09-12-2009 12:32:57.


jakob3k
 
Superbruger
Tilføjet:
09-12-2009 14:18:34
Svar/Indlæg:
440/3
#1, 3 & 5
Hehe... Nøjagtigt mine tanker... I samme rækkefølge! 😀


red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
09-12-2009 18:01:53
Svar/Indlæg:
7881/1165
nicolai sonne er totalt egoistisk.. han kan ikke se udover sin lille verden. og han fordelagtiggøre virkelig produkter. totalt fanboy der ikke kan se ud over hans egne behov. Jeg kan ihvertfald ikke tage det program seriøst og griner af ham hver gang.. ikke fordi han er sjov men latterlig .. Se evt hvordan han sablede Wii'n ned her for nyligt.

Og at de to der anmeldte dem var dybt uenige i, hvilken konsol (xbox eller ps3) der havde en elendig menu.

Det er var så min mening om det program... helt personlige mening. 😀


Anonym20219355916
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-12-2009 18:45:50
Svar/Indlæg:
6181/270
#9 faktisk er det ikke meget galt når du beskriver ham sådan.


Stubkier
 
Superbruger
Tilføjet:
10-12-2009 10:09:59
Svar/Indlæg:
339/15
# Red martin -> ang han anmeldelse af Wii'en - så handlede det jo udelukkende og dens egenskaber ud over spil, og der kan den intet i forhold til de andre (har selv wii og xbox). Så hvis man kun ser på de egenskaber så skal den sables ned.

Personligt syntes jeg hans "anmeldeser" er fine, der er ikke så meget udenoms tam tam og der er meget focus på bruger venlighed hvilket er nogen jeg også sætter meget meget højt - og alle andre end nørder også sætter over de sidste points i en benchmark ;)

mvh Stubkier