Test og overclocking
Testmaskinen:
- Windows 10 64 Bit Home.
- Intel(R) Core(TM) i7-3770K@4.2GHz
- GIGABYTE Z77X-UP7
- 16 GB Corsair Vengeance PRO 1866 MHz (9-10-9-27)
- Fractal Design Define R5
- OCZ Vector 180 240 GB
- Fractal Design Tesla 650 watt
De testede grafikkort samt anvendte driver versioner.
- ASUS ROG Strix GTX 1080 11GBPS Forceware 382.53
- GIGABYTE Aorus RX 580 XTR 8G Crimson Relive 17.6.1 driver
- MSI GTX 1070 Gaming X 8G Forceware 368.81
- EVGA GTX 1080 SuperClocked ACX 3.0 Forceware 368.39
- MSI GTX 1080 Gaming X 8G Forceware 368.39
- GIGABYTE GTX 980Ti G1 Gaming 6GB Forceware 358.91
- GIGABYTE GTX 970 Extreme 4GB Forceware 361.43
- AMD R9 Nano 4GB HBM AMD Radeon Software Crimson Edition 16.3
Testsoftware:
DirectX 11
- 3DMark 2013
- Heaven benchmark 4.0
- Hitman Absolution
- Bioshock Infinite
- Crysis 3
- Battlefield 4
DirectX 12
- 3Dmark Time Spy DX 12
- Hitman DX12
OBS:
Bemærk at grafikkortene er testet med forskellige drivers, da benchmarkene er kørt ved hver enkelt anmeldelse. Der kan derfor være afvigelser i den målte ydelse kontra de tal, der ville komme, hvis alle kort var testet med samme driver.
3DMark 2013:
En ny version af Windows ledsages gerne af en ny version af 3DMark. Denne gang har Futuremark fokuseret på at lave en benchmark, der kan bruges på alle platforme. Derfor er der 3 individuelle tests: Ice Storm, som er til tablets og langsomme computere. Cloud Gate, der er lavet til den almindelige PC og bærbar og sidst Fire Storm, som er lavet til at teste gamer PC'en til 20.000 kr. Vi tester i standard indstillingerne for alle benchmarks.
Unigine Heaven benchmark 4.0 tool:
Heaven benchmark var den første benchmark til at benytte DirectX 11 - få dage efter udkom STALKER: COP og de tilhørende nye features som Tessellation og Shader Model 5.0. Testen er baseret på Unigine-motoren og kan tvinge alle de testede grafikkort i knæ.
1: DirectX 11 - Quality: High - Tesselation: Moderate - Anti-aliasing: 2x - Resolution: 1920x1080
2: DirectX 11 - Quality: Ultra - Tesselation: Extreme - Anti-aliasing: 4x - Resolution: 1920x1080
3: DirectX 11 - Quality: High - Tesselation: Normal - Anti-aliasing: 2x - Resolution: 2560x1440
4: DirectX 11 - Quality: Ultra - Tesselation: Extreme - Anti-aliasing: 8x - Resolution: 2560x1440
Hitman Absolution:
Hitman Absolution er et spil hvor det mest af alt gælder om at gå i skyggen og være stille. Absolution er 5. spil i Hitman serien, og kører på IO Interactive's Glacier 2 engine, som gør brug af DirectX 11 API'en og ser rigtig flot ud. Derudover er det dansk, og en bedre argumentation for at benytte det til benchmark kan vi ikke komme på.
Bioshock Infinite:
Spillet er udgivet af 2K Games som også udgav Duke Nukem Forever og Borderlands. Bioshock Infinite bruger den velkendte Unreal Engine 3, der gør brug af DirectX 11 API'en.
Crysis 3:
Crysis er tilbage og ligesom i de forrige spil er grafikken banebrydende. Med indstillingerne på Very High er Crysis 3 det flotteste computerspil på markedet. Dette gør også spillet meget krævende og derfor ideelt til benchmark. Vi tester i Medium, High og den meget krævende Very High setting.
Battlefield 4:
Et spil der næppe kræver nogen introduktion. Vi ser endnu mere imponerende grafik end Battlefield 3, der leverede en fantastisk grafik. Den brugte spilmotor er Frostbite 3, som er en af de flotteste på markedet.
Hitman 2016 (DX12):
Hitman er gået tilbage til rødderne og det nye spil minder mest af alt om bestselleren Blood Money. Nåh ja og så er der naturligvis DirectX 12 understøttelse.
3Dmark Time Spy (DX12).
Time Spy er 3Dmarks seneste udspil på DirectX 12 fronten. Benchmarken udnytter alle de seneste potentialer i denne version, og derfor bliver kortene presset til deres yderste i denne test.
Opsummering.
Som resultaterne viser, så er den senest revision GTX 1080 11GBPS blot en næselængde foran standard GTX 1080 versionen. Det betyder også, at hvis man sidder med et GTX 1080 som man købte for et år siden, så skal man ikke føle sig "snydt". Langt de fleste GTX 1080 kort kan også overclockes fornuftigt, så man når 11GBPS modellens ydelse, og langt fleste ejere af GTX 1080 har nok allerede overclocket kortet lidt mere og sidder derfor allerede med et "11GBPS" kort.
Overclocking.
ASUS's kortet kommer allerede ret presset på RAM fronten. Vi har testet kortet i det OC mode via ASUS GPU Tweak, da det med 99% sikkerhed er den indstilling alle vil bruge kortet i. Igen så skal man tage overclocking resultaterne for vejledende, da ingen kort opfører sig ens og villigheden til at lade sig overclock kan variere massivt !
Standard clocks for kortet er 1696MHz GPU, 1376MHz RAM, Indikeret Boost clock 1835MHz, reelt stabilt Boost clock 2002MHz.
Jeg opnåede følgende stabile overclock settings:
- Power Target +120%
- Voltage limit +100mW
- GPU MHz +100
- VRAM MHz +65
Det resulterede i 1795MHz GPU, 1441MHz VRAM, Indikeret Boost clock 1935MHz, reelt stabilt Boost Clock 2022MHz.
Omsat i ydelse betød det, at jeg i gennemsnit så en 4-6 FPS forøgelse afhængigt af spil. Det er dermed ikke voldsomt meget mere ydelse man får ud af kortet, og håbede man på at komme nærmere på GTX 1080Ti, så må man desværre blive skuffet, da kortet er og bliver et super overclocket standard GTX 1080.
Temperatur.
Kortet en en rar fornøjelse at være i rum med. Køleren er stille og kan næsten ikke høres under load, og ofte forsvinder lyden af kortet blandt højtalernes eksplosioner mv i spillene. DirectCU køleren gør et fantastisk stykke arbejde og er helt på linie med TwinFrozr, ACX2 og Windforce II kølerne.
Til at stresse kortene og få dem godt varme bruger jeg 3Dmark Time Spys indbyggede stress-test funktion der tager 20 loops.
Strømforbruget.
Wattforbruget er meget lig med hvad vi ser for GTX 1080 kortene generelt, og der er ingen markant udskejelser her at finde.
Nedenstående målinger gælder for hele systemet eksklusiv skærm højtalere mv. og måles fra kontakten og ikke efter strømforsyningen.
Idle målingen er foretaget på skrivebordet uden programmer åbnet. Load testen er foretaget i 3Dmark Time Spy Stress testen.
Vi drager videre til konklusionen!