Grafikkort, NVIDIA d. 10. januar. 2018, skrevet af Gripen90 0 Kommentarer. Vist: 22718 gange.
Testmaskinen:
De testede grafikkort samt anvendte driver versioner.
Testsoftware:
DirectX 11
DirectX 12
OBS:
Bemærk at grafikkortene er testet med forskellige drivers, da benchmarkene er kørt ved hver enkelt anmeldelse. Der kan derfor være afvigelser i den målte ydelse kontra de tal, der ville komme, hvis alle kort var testet med samme driver.
3DMark 2013:
En ny version af Windows ledsages gerne af en ny version af 3DMark. Denne gang har Futuremark fokuseret på at lave en benchmark, der kan bruges på alle platforme. Derfor er der 3 individuelle tests: Ice Storm, som er til tablets og langsomme computere. Cloud Gate, der er lavet til den almindelige PC og bærbar og sidst Fire Storm, som er lavet til at teste gamer PC'en til 20.000 kr. Vi tester i standard indstillingerne for alle benchmarks.
Unigine Heaven benchmark 4.0 tool:
Heaven benchmark var den første benchmark til at benytte DirectX 11 - få dage efter udkom STALKER: COP og de tilhørende nye features som Tessellation og Shader Model 5.0. Testen er baseret på Unigine-motoren og kan tvinge alle de testede grafikkort i knæ.
1: DirectX 11 - Quality: High - Tesselation: Moderate - Anti-aliasing: 2x - Resolution: 1920x1080
2: DirectX 11 - Quality: Ultra - Tesselation: Extreme - Anti-aliasing: 4x - Resolution: 1920x1080
3: DirectX 11 - Quality: High - Tesselation: Normal - Anti-aliasing: 2x - Resolution: 2560x1440
4: DirectX 11 - Quality: Ultra - Tesselation: Extreme - Anti-aliasing: 8x - Resolution: 2560x1440
Hitman Absolution:
Hitman Absolution er et spil hvor det mest af alt gælder om at gå i skyggen og være stille. Absolution er 5. spil i Hitman serien, og kører på IO Interactive's Glacier 2 engine, som gør brug af DirectX 11 API'en og ser rigtig flot ud. Derudover er det dansk, og en bedre argumentation for at benytte det til benchmark kan vi ikke komme på.
Bioshock Infinite:
Spillet er udgivet af 2K Games som også udgav Duke Nukem Forever og Borderlands. Bioshock Infinite bruger den velkendte Unreal Engine 3, der gør brug af DirectX 11 API'en.
Crysis 3:
Crysis er tilbage og ligesom i de forrige spil er grafikken banebrydende. Med indstillingerne på Very High er Crysis 3 det flotteste computerspil på markedet. Dette gør også spillet meget krævende og derfor ideelt til benchmark. Vi tester i Medium, High og den meget krævende Very High setting.
Battlefield 4:
Et spil der næppe kræver nogen introduktion. Vi ser endnu mere imponerende grafik end Battlefield 3, der leverede en fantastisk grafik. Den brugte spilmotor er Frostbite 3, som er en af de flotteste på markedet.
Hitman 2016 (DX12):
Hitman er gået tilbage til rødderne og det nye spil minder mest af alt om bestselleren Blood Money. Nåh ja og så er der naturligvis DirectX 12 understøttelse.
3Dmark Time Spy (DX12).
Time Spy er 3Dmarks seneste udspil på DirectX 12 fronten. Benchmarken udnytter alle de seneste potentialer i denne version, og derfor bliver kortene presset til deres yderste i denne test.
Opsummering.
Som resultaterne viser, så er den senest revision GTX 1070Ti ikke mange næselængder bag et GTX 1080 kort. Det er faktisk imponerende at se, hvordan GTX 1070Ti adskiller sig fra sin GTX 1070 navnebroder i ydelse. Kortet har absolut ingen problemer med at trækker titler fra 2016/2017 og med de ressourcer det viser, så er der heller intet der afholder det fra at vise sin styrke i 2018 også.
Mange har undret sig over hvorfor nVidia valgte at udgive GTX 1070Ti og mange har også ment det har været overflødigt, men når man har kortet i hænde og se på det faktiske resultater - så kan man godt forstå at nVidia har valgt at spille endnu et ES på banen. Dog skal GTX 1070 og GTX 1080 ejere ikke føle sig truet af kortet. GTX 1070 kan stadig overclockes til nær GTX 1070Ti ydelse, og GTX 1080 kan igen overclockes så det stikker fra GTX 1070Ti. Som sagt GTX 1070Ti lægger sig lige i midten til dem der gerne vil have nær GTX 1080 ydelse, men som ikke ønsker at betale merprisen for det.
Overclocking.
MSI kortet her kommer præcis som alle andre GTX 1070Ti modeller med nVidia's fastsatte reference clockhastigheder. Men det betyder ikke, at vi ikke kan få mere ud af kortet, nej langt fra. Vi har overclocket kortet med seneste version af MSI Afterburner. Igen så skal man tage overclocking resultaterne for vejledende, da ingen kort opfører sig ens og villigheden til at lade sig overclock kan variere massivt !
Standard clocks for kortet er 1607MHz GPU, 2002MHz RAM, Indikeret Boost clock 1683MHz, reelt stabilt Boost clock 1730MHz.
Jeg opnåede følgende stabile overclock settings:
Det resulterede i 1792MHz GPU, 2238MHz VRAM, Indikeret Boost clock 1930MHz, reelt stabilt Boost Clock 2022MHz.
Omsat i ydelse betød det, at jeg i gennemsnit så en 5-8 FPS forøgelse afhængigt af spil. Især Battlefield 4 var glad for overclocket og skød afsted vanvittige 18 FPS ekstra. Hvis man investerer ca 15-20min i at overclocke GTX 1070Ti, så har man faktisk godt og vel GTX 1080 ydelse ved hånden.
Temperatur.
Kortet en en rar fornøjelse at være i rum med. Køleren er stille og kan næsten ikke høres under load, og ofte forsvinder lyden af kortet blandt højtalernes eksplosioner mv i spillene. TwinFrozr VI køleren gør et fantastisk stykke arbejde og er helt på linie med STRIX, DirectCU, ACX2, ACX3.0 og Windforce II kølerne.
Til at stresse kortene og få dem godt varme bruger jeg 3Dmark Time Spys indbyggede stress-test funktion der tager 20 loops.
Strømforbruget.
Wattforbruget er meget lig med hvad vi ser for GTX 1070 og GTX 1080 kortene generelt - GTX 1070Ti lægger sig lige i "smørklatten" imellem disse, og der er ingen markant udskejelser her at finde.
Nedenstående målinger gælder for hele systemet eksklusiv skærm højtalere mv. og måles fra kontakten og ikke efter strømforsyningen.
Idle målingen er foretaget på skrivebordet uden programmer åbnet. Load testen er foretaget i 3Dmark Time Spy Stress testen.
Vi drager videre til konklusionen!
Anmeld
Information