Produktet er venligst udlånt af: http://www.Sapphiretech.com
Produktet distribueres i DK af: http://www.ITButikken.dk
Link til producentens website: http://www.Sapphiretech.com
Testen
Der var ingen problemer med installationen af grafikkortet, men jeg fandt ret hurtigt ud af, at blæseren ikke kun er skræmmende af udseende. Jeg hørte i sin tid aldrig et Geforce FX5800Ultra in action, men jeg så selvfølgelig de mange jokes, der var i omløb. Jeg er dog ikke et sekund i tvivl om, at ATi's referencekøler til deres X850XT og X850XT PE i hvert fald kan matche om end ikke overgå et FX5800Ultra i støjniveau. Jeg siger jer, det er forrykt så mange lydbølger den her blæser kan sætte i bevægelse!
Heldigvis er det kun et kort øjeblik i bootup, hvor blæseren kører ved fuld hastighed og derefter falder den til et acceptabelt lydniveau ala 9800XT - måske lidt højere.
Blæseren har på intet tidspunkt ud over bootup kørt med fuld hastighed, selv ikke efter flere timers benchmarks.
Test setup: Windows XP SP2. AMD Athlon 64 FX-53. Gigabyte GA-K8NXP-SLI, 1GHz HyperTransport, 200MHz FSB. Geil 2x256MB PC4400 RAM @ 400MHz (2.5-4-4-7-1T timings). IBM 30GB PATA harddisk. Sapphire X850XT, 256MB, Catalyst 5.3. Grafikkort til sammenligning: Asus Extreme N6600GT, 128MB, ForceWare 71.84 Asus Extreme AX800XL, 256MB, Catalyst 5.3. Testprogrammer: 3DMark2001SE build 330. 3DMark2003 build 350. 3DMark2005. Unreal Tournament 2003. Far Cry Regulator timedemo. Doom 3 demo1 timedemo. Half-Life 2 Canal timedemo (fra Digital Daily, kan hentes her) Unreal Tournament 2003, Far Cry, Doom 3 og Half-Life 2 benchmarks er blevet kørt med max. detalje indstillinger.
3DMark 2001 SE
3DMark 2003
3DMark 2005
Unreal Tournament 2003 - Flyby
Unreal Tournament 2003 - Botmatch
Far Cry - Regulator
Doom III
Half-Life 2 Canal Som forventet ligger Sapphires X850XT i spidsen i samtlige test og kun i Unreal Tournament 2003/Half-Life 2 bliver det indhentet pga. CPU begrænsning afhængig af opløsning og graden af Anti-Aliasing/Anisotrofisk Filtrering
I Far Cry og Half-Life 2 i 1600x1200 med 4xAnti-Aliasing og 8xAnisotrofisk Filtrering viser kortet FPS på 51 og derover - det er ikke flydende, men bestemt spilbart selv ved så høj kvalitet. I Doom III, som er NVIDIAs hjemmebane, må kortet dog ned og skrabe de 34 FPS med samme indstillinger.
Jeg ville gerne have haft et Geforce 6800Ultra PCI-E at sammenligne med, men indtil jeg får æren af at testen sådan et, må i nøjes med et Geforce 6600GT.
Overclocking
Til at overclocke valgte jeg at bruge ATiTray, som har en fin find max. memory/ core clock speed. Alternativt kunne jeg har brugt Sapphires Redline overclocking utility, men da det justerer i steps af 6MHz og tester for artifacts i noget længere tid blev det til ATiTray.
ATiTray fik lov at tygge lidt frekvenser igennem og endte således med disse resultater:
Core frekvens: Fra 520Mhz til 550MHz.
RAM frekvens: Fra 540MHz til 619MHz (1238MHz DDR).
Benchmarks ved disse hastigheder:
Det er ikke det mest voldsomme overclock, der er set i grafikkortenes historie, men 130nm-processen er efterhånden også ved at være presset til det yderste. Ligeledes er RAM'ene også godt presset, især når man tænker på, at deres teoretiske max. hastighed på 625MHz næsten er nået.