Specifikationer
ASUS kortet kommer som forventet med højere clockhastigheder på rammene versus de regulære GTX 1080 kort, der er tale om 10GBPS vs 11GBPS, og det burde gøre 11GBPS versionerne en tand hurtigere i diverse tests og spil.
Værd at bemærke er dog at ASUS kortet i OC mode ikke blot får et overclock på GPU delen men også ekstra 90MHz på VRAMene, så der er effektivt tale om 11.1GBPS.
- Graphics Engine
NVIDIA GeForce GTX 1080
- Bus Standard
PCI Express 3.0
- OpenGL
OpenGL®4.5
- Video Memory
GDDR5X 8GB
- Engine Clock
OC Mode - GPU Boost Clock : 1860 MHz , GPU Base Clock : 1721 MHz
Gaming Mode (Default) - GPU Boost Clock : 1835 MHz , GPU Base Clock : 1695 MHz
- CUDA Core
2560
- Memory Clock
11100 MHz (OC Mode)
11010 MHz (Gaming Mode)
- Memory Interface
256-bit
- Resolution
Digital Max Resolution:7680x4320
- Interface
DVI Output : Yes x 1 (Native) (DVI-D)
HDMI Output : Yes x 2 (Native) (HDMI 2.0)
Display Port : Yes x 2 (Native) (Regular DP)
HDCP Support : Yes
- Power Connectors
1 x 6-pin, 1 x 8-pin
- Accessories
1 x ROG Velcro Hook & Loop
1 x Power cable
- Software
ASUS GPU Tweak II & Driver
- Dimensions
11.73 " x 5.28 " x 2.07 " Inch
29.8 x 13.4 x5.25 Centimeter
- Note
. To have the best cooling performance, ASUS ROG-STRIX-GTX1080-O8G-11GBPS extends the fansink to 2.5 slots. Please double check your Chassis and Motherboard dimensions prior to purchase to make sure it fits in your system.
. Note that the actual boost clock will vary depending on actual system conditions. For more information, please visit http://www.geforce.com/
Teknologi.
Under hjelmen ligger Nvidia’s velkendte GP104 chip, der er et blandt de største af de almindelige Pascal grafikkort. Vil du have endnu mere power har Nvidia også en ny generation Titan Xp, som dog koster betragteligt mere.
|
GTX 1080 11GBPS
|
GTX 1080
|
GTX 1080Ti
|
Cuda Cores
|
2560
|
2560
|
3584
|
Texture Units
|
160
|
160
|
224
|
ROPS
|
64
|
64
|
88
|
Core Clock
|
1607 MHz
|
1607 MHz
|
1480 MHz
|
Boost Clock
|
1733 MHz
|
1733 MHz
|
1582 MHz
|
Memory Bus Width
|
256-bit
|
256-bit
|
352-bit
|
Memory Speed
|
11.010 MHz
|
10.010 MHz
|
11.010 MHz
|
Memory Bandwidth
|
352 GB/s
|
320 GB/s
|
484 GB/s
|
Memory Size
|
8GB GDDR5X
|
8GB GDDR5X
|
11GB GDDR5X
|
TDP
|
180W
|
180W
|
250W
|
nm
|
16
|
16
|
16
|
Die Size (mm2)
|
314
|
314
|
471
|
Blandt de store nyheder i Pascal er naturligvis den nye fremstillingsprocess med FinFET, som gør det muligt at placere komponenterne endnu tættere i chippen, og med Pascal er vi gået fra 28 til 16 nm.
Som man kan se, har NVIDIA ikke kun øget mængden af RAM i forhold til tidligere generation, men man får også den nye GDDR5X teknologi hvor RAM hastighederne nu er nået over de 10GHz.
Chippens opbygning minder ikke overraskende om NVIDIAs tidligere kort, men nogle opdateringer er der naturligvis at finde. Den vigtige ændring er egentlig, at chippen nu har 25% flere Cuda Cores, samt en forøgelse i clockhastigheden på over 30% i forhold til GTX 980.
Med Pascal kommer også en forbedret metode til farve kompression, hvilket ifølge NVIDIA sparer ca. 20% på RAM-forbruget.
Chippen introducerer også Simultaneous Multi-Projection, hvilket lidt forsimplet betyder, at kortet kan beregne en scene fra op til 16 forskellige vinkler på en gang i stedet for at beregne hver vinkel for sig. Denne teknik er hovedsagelig interessant sammen med Virtual Reality briller.
Selvom Pascal stadig ikke har hardwarebaserede asynkrone shadere, har NVIDIA alligevel forsøgt at forbedre ydelsen på dette punkt. Med en teknik de kalder pixel pre-emption, kan kortet parkere små opgaver i hukommelsen og tage de største først. Mens dette er smart, er det ikke ligeså effektivt som AMD’s hardware baserede løsning, men meget få spil implementere endnu denne teknik.
SLI
Med Pascal har NVIDIA lavet ændringer på den nu 13 år gamle SLI port. Mens portens interface er det samme og GTX 1080 kortet har 2 af disse, fungerer SLI nu på en anden måde. På GTX 1080 er begge SLI fingrene knyttet sammen elektrisk, derudover er hastigheden på SLI broen øget fra 400 til 650 MHz. Den nye bro kalder NVIDIA SLI HB (High Bandwidth), og er tiltænkt SLI setups, der skal drive 4K eller VR skærme.
Den nye SLI port er dog bagudkompatibel med traditionelle SLI broer, men hastigheden vil her være begrænset af den ældre teknologi.
Her er NVIDIAs anbefalinger vedrørende SLI broer.
Der har været megen diskussion omkring 3- og 4-vejs SLI med Pascal, den korte forklaring er, at NVIDIA ikke længere anbefaler mere end 2 kort i SLI. Men det er faktisk stadig muligt at sætte 3 og 4 kort i SLI, desværre understøttes der nu kun benchmark programmer, så almindelige brugere får intet ud af 3 eller 4 kort i SLI.