Test: Sapphire Radeon X1800XL

Grafikkort, AMD/ATI d.  18. november. 2005, skrevet af Illuminati 4 Kommentarer.  Vist: 6682 gange.

Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: Sd-Data A/S
DK distributør: Sd-Data A/S
Produktet er venligst udlånt af: http://www.sapphiretech.com
Produktet distribueres i DK af: http://www.rosenmeier.dk
Link til producentens website: http://www.sapphiretech.com

Testen & systemet



Test system:
  • Windows XP SP2
  • AMD Athlon 64 3500+
  • MSI SLI Platinum
  • 2x1gb PC3200,1T Kingston
  • Lydkort: Creative Audigy 2 Value
  • Harddisk: MaxLine III / Vancouver 7K250

    Grafikkort:
  • Sapphire Radeon X1800XL 256mb 500/1000 - 5.10A
  • Gainward Geforce 7800GTX 256mb 440/1250 - 81.87

    Programmer:
  • 3Dmark2003
  • 3Dmark2005
  • Battlefield 2 - custom timedemo
  • F.E.A.R - ingame test
  • Call Of Duty 2 - custom timedemo
  • Half-life 2 - video stress test
  • Doom 3 - timedemo
  • FarCry - PC Games' timedemo
  • WMP-10 + DRM og Hotfix



    Alle benchmarkene vil blive udført i opløsningerne 1024x768, 1600x1200 og 1600x1200 med Der vil ikke blive ændret i drivernes generelle indstillinger med mindre andet er nævnt.

    Overclocking og temperaturmåling af kortene viste sig at være en kringlet sag. Hverken ATItool eller Rivatuner er kompatible med kortene hvad det angår temperatur og overclocking. ATI's CCC viste heller ikke nogen temperatur. Jeg har dog snakket med ATI og de siger at der vil være temperaturudlæsning på X1800 kortene.
    Det skal siges at det nu alligevel er lykkes at overclocke kortene. Driverheaven.net har nemlig suppleret et lille program ved navn "OverClocker" som er specielt lavet til R5XX. Det kan styre blæserne og overclocke, men ikke vise temperaturer.


    Et screenshot af programmet.




    Testen



    3Dmark2003

    Sapphire kortet viser først sin styrke ved Anti-aliasing


    3Dmark2005

    X1800XL står stærkt når det kommer til 3Dmark2005


    Battlefield 2

    Her ser vi et meget lille performance hit ved Anti-aliasing.
    Det kigger vi nærmere på nederst på siden.


    Call Of Duty 2

    I Call Of Duty 2 vil kortet nok give 7800GT skarp konkurrence.


    Doom 3

    Igen god AA performance.
    Her sætter CPU'en dog også en grænse for ydelsen.


    Farcry

    CPU begrænsning igen. Begge grafikkort kan sagtens yde mere,
    men CPU'en vil ikke følge med.


    F.E.A.R

    X1800 føler stadig godt med i AA.
    Mon ikke den kunne slå 7800GT i FEAR.


    Half-Life 2

    Her mister X1800XL lidt sit fodfæste på AA-området.


    WMV-HD - CPU load test

    Siden sidste generation af grafikkort har chip-producenterne implementeret DXVA (DirectX Video Acceleration) som skulle afhjælpe belastning af CPU'en ved afspilning af HD-video. Dette gøres ved at behandle video-dataen i grafikkortets DirectX del.



    Til testen er der brugt Windows XP's perfmon.exe for at måle gennemsnits belastningen af CPUen. Som HD video har jeg valgt "The Magic Of Flight" som er en 1080p video der varer 2:02 min og fylder 126mb.

    nVidia 7800GTX står stærkt her.
    Dette vil også gælde X1800XL konkurrent, 7800GT.




    Adaptive Anti-aliasing & Tranparency AA.



    Både ATI og nVidia har fået et par nye features på banen. Fra ATI's side hedder det Adaptive AA og det blev officielt lanceret med deres 5.10A driver som kom i oktober. nVidia som var ude med deres feature noget før, har bragt os Transparency Anti-aliasing.
    Vi skal se lidt på kvaliteten som det kan frembringe, samt hvor meget performance man taber ved brugen af det.
    Lad os lige se nærmere på de nye features..
    ATI har Adaptive AA som er en supersampling anti-alising teknik.
    nVidia har to slags nye features - Transparency Supersample AA og Transparency Multisample AA.
    Vi sammenligner Adaptive AA med Transparency Supersample AA, da Multisampling ikke kan måle sig i kvalitet med ATI's løsning.

    Kvalitet


    Klik på billedet.


    Kvalitet - det kan være svært at se forskel på ingen AA og 4xAA, men hvis man kigger på stolpen til højre, ses det tydeligt at den bliver mere jævn.
    Adaptive/Transparency frembriger begge et super flot billed. Hvilken er pæneste vil jeg lade være op til jer at bedømme.

    Performance


    Fra almindelig AA til AAA tager X1800XL et performance hit på 7%. Geforce 7800GTX taber kun 4,4% ved brug af TSAA.



    Overclocking



    X1800XL kortet har standard hastigheder på 500/1000. Ved hjælp af OverClocker og 3Dmark programmerne overclockede jeg kortet. Resultatet blev til 567mhz på kernen og, hold fast, 1260mhz på rammene. Det undrede lidt at kernen ikke ville overclockes mere end 67mhz, men til gengæld overraskede rammene i den grad.


    Der er noget at hente ved overclocking af dette kort. Hermed giver det 1200 point i 3Dmark03 og ~600 i 3Dmark05.
    Der kommer nok mange kort som kan køre +600mhz på kernen uden problemer, da X1800XL i bund og grund er et underclocket X1800XT kort.
    En helt anden ting - jeg mistænker ATI for at have implementeret mulighed for software volt styring. Hvis i kigger på OverClocker øverst på siden ses det at man kan ændre volt til både kernen og rammene. Det lykkedes dog ikke at overclocke højere ved brug af denne feature, men det kan sagtens skyldes en fejl i programmet som må siges at være i alpha stadiet.



    Battlefield 2 Anti-aliasing update.



    Resultateterne i Battlefield 2 så lidt mistænkelige ud så dem har jeg kigget nærmere på. Det performance hit som kortet tog så nemlig meget småt ud. Det lignede at der kun blev tilført Anisotropisk filtrering til spillet.
    Her er hvad jeg fandt:


    Det ses tydeligt at X1800XL kortet ikke har Anti-alising på i Battlefield 2.
    Problemet ligger i driveren er vil nok blive løst snart.
  • Emillos
     
    Overclocker
    Tilføjet:
    18-11-2005 12:36:49
    Svar/Indlæg:
    14079/622
    Super test, dog ærgeligt at du ikke havde et 7800gt at sammenligne med. :)

    Kortet i sig selv ser meget lækkert ud.. håber at R520-chippen virkelig har en låst fysikberegningsdel, da dette kunne afhjælpe noget af CPU-begrænsningen :D.

    Forresten: "Med sine 16 pixelshaders og 8 vertexshader, som faktisk er det samme som sidste generation"
    Havde sidste generation ikke 6 vertexshaders ? :i



    Boomer
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    18-11-2005 17:02:33
    Svar/Indlæg:
    906/100
    BF2 testen har helt sikkert været foruden AA for med mit kort ser det meget bedre ud og jeg kører 6xAA. Men som du siger er det nok driver probs, og dem er der nok af. Ellers en fed test der går i detaljerne keep up the good work.



    Dragzonox
     
    Superbruger
    Tilføjet:
    19-11-2005 11:19:54
    Svar/Indlæg:
    185/49
    Jeg er typen som gerne vil have det nyest... Så jeg tænker på at købe Club3D udgave med 512ram..
    Meeen, da det ikke er vildt meget bedre end Nvidia ved jeg ikke hvad jeg vil købe?...
    Nogle godt forslag til at købe Club3D udgave frem for et nVidia 7800 GTX? ?:(



    kisker
     
    Overclocker
    Tilføjet:
    20-11-2005 14:34:08
    Svar/Indlæg:
    37/5
    korte tskulle jo være ret så stygt ;)

    skulle vist også komme i AGP :)