Bag om Threadripper
Året er 2012, og AMD har lige fået genansat Jim Keller, en ingeniør der stod for udviklingen af AMD Athlon 64 der for alvor gjorde AMD til en konkurrerende CPU producent mod Intel.
Jim Keller fik et team der skulle arbejde på en helt ny arkitektur med kodenavnet Zen. Desværre forlod Jim AMD efter kun 3 år, hvor teamet efterfølgende blev ledet af Michael Clark.
Planen med Zen var at arkitekturen ikke skulle kommer før K13, men det blev senere planlagt at K12 skulle komme med AMD's Zen arkitektur fremfor deres meget brugte ARM64, dette annoncerede AMD i 2015, da de havde indset at deres ARM64 bare ikke var konkurrence dygtig nok.
Springer vi frem til Marts 2017 udkom Zen arkitekturen under navnet Ryzen, og ses som AMD's tilbagevendende til markedet som konkurrencedygtig CPU producent. Vi så først Ryzen 7 med 8 kerner, der endelig gav os forbrugere der ikke vil bruge op til 10.000kr. på en 8 kernet CPU fra Intel mulighed for et billigere og faktisk lige så godt alternativ.
Men det er ikke Ryzen 7 der skal snakkes om nu, for AMD har været i gang igen. Faktisk med et projekt som blot startede som en hobby for nogle ingeniører der brugte deres fritid på at lave den ultimative CPU med brug af AMD's Zen arkitektur. Det er nemlig Threadripper, så lad os få kigget på hvad dette fritidsprojekt har givet os.
Med Threadripper lover AMD at de faktisk har lavet en platform der kan give dig det hele i én pakke.
Mest af alt skal Treadripper bruges til AMD's server serie af CPU'er under navnet EPYC, og her fremvises EPYC 7601 med hele 32 kerner. Det AMD dog vil fortælle med billedet her, er at deres HyperTransport er blevet optimeret en del med Zen. HyperTransport er det samme som Intel's QPI link, som er det link CPU'erne bruger til at snakke med hinanden. Ved brug af flere CPU'er er det vigtigt med en høj hastighed mellem CPU'erne, da dette ellers kan trække voldsomt ned i ydelse, da CPU'erne "venter" på dette link. AMD mener dog at deres HyperTransport er så hurtigt at dette link er så hurtigt at man næsten ikke ser denne flaskehals længere.
Det er normalt at alle CPU'er testes inden de bliver sendt ud, og mange bliver faktisk kasseret inden de overhovedet bliver sat på et print til en CPU. CPU'er er fremstillet på præcis samme måde hver gang, men det er ikke altid at de faktisk er ens når de testes. AMD lover her at det kun er blandt de 5% bedst testede CPU'er der kan blive til en Treadripper CPU. Det giver os som forbrugere en god chance for at få en CPU der ikke kun er rigtig stabil men også kan overclockes en god del over standard clock.
Eftersom AMD lover en platform der leverer det hele i én stor pakke, skal de også leverer, hvilket man må sige at de gør. Her ser vi 2 RAM kanaler tilkoblet CPU'en, med mulighed for op til 4 RAM klodser per kanal. Det betyder altså hele 8 RAM pladser og Quad Channel. Derudover får man også hele 64 PCIe baner direkte fra CPU'en. Dette er noget højere end vi tidligere har set, og er rigeligt til selv de helt store systemer med 4 grafikkort og mange NVME PCIe SSD'er og hvad man ellers gerne vil have smidt i sit system.
Det vi også ser her er faktisk 4 "sammenklistret" Ryzen 7 CPU'er, men for at opnå de 16 kerner er det faktisk kun nødvendigt at bruge to af dem, hvorfor de sidste to er "blanks" og ikke indeholder noget, men bruges i deres server CPU EPYC 7601 med 32 kerner. Det betyder at AMD har mulighed for at skalerer platformen op skulle det være nødvendigt.
AMD har dog ikke kun tænkt på flere kerner som de mistænkes for med deres 8 kernet FX serie. De har også tænkt at platformen skal bruges til at spille på, og generelt ser vi ikke spil der bruger helt op til vanvittige 16 kerner. Derfor har AMD udgivet et stykke software under navnet "AMD Ryzen Master" der giver kontrol over funktioner som NUMA. Der er to indstillinger; Legacy Compatibility Mode og UMA/NUMA. Den første indstilling kan sættes til eller fra. Hvis LCM er sat fra vil CPU'en være en 16 kernet med 32 tråde, men bliver den sat til vil halvdelen af CPU'en blive lukket ned, og spil vil se en 8 kernet CPU med 16 tråde, men de RAM klodser der er sat til den anden halvdel af CPU'en kan stadig tilgås. Denne indstilling er til, da spil som DiRT faktisk slet ikke vil starte hvis systemet det startes på har mere end 20 tråde at arbejde med.
UMA/NUMA er en RAM indstilling, hvor UMA er den "traditionelle" måde at have RAM sat til et system, hvor alle RAM blokke og CPU'en bliver hver set som en enkelt enhed. Dette gør det simpelt at forstå i kodesprog, men det er svært at vide hvor noget bestemt data fra RAM blokkene kommer fra, og hvor det skal hen. Med NUMA bliver dette ændret, hvor det er muligt at lægge bestemt data der bruges af en kerne på en RAM klods tættest på den ene kerne. Fysisk har det ikke så meget at sige, det betyder egentlig bare at hvis den ene kerne fra bunden af billedet kun vil bruge de RAM klodser der sidder til den kerne, så den ikke skal til at spørge en kerne for oven af billedet efter noget bestemt data fra dens RAM klods og derefter flytte dataen så den kan bruges. Essentielt kan NUMA, hvis understøttet, give op til 20% ydelse.
De førnævnte indstillinger kan stilles som det passer en, men i AMD's Ryzen Master software er der også to overordnede indstillinger; "Game Mode" og "Creator Mode", hvor indstillingerne er optimeret til om du enten skal spille eller om du skal arbejde.
Jeg har skrevet meget om AMD's Ryzen Master software og synes derfor også at der skulle et billede af det. Softwaren ser ud til at være et godt alternativ til Intel's Extreme Tuning Utility hvor systemet kan overclockes direkte fra Windows.
Tabellen foroven viser hvad AMD fortæller at Threadripper officielt understøtter. Kører du med 4 RAM klodser der er Single rank er der altså understøttelse for op til 2667MHz RAM, men bruger du alle 8 RAM pladser falder hastigheden til 2133MHz. Vil du bruger dual rank RAM er der kun understøttelse for 2400MHz ved brug af 4 RAM klodser, og helt ned til 1866MHz hvis du bruger 8 RAM klodser.
Dette er dog officielle tal, og andet kan sikkert også lade sig gøre, her dækker AMD sig blot ind med hvad de har designet deres IMC til.
AMD lægger ud med 3 modeller af deres Threadripper; 1950X med 16 kerner og 32 tråde med 3.4GHz clock hastighed og en turbo op til 4GHz. 1920X med 12 kerner og 24 tråde med 3.5GHz clock hastighed og en turbo op til 4GHz. Og til sidst 1900X der først udkommer den 31. August med 8 kerner og 16 tråde med 3.8GHz clock hastighed og en turbo op til 4GHz.
Generelt ser det faktisk ud til at AMD leverer en platform til selv de mest kræsne forbrugere, men om ydelsen også følger forventningerne vil vi finde ud af i denne test.
Skrevet af freak_master