Innovation/Teknologi
Med HD5000 serien - der har været kendt som "Evergreen" - har AMD lagt kraftigt ud med verdens første DirectX 11 kompatible GPU. Derved er grundlaget lagt for en massiv succes og ydelse, hvor AMD pt. står helt alene med deres allernyeste og bedstydende teknologi lagt fast. Og som det ses, har AMD fordoblet brugernes værdi per dollar/krone de sidste år, iflg. deres egne data.
Og med HD5000-serien er det bare gået stærkt for såvel AMD, som dem der bruger deres grafikkort til 3D-spil. Faktisk så har AMD solgt to millioner DX11-kompatible 40nm GPU'er siden lanceringen sidste år:
Som det ses på billedet nedenfor, har AMD/ATi lagt sig i selen for at opnå en førende plads på grafikkortmarkedet, rent teknologisk. Og AMD/ATI er da også blevet ved med at spytte den ene GPU efter den anden ud igennem de seneste år og har kontinuerligt og vedholdende konstant skiftet til nye typer teknologier.
Nedenfor hér ses AMD/ATI's "roadmap"/plan for den kommende serie af Radeon HD 5000 grafikkort:
Og her er så grafen over hvorhenne HD5830 hører til, rent segmentmæssigt:
"Massiv Overvældende Gaming" og højere produktivitet i hverdagen skal iflg. AMD ske ved hjælp af AMD/ATI Eyefinity teknologi, AMD Stream teknologi og Microsoft's DirectX 11 teknologi:
AMD's mission er pt. at omdefinere ydelse kontra oplevelse af spil i højere opløsning og på større skærme, med mere realistisk grafik og dermed en større oplevelse for spillerne, eller brugerne ved brug af AMD's produkter indenfor HD5000-serien. HD5830 understøtter 6 skærme med 2560 x 1600 vha. Eyefinity i CrossFire.
Eyefinity er AMD/ATI's teknologi til brug af 3 skærme, eller mere. Så her er en ydelsesgraf for hvordan HD5830 yder ved brug af Eyefinity. HD5830 understøtter 6 skærme med 2560 x 1600 vha. eyefinity i CrossFire. :
Du kan finde en demonstrationsvideo fra AMD af Eyefinityteknologien hér:
http://www.youtube.com/watch?v=MHHxY8l00io
Brugen af DirectX11 teknologi er også helt klart en stor fordel i spil, da DX11 i Windows 7 understøtter "multithreading" og derved kan balancere belastning mellem GPU og CPU langt bedre end hidtil. Dette skulle betyde en stor forskel mellem flerkernede og ikke-flerkernede CPU'er. DirectCompute 11 i DirectX 11 vil give store ydelsesforbedringer i spil og 3D-brug. Bl.a. betyder skiftet fra DirectX 10 til DirectX 11 en markant reducering i antallet af trekanter/triangles og polygoner, hvilket muliggør en højere billedkvalitet.
Yderligere:
AMD har rent faktisk overskredet Moores lov omkring stigning i beregningskraft indenfor segmentet GPU'er/grafikkort/grafiske chips, som I kan se herunder - og det er faktisk lidt af en bedrift
HD5000-serien understøtter alle de nye funktioner i Windows 7 med DirectX 11 og DirectCompute:
Det nye HD5830 grafikkort vil have "middel" ydelse, lavt idle strømforbrug, samt lavt strømforbrug under drift. Prisen anslås til ca. 1500,- til 2.000,- DKK, alt afhængigt af moms og told, samt den endelige pris. Med "midddel" ydelse menes der non-entusiast niveau - for som graferne længere nede viser, så er kortets ydelse ganske udemærket.
DirectX11 features og HD5830's ydelse:
Da HD5830 understøtter DirectX 11 og DirectCompute der udkom med Windows 7 er dette kort fremtidssikret langt frem i tiden.
Fordelene ved DirectX 11 teknologien kan ses på nedenstående illustrationer fra AMD - og her fremgår det, at der klart er meget at vinde ved at benytte DirectX 11 teknologien for såvel forbrugeren, som spiludviklerne:
Benchmarkgraf for HD5830 over tests foretaget af AMD:
Og som det fremgår af dette billede så vil der ikke være mangel på DirectX 11 spil, som man kan bruge sit eventuelle nye HD5830 grafikkort til:
Yderligere information omkring AMD's benchmarks af HD5830 og på hvilken testrig/platform disse er kørt og hvordan kan ses på dette billede, som vi nu runder af med:
Vi går videre og ser på specifikationerne for HD5830...