Test
Følgende test setup/maskine er benyttet til testen af kortet:
|
Model |
Hastighed/Driver
|
Operativsystem |
Windows 10 Pro |
|
Processor |
Intel i5 6600K |
4500 MHz |
Bundkort |
GIGABYTE G1 GAMING Z170 |
|
RAM |
Crucial Ballistix 4x4GB |
2400 MHz |
Strømforsyning |
Corsair AX1200i |
1200 watt |
Kabinet |
Corsair Carbide 600Q |
|
CPU Køler |
NZXT Kraken X61 |
|
SSD |
OCZ Vector 180 – 240 GB |
|
Fan Controller |
NZXT GRID+ V2 |
|
Blæsere |
Noctua NF P14s |
|
|
|
|
Grafikkort |
Gigabyte G1 Gaming RX480 |
Crimson v.16.11.3 |
Sammenlign. |
MSI GTX 1050 Ti Gaming X |
ForceWare 375.63 |
|
Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 |
ForceWare 373.06 |
|
Gigabyte G1 Gaming GTX 1060 |
ForceWare 372.70 |
|
Palit GameRock GTX 1070 |
ForceWare 368.81 |
|
XFX RX 460 |
Crimson v. 16.8.1 |
|
MSI RX 470 Gaming X |
Crimson v. 16.8.1 |
|
Gigabyte GTX 1080 Xtreme Gaming |
ForceWare 368.81 |
|
Asus STRIX GTX 1080 |
ForceWare 368.81 |
|
AMD Radeon RX 480 |
Crimson v. 16.6.2 |
|
MSI GTX 1080 GAMING X |
ForceWare 368.39 |
|
Asus GTX 970 Mini |
ForceWare 364.72 |
|
AMD Radeon R9 Nano |
Crimson v. 16.5.1 |
Testsoftware:
OBS:
Bemærk at grafikkortene er testet med forskellige drivers, da benchmarks er kørt ved hver enkel anmeldelse. Der kan derfor være afvigelser i den målte ydelse kontra de tal, der ville komme, hvis alle kort var testet med samme driver.
3DMark 2011:
Programmet tester i DirectX 11, som benytter blandt andet høj og lav tessellation, post-processing, belysning med skygger, fysiksimulering med "hårde" og mange objekter samt fysik med bløde objekter beregnet med DirectCompute.
Der er testet i de forudkonfigurerede indstillinger, inklusive den nye Time Spy DirectX 12 test.
3DMark 2013:
En ny version af Windows ledsages gerne af en ny version af 3DMark. Denne gang har Futuremark fokuseret på at lave en benchmark, der kan bruges på alle platforme. Derfor er der 3 individuelle tests: Ice Storm, som er til tablets og langsomme computere. Cloud Gate, der er lavet til den almindelige PC og bærbar og sidst Fire Storm, som er lavet til at teste gamer PC'en til 20.000 kr. Vi tester i standard indstillingerne for alle benchmarks.
Unigine Heaven benchmark 4.0 tool:
Heaven benchmark var den første benchmark til at benytte DirectX 11 - få dage efter udkom STALKER: COP og de tilhørende nye features som Tessellation og Shader Model 5.0. Testen er baseret på Unigine-motoren og kan tvinge alle de testede grafikkort i knæ.
1: DirectX 11 - Quality: High - Tesselation: Moderate - Anti-aliasing: 2x - Resolution: 1920x1080
2: DirectX 11 - Quality: Ultra - Tesselation: Extreme - Anti-aliasing: 4x - Resolution: 1920x1080
3: DirectX 11 - Quality: High - Tesselation: Normal - Anti-aliasing: 2x - Resolution: 2560x1440
4: DirectX 11 - Quality: Ultra - Tesselation: Extreme - Anti-aliasing: 8x - Resolution: 2560x1440
Tomb Raider 2013:
Det evigt klassiske Tomb Raider er tilbage, denne gang med flot grafik og moderne gameplay.
Hitman Absolution:
Hitman Absolution er et spil, hvor det mest af alt gælder om at gå i skyggen og være stille. Absolution er 5. spil i Hitman serien, og kører på IO Interactive's Glacier 2 engine, som gør brug af DirectX 11 API'en og ser rigtig flot ud. Derudover er det dansk, og en bedre argumentation for at benytte det til benchmark kan vi ikke komme på.
Bioshock Infinite:
Udgivet af 2K Games som også udgav Duke Nukem Forever og Borderlands. Bioshock Infinite bruger den velkendte Unreal Engine 3, der gør brug af DirectX 11 API'en.
Crysis 3:
Crysis er tilbage og ligesom i de forrige spil er grafikken banebrydende. Med indstillingerne på Very High er Crysis 3 det computerspil på markedet, som er flottest. Dette gør også spillet meget krævende og derfor ideelt til benchmark. Vi tester i Medium, High og den meget krævende Very High setting.
Battlefield 4:
Et spil der næppe kræver nogen introduktion. Vi ser endnu mere imponerende grafik end Battlefield 3, der leverede en fantastisk grafik. Den brugte spilmotor er Frostbite 3, som er en af de mest flotte på markedet.
Hitman 2016:
Hitman er gået tilbage til rødderne og det nye spil minder mest af alt om bestselleren Blood Money. Nåh ja og så er der naturligvis DirectX 12 understøttelse.
Rise of The Tomb Raider:
Tomb Raider fylder 20 i år, siden da er den originale Playstation gået ud af produktion og Croft er blevet yngre. Men grafikken har aldrig været bedre og spillet er blandt de første med en smule DirectX 12 understøttelse.
Opsummering af benchmarks
Her testet med den lidt ældre driver, nærmer AMD kortet sig langsomt Nvidia's GTX 1060 6 GB kort, generelt har de røde arbejdet på, at optimere ydelsen i deres nye RX4XX kort. AMD kortet er stadig kun hurtigere i de rigtige DirectX 12 applikationer.
Overclocking:
Uden begrænsningerne fra WattMan, kan RX480 chippen presses lidt højere end vi tidligere har set. En boostclock på 1400 MHz giver et fint skub til ydelsen, og nedenfor kan man da også se, at AMD kortet nu er hurtigere end GTX 1060.
GPU: Overclocket fra 1290 MHz til 1400 MHz
RAM: Overclocket fra 2000 MHz til 2100 MHz
Dette bliver et overclock på 8,2% på GPU'en og 4,9% på RAM, lad os så se på, hvad det gør:
Varme:
Idle temperatuen er målt ude på skrivebordet uden nogen programmer kørende. Load temperaturen er taget med Heaven Benchmark. Jeg har fravalgt FurMark, fordi nogle NVIDIA kort clocker ned i dette program og derfor giver forkerte resultater.
WindForce køleren klarer sig ikke specielt overbevisende, og fordi chippen clocker ned ved 80 grader mister man en smule ydelse. Når det kommer til støj klarer kortet sig også gennemsnitligt, og den ellers store WindForce køler er ret nem at høre under belastning.
Strømforbrug:
Nedenstående målinger gælder for hele systemet eksklusiv skærm højttalere mv. og måles fra kontakten og ikke efter strømforsyningen.
Idle målingen er foretaget på skrivebordet uden programmer åbnet. Load testen er foretaget i Heaven Benchmark med højeste grafikindstilling. Peak målingen er det højeste strømforbrug noteret under testen.
Strømforbruget på det overclockede RX480, er overraskende højt sammenlignet med standardkortet, men selv ældre strømforsyninger kan levere 300 watt.