Innovation/teknologi
Geforce7900-serien er indtil videre nvidia's dyreste og hurtigste grafikkort-serie, hvor 7900GT har været det billigste. Alle 7900-grafikkort har en G71-chip under køleren og det har 7900GS selvfølgelig også. 7900GS har dog en tid været at finde hos Dell, hvor de kunne levere det sammen med deres PC'er, men ikke i løssalg. GS-betegnelsen er nVidia's næstlaveste efternavn, hvor kun LE ligger under. For at 7900GS-kortet yder mindre end et 7900GT har nVidia derfor pillet ved ydelsen, og det har de først og fremmest gjort ved at sænke hastigheden, men også ved at slukke for en 1/6 af chippens pixelberegninger. Det gør at i ekstreme tilfælde vil dette kort yde 5/6 af et 7900GT ved samme hastighed(hertz).
G71-chippen er en videreudvikling af nvidia's G70-chip. Faktisk er forskellen ganske lille, og mange regnede oprindelig med at G71 ville booste ydelsen ganske alvorligt. I stedet havde nvidia lavet en lignende chip der var langt billigere at producere, så de nemmere kunne konkurrere på prisen. Det der kan ses på billedet herover er, at man kan se en del der er deaktiveret. Det gøres af to grunde, enten fordi den del er blevet defekt under produktion, eller fordi man har så god produktion at man vil have flere modeller. Det er nok det sidste der er tilfældet her, og ATi's kommende Radeon X1900GT vil helt sikkert blive en stærk konkurrent til Geforce7900GS. Til tider kan den deaktiverede del genskabes, men det er nu ganske sjældent i dag.
G71-chippens rå ydelse testes herover. Det kaldes Fillrate, og beskriver hvor mange pixels den kan lave i sekundet. Da G71 kan lave op til 24pixels ad gangen (kaldet 24 pipelines) er det en chip med meget overskud. Geforce7900GS har netop fået slukket for 4 af disse, og kan derfor kun lave 20. 1/6-del til forskel gør at det ikke er noget jeg vil bekymre mig om, da det er noget man sjældent vil opleve i praksis. På billedet herover kan man se at jo mere chippen får at lave, jo mere skiller den sig ud fra 7900GT. Nu er dette Geforce7900GS fabriksoverclocket, ligesom vores testede 7900GT, derfornmå dette grafikkorts ydelse ligge meget tæt på et normalt 7900GT. Det man skal læge mærke til her, er at 7900GS M480 faktisk slår 7900GT-OC et enkelt sted i skemaet, hvilket faktisk viser at forskellen mellem de to kort er ret lille.
Grunden er, at hvis "spillet" kun skal have lavet simple pixelberegninger, kan Geforce7900-serien kun beregne 16pixels ad gangen(kaldet ROPs). De fleste nyere spil bruger kun få af de beregninger og derfor har chip-designerne valgt at designe deres grafikchips til det hårde arbejde. Det gør at der faktisk kun er 20/24pipelines til stede, når de flotteste effekter vises. Faktisk ganske smart, så forbrugeren undgår slideshow ved flotte effekter, og at producenten kan lave billigere, optimerede grafik-chips.
Yderlige egenskaber
PureVideo er nVidia's ord for video-dekodning. Geforce7-serien har selvfølgelig Pure-video-egenskaber der skal give den bedst mulige TV/video-oplevelse. PureVideo beskriver bl.a. muligheden for HD-dekodning der med det nye Digitale TV, HD-DVD'er og BluRay-Diske'er er muligt. Der er meget forskel på hvor meget kortene understøtter, men fra 7600GT og opefter er det hele pakken.
http://www.nvidia.com/page/purevideo_support.html
SLi De største nyere nVidia grafikkort understøtter SLi. Kort fortalt betyder det, at hvis man har et bundkort der er SLi-mærket, kan man bruge to ens nVidia-grafikkort, og udnytte deres samlede kræfter på en skærm. Vi snakker om Geforce7100GS og større.
FSAA står for Full Scene Anti Aliasing, og er med til at give en fiktiv højere opløsning end det ellers ville være muligt. En egenskab der især er en fordel på fladskærme der kun har en til to ægte-opløsninger. 4x, står for 4 gange så mange pixels, og det giver sig til syne på skærmen som få eller ingen blinkende pixels, og ingen ujævne og hakkede kanter. Geforce7-serien har derudover flere typer. Den nyeste er transperancy-FSAA der skal kombineres med den almindelige. Her får glas og hegn der er usynlig for den normale FSAA-metode også en omgang.
Texture-Filtrering Er en egenskab der er på næsten alle grafikkort. Idéen er at man oprindeligt har opbygget computerspillene for den bedste ydelse. For at grafikkortet får mindst muligt at lave, er detaljerne ikke så fine dybt i billedet som forrest. Det gør at overgangene mellem de dele med færre detaljer op til dem med mange, bliver meget tydelig. Og problemet løses med filtrering. Det nyeste hedder Anisotrofisk Filtrering og kan bruges af praktisktaget alle grafikkort efter år 2000. nVidia bruger en lidt hurtigere udgave der kaldes adaptiv anisotrofisk filtrering og filtrerer kun de mest synlige steder i billedet for den bedste ydelse.
Strømforbrug
Geforce7900GS's strømforbrug er ganske lavt. NVidia har virkelig formået at lave et grafikkort der kan spare på strømmen og dermed også varmen. Selv ATi's nyeste X1650-serie bruger mere strøm end de mindste 7900-kort. Så en fornem præstation på dette område.
Grunden til de ret ensartede gennemsnit-resultater skyldes målemetoden, der er baseret på KWh.
Teknologisk set er dette kort med i toppen. Det har fået slukket en del af chippen, for mindre ydelse, men det gør det ikke mindre moderne. Der er dog intet nyt andet end at G71-chippen nu kan fås til mere fornuftige penge. Og derfor får det 4point for den nyeste teknologi og lave strømforbrug.