Diverse d. 26. oktober. 2010, skrevet af Pizzadude 0 Kommentarer. Vist: 9745 gange.
Efter at have opdateret kortet som beskrevet på foregående side, er det tid til den egentlige test af enheden. Og den første ting der skal testes, er selvfølgelig hvordan enheden monteres. Monteringen foregår med den såkaldte Easyport holder, der er en slags sugekop der sættes fast i bilruden. Det er forholdsvist let at sætte holderen fast, da man bare skal dreje på ringen rundt om sugekoppen - dog tog det lige et par minutter at regne dette ud. Nu kan selve enheden klikkes på beslaget, og installationen er fuldført. Afmontering sker ved at dreje skiven, og hive sugekoppen af. Når man gør dette, får man dog let sat fedtfingre på indersiden af ruden.
Nu kan vi så begynde at bruge GPS'en til det den er beregnet til, nemlig at finde vej. Skærmen er ganske overskuelig, med fem store ikoner på hver skærm. På den første skærm er to af de vigtigste funktioner: "Naviger til" og "tilføj favorit". Den første siger sig selv, mens den anden giver mulighed for at indtase standardsteder man ofte besøger.
Hvis vi vælger naviger til, får vi en række nye muligheder. For eksempel kan man vælge en af sine favoritter, sin hjem-adresse eller at indtaste en ny adresse. Funktionen "Nylig destination" er også ganske nyttig, hvis man ikke lige har fået tilføjet en destination til ens favoritter.
Hvis man vælger en ny destination, kan man vælge om man vil til en specifik adresse, eller om man bare vil til postnummeret, bymidten eller et bestemt vejkryds. Indtastning af selve adressen foregår ganske let via et tastatur direkte på skærmen.
Når adressen er indtastet, beregnes ruten, hvilket oftest ikke tager mere end et par sekunder. I brug fungerer TomTom XL som enhver anden GPS, resterende tid og afstand vises på skærmen, sammen med din hastighed og hvilken vej du skal dreje næste gang. I god tid får du at hvide hvornår du skal dreje, og ofte også hvilken bane du skal lægge dig i, når du kører på motorvejen. Skærmen er overskuelig, og ikke fyldt med alt for mange informationer.
Min erfaring er, at rejse-/ankomsttid faktisk passer rigtig godt med det GPS'en estimerer, og hvis den ikke helt passer er det oftest lidt for tidligt man ankommer.
Kortet indeholder, ud over det sædvanlige, endvidere en række interessepunkter såsom tankstationer og restauranter. Man kan finde disse via navigationen, eller man kan via "inspicer kort" selv se sig omkring i nabolaget efter det man nu leder efter.
Før man kan få en rutevejledning, skal GPS'en lige finde de satellitter, der kan fortælle hvor man er. Dette sker desværre ikke altid med det samme, men oftest bliver man nødt til at vente et par minutter før dette sker. Heldigvis kan man dog bare indtaste destinationen, sætte GPS'en op og køre i nogenlunde den rigtige retning. Når satellitterne så er lokaliseret, vil du blive guidet på rette vej.
For at teste en GPS, er der jo ikke meget andet at gøre and at køre en tur. Så det gjorde jeg, hvilket bragte mig små 60 km op igennem Sverige. Egentlig gik turen meget godt, bortset fra at jeg på et tidspunkt blev ledt ud på en hullet grusvej, hvor man angiveligt skulle kunne køre 70 km/t - hvilket kun var muligt hvis man havde kørt rundt i noget terrængående. For retfærdighedens skyld skal det dog siges, at ting som dette er uundgåeligt når man kører efter en GPS, for hastighedsgrænsen vitterligt var 70 km/t på den vej.
På vejen op og tilbage igen, blev jeg ofte gjort opmærksom på de "stærekasser" som der er rigtig mange af i Sverige. Tak TomTom - du sparede mig formentlig lige for en fartbøde! Noget der også kan vise sig nyttigt i Danmark, da stærekasserne formentlig vil blive mere almindelige i de kommende år.
For det meste guider denne GPS en sikkert til destinationen, og vælger en ganske fornuftig rute. Jeg har dog mere end en gang fået instrukser, som enten ikke kunne lade sig gøre eller som er dybt ulogiske. For eksempel er jeg blevet bedt om at dreje til venstre, og hermed krydse et helleanlæg. En andet tilfælde i den lidt sjovere afdeling er at skulle køre ud af første vej i en rundkørsel foretage en u-vending med det samme, for herefter at tage anden vej. I det store hele trækker det ikke meget ned, da man sagtens kan gennemskue at instrukserne ikke skal følges. Overstående er dog et godt eksempel på, hvorfor en GPS hverken kan eller skal følges fuldstændig blindt.
Hvis man skulle løbe ind i instruktioner der ikke kan eller bør følges, eller man ved et uheld kommer til at køre den forkerte vej, er GPS'en ret hurtig til at guide dig på rette spor igen. Nogen gange sker det med det samme, eller i sjældne tilfælde efter 20-30 sekunder. I langt de fleste tilfælde, sker det dog så hurtigt, at den nye rute er bestemt før du skal dreje næste gang.
Som ekstraudstyr finder vi en TMC-antenne, der modtager et signal fra vejdirektoratet med informationer om vejarbejde, trafikulykker og kødannelser. På den måde, vil du få at vide hvis du bliver forsinket på grund af trafiksituationen, eller blive guided af en bedre vej. TMC fungerer desuden i det meste i Europa, hvor de lokale trafikmyndigheder giver tilsvarende informationer.
Anmeld
Information