Specifikationer
Et kig på specifikationerne afslører, at MSI har valgt et minimalt overclock til kortets "Gaming Mode", som modellerne i butikkerne bliver solgt med. Ram hastigheden er helt uberørt selv hvis man aktiverer "OC Mode". Jeg overclocker naturligvis kortet senere i testen.
Innovation/Teknologi
1050 Ti chippen også kendt som GP107 er den mindste Pascal chip i NVIDIA's lineup. Meget passende er den også lavet med den mindste produktionsprocess, modsat resten af 1000-serien er den nemlig lavet ved Samsung's 14nm FinFet og ikke den sædvanlige 16nm TSMC process.
GP106 chippen fra GTX 1060 6GB er udsyret med 1280 Cuda Cores, altså er GTX 1050 Ti godt 40 % mindre, ligeledes har budgetkortet 40% mindre båndbredde til hukommelsen.
Ligesom GTX 1060, har GTX 1050 Ti ingen SLI understøttelse, en mulighed sidste generations 950 også manglede. Ifølge NVIDIA understøtter kortet ligeledes ikke VR, men Oculus har tilføjet GTX 960 til listen af godkendte kort, og da 1050 Ti forventes at have en tilsvarende ydelse kan nogle titler sandsynligvis spilles med det lille kort.
Med Pascal kommer også en forbedret metode til farve kompression, hvilket ifølge Nvidia sparer ca 20% på ramforbruget.
1000-serien introducerer også Simultaneous Multi-Projection, hvilket lidt forsimplet betyder at kortet kan beregne en scene fra op til 16 forskellige vinkler på en gang, i stedet for at beregne hver vinkel for sig. Denne teknik er hovedsagelig interessant sammen med Virtual Reality briller.
Selvom Pascal stadig ikke har hardwarebaserede asynkrone shadere, har Nvidia alligevel forsøgt at forbedre ydelsen på dette punkt. Med en teknik de kalder pixel pre-emption kan kortet parkere små opgaver i hukommelsen og tage de største først. Mens dette er smart, er det ikke ligeså effektivt som AMD’s hardware baserede løsning, men meget få spil implementerer endnu denne teknik.