Test
Følgende testsetup/maskine er benyttet til testen af kortet:
• Intel Quad Extreme 9650 3Ghz
• Gigabyte X48-DS5
• Silverstone Raven RV-02
• Zalman ZM850
• Kingston Value PC-5300 4 GB
• Der er testet med Windows 7 Ultimate 64-bit fuldt opdateret.
• ATI kortene er testet med 9.12 driveren.
• Nvidia kortene er testet med 195.62 driveren dog ikke under Heaven benchmarkeren i 8xAA da dette fik benchmarkeren til at crashe så her er der testet med 191.07 driveren.
Testsoftware:
3DMark Vantage
3DMark 06
Stalker: Call Of Prypat DirectX 11 benchmark tool
Unreal Tournament 3 Benchmark tool
FurMark 1.7.0
Call Of Juarez DirectX 10 benchmark tool
Heaven benchmark tool
Colin Mcrae Drit 2
Far Cry 2 Benchmark tool
OBS:
Zotac GTX-285 AMP! kortet, der er benyttet i testen, er fabriksoverclocket og alle Nvidia kort brugt i testen, kan ikke køre med DirectX 10.1 udvidelserne. Til gengæld er Nvidia kortene de eneste, der kan benytte PhysX teknologien, og derfor har de en betragtelig fordel i 3DMark benchmarken. Derudover skal det nævnes, at det er den ældre 192 core version, af GTX-260 der er brugt i testen.
3DMark Vantage:
Seneste benchmarker fra finske FutureMark 3Dmark Vantage - finnerne kan andet end at lave gode fiskeknive og woblere. Vantage er en "pure" DirectX10 benchmarker, der ikke er bagudkompatibel med DirectX 9.0c, så her er Windows Vista eller Windows 7 eneste mulighed for afvikling af testen. Vantage er flot at se på, men samtidigt også ekstrem hård mod grafikkortene. Stilen er ændret lidt en mere cartoon-agtig type - hvorfor vides ikke. Jeg foretrækker selv naturtro tests som fx Call of Juarez.. Samtidigt kan jeg ikke se, hvorfor der er inkluderet CPU-tests, når det drejer sig om grafiktestning. Hvorom alting er, lad os se hvordan kortet klarer sig i denne test:
Så er vi nået til testen, og vi starter i vanlig stil med Vantage testen, hvor HD 5830 udeler tæv. Selv det ellers mægtige GTX 285 må se sig slået, kun i high testen når Nvidia kortet 248 point mere end HD 5830 imponerende.
3DMark 06:
Den ældre version af FutureMark’s 3Dmark programmer, som kun tester i DirectX 9, og er sammen med Fallout 3 den eneste benchmark i testen, der benytter den ældre API. Jeg har valgt at tage denne med, da jeg selv ofte spiller spil, der benytter DirectX 9 og fordi der stadigvæk udkommer spil, der benytter denne efterhånden meget forældede API.
I den gamle 3Dmark 06 test er GTX-285 tilbage på toppen, kun i Entry testen er HD 5830 hurtigere. Og den opmærksomme læser vil også have lagt mærke til, at det gamle HD 4890 kun er få point efter HD 5830 .
Stalker: Call Of Pripyat:
Stalker: Call Of Pripyat benchmark er et DirectX 11 benchmarktool fra GSC Game World i Kiev, Ukraine. Firmaet står bag STALKER: Shadow of Chernobyl, STALKER: Clear Sky og STALKER: Call Of Pripyat. Denne benchmark er baseret på sidstnævnte og presser igennem 4 deltests grafikkortenes evner til det yderste. De 4 deltests består af en test, hvor grafikmotoren kører om dagen, om natten, i uvejr med regn og torden og mange reflektioner i materialer og en i høj solskin. Dette sikrer, at grafiktesten bliver yderst omfattende, da alle kortets evner testes igennem. Da testen kører under alle de forhold, man vil møde i et spil, man spillede, synes jeg, det er en af de mest retvisende grafiktests, der findes pt. I denne test er højere FPS bedre end lavere. I referencetestgrafen har jeg kun medtaget værdierne for Day-delen af testen, da vi ellers skulle se på 12 små billeder. Jeg har indsat graferne fra testen i Ultra Mode for alle 4 kort til sammenligning.
I DirectX 10 testen er HD 5830 kun 2 Fps efter GTX-285, i high testen løber 285 dog fra AMD kortet. Denne gang ser vi faktisk, at 4890 er hurtigere end 5830 over hele linjen.
I DirectX 11 testen er resultatet nogenlunde så forventeligt som resultater nu bliver, dog er det interessant, at det ca. 800 kr. billigere HD 5770 kun er 2 Fps efter i ultra testen.
Unreal Tournament 3 Benchmark Tool:
Der er ikke så meget at sige om UT3-testen. Jeg har valgt UT3, fordi den fra starten af blev bygget optimeret til DirectX 10.0. Med patch er der support for DirectX 10.1. Denne test er udvalgt fra benchmarkportfolioet, fordi rigtigt mange spil, der bruges i dag og som stadig frigives, er baserede på netop UT3's grafiske motor. Der er testet med manuelle settings til absolut højeste kvalitetsindstillinger. Vi får høje tal, da spillets grafiske elementer ikke længere er hypermoderne.
Som man kan se på grafen, så er ydelsen i UT3 ikke ligefrem imponerende, hvorfor HD 5830 scorer så dårligt i denne test, ved jeg ikke. Men vi snakker om Fps på ca 100, så dette vil være irrelevant for de fleste.
FurMark 1.7.0:
FurMark er en meget brugt benchmarker på flere forskellige testsider - og det med god grund. For FurMark indeholder både en benchmarker, samt en burn-in/stability testfunktion. Den kan endvidere tage screenshots undervejs ved at trykke på F9, hvilket er meget praktisk. Samtidigt skriver den løbende en temperaturgraf over GPU'ens varmetilstand og det er endnu et plus ved at benytte denne test. Ydermere er det testens eneste OpenGL-benchmark og derfor den eneste, der siger noget om, hvor godt producenterne har integreret OpenGL optimeringer i GPU'erne. Og dette er vigtigt at vide for dem, der kører Linux eller anden Unix eller har brug for at rendere OpenGL professionelt i applikationer, hvor selve renderingen smides ned på GPU'en. Oveni så er FurMark klart den benchmarker, der brænder grafikkortet allervarmest hurtigst muligt. Og det er også en fordel, når man skal finde et grafikkorts præcise smertegrænser for overclockning. Desuden er FurMark en OpenGL 2.1 benchmark og da GTX-285 kun kan køre OpenGL 2.1, mens AMD/ATI-kortene kan køre OpenGL 3.0 er denne test valgt udfra det parameter for at kunne give en retvisende og valid sammenligning.
Ikke nogen imponerende score men den nye 5000-serie har generelt ikke været super gode til OpenGL i mine tests. Som man kan se, så ligger 5830 nogenlunde, hvor man ville forvente at finde det.
Call Of Juarez:
Call of Juarez er et af de få spil, der er skrevet til direkte at udnytte flere CPU-kerner end to. Der er brugt Call of Juarez benchmarker tool, 32-bit udgave, sat til maximum DirectX 10 settings, 1680x1050, Shadowmap 2048x2048, Shadows High, SSAAx4, Sound On.
I Call Of Juarez ser vi igen 5830 rende fra resten af feltet dog kun med små 2,7 Fps. Hvis man studerer grafen lidt nærmere, virker det dog også som om, at Call Of Juarez foretrækker AMD/ATI kort.
Unigine Heaven benchmark tool:
Heaven benchmark er den første benchmarker til at benytte DirectX 11 - få dage efter udkom STALKER: COP. Og de tilhørende nye features som Tesselation og Shader Model 5.0. Testen er baseret på Unigine-motoren og kan tvinge alle de testede grafikkort i knæ. I testen er der brugt DirectX 10/DirectX10.1, da ingen af de testede referencekort eller det testede kort understøtter DirectX 11.
I DirectX 10 delen af Heaven klarer HD 5830 sig rigtig flot, og overhaler i den mest krævende test GTX-285 dog kun med sølle 0,2 Fps. Dog er der stadig ingen af kortene, som kan trække testen tilfredstillende i denne setting.
I DirectX 11 delen får vi igen forventede resultater 5830 er 3,7 Fps foran det mindre 5770.
Colin Mcrae Dirt 2:
Colin Mcrae Dirt 2 er den nyeste version af Codemasters rallyspil, opkaldt efter den afdøde Rallykører Colin Mcrae. Det første Dirt var et utrolig flot og krævende spil - en tradition de ikke har brudt, da to'eren er et af de første spil på markedet til at benytte DirectX 11 grafik. Og selvom det kun benyttes få steder, så er det derudover et meget flot spil fyldt med imponerende detaljer.
HD 5830 klarer testen udemærket, men smider kun 0,2 Fps mere af sig end det mindre 5770.
Far Cry 2 Benchmark tool:
Far Cry 2 er Ubisofts fortsættelse på Cryteks first person shooter. Spillet forgår i Afrika, og med enorme landskaber og tonsvis af detaljer overalt er det et spil, der virkelig kan presse selv de dyreste grafikkort.
Så er vi kommet til den sidste test, hvor 5830 klarer sig meget godt i den lette del, men så snart der bliver skruet op for AA, så falder Fps drastisk og kortet ender lidt over 4890.
Overclocking
GPU: Overclocket fra 800 MHz til 850 MHz
RAM: Overclocket fra 2000 MHz til 2200 MHz
Dette var det absolut højeste ATI’s overdrive tillod mig at overcloke kortet. I fremtiden vil jeg derfor benytte programmer, der kan clocke højere, end hvad ATI mener er sikkert. Men lad os se hvad dette OC giver:
3DMark Vantage High +380 points
Furmark +1 Avg Fps
Stalker Call Of Pripyat Ultra Dx11 +1 Fps