Test: Sapphire Radeon X1300XT overclock-edition

Grafikkort, AMD/ATI d.  13. oktober. 2006, skrevet af red_martians 0 Kommentarer.  Vist: 9360 gange.

Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: Sapphire
DK distributør: Rosenmeier

Innovation/teknologi



X1300XT skulle ligesom Geforce7300GT være forsynes med en middel-klasse-chip. Dette harmonere ikke særlig godt med navnet der forsøger at udtrykke low-end. X1300-kortene er nemlig generelt kendt for at være nogle sløve padder, men XT-betegnelsen hentyder til hurtigste udgave, og for at ATi har kunne presse nVidia's meget populære Geforce 7300GT-chip har de også været nød til at bruge en chip fra middelklassen.
Hos producenterne prøver man, for at undgå forvirringen, at kalde deres grafikchips noget andet end grafikkortene. Og X1300XT bruger altså en RV530-grafikchip der i alle andre tilfælde end dette, bliver brugt i Radeon X1600-serien og X1650pro. X1300-serien bruger i alle andre tilfælde en RV515 eller RV505-chip. Senere hen kan det være, at det går over til den nyere RV535-chip der skulle komme i løbet af efteråret.



Den lille forskel er at de bliver produceret med nyere maskiner. Det gør at de er billigere at producere og burde kunne køre hurtigere (her snakker vi Mhz) Hvilket nok er grunden til at vi ser chippen på et X1300-kort. RV530/RV535 kan beregne 4pixels ad gangen og lave op til 12shader-beregninger. Det sidste beskriver at den kan lave avancerede effekter på samme pixels 3gange. Noget der er vigtigt for at vi får mere realistiske computerspil som stadig kører flydende.


TV: Fillrate-skema viser pixelydelse TH: Pixelshader-skema viser effekt-ydelse


Det vi ser på dette fillrateskema herover viser noget som vi slet ikke havde tænkt på. X1300XT-udgaven er blevet en smule handicappet i forhold til den samme chip der sidder på X1600/X1650-kortene. Det er netop på den måde at ATi adskiller X1600/X1650-kortene fra X1300XT-kortet. Det vi ser er at X1300XT kun kan producerer 4 Z-pixels ad gangen, hvor et X1650 og X1600 kan beregne hele 8. Faktisk er forskellen mindre end det lyder. Z-pixel-beregninger er kun en lille og mindre væsentlig del af den samlede ydelse, og for mange svært at fatte da det ironisk nok faktisk er usynlige pixels. På alle andre områder er X1300XT-s teoretiske ydelse på præcis samme niveau som et X1650-kort.
Geforce6600GT ser ud til at have en kæmpe fordel under fillrate, men så snart at de begynder at arbejde med avancerede effekter(shaders i skemaet til højre) ser vi at X1300/X1650 kan klare de meget tunge effekter uden at miste ydelse, og faktisk er næsten lige så hurtigt som Radeon X1800GTO når det handler om de tungeste beregninger.





Yderlige egenskaber





  • AVIVO er ATi's ord for video-dekodning. X1300-serien har selvfølgelig AVIVO-egenskaber der giver den bedst mulige TV-oplevelse. AVIVO beskriver bl.a. muligheden for HD-dekodning der med det nye Digitale TV, HD-DVD'er og BluRay-Diske'er er muligt.

  • CrossFire Alle nyere ATi grafikkort understøtter CrossFire. Kort fortalt betyder det, at hvis man har et bundkort der er CrossFire-mærket kan man bruge to ens ATi-grafikkort, og udnytte deres samlede kræfter på en skærm.



  • FSAA står for Full Scene Anti Aliasing, og er med til at give en fiktiv højere opløsning end det ellers ville være muligt. En egenskab der især er en fordel på fladskærme der kun har en til to ægte-opløsninger. 4x, står for 4x så mange pixels, og det giver sig til syne på skærmen som få eller ingen blinkende pixels, og ingen ujævne og hakkede kanter. X1000-serien har derudover flere typer. Den nyeste er Adaptiv-FSAA der skal kombineres med den almindelige. Her får glas og hegn der er usynlig for den normale FSAA-metode også en omgang.



  • Texture-Filtrering Er en egenskab der er på næsten alle grafikkort. Idéen er at man oprindeligt har opbygget computerspillene for den bedste ydelse. For at grafikkortet får mindst muligt at lave, er detaljerne ikke så fine dybt i billedet som forrest. Det gør at overgangene mellem de dele med færre detaljer op til dem med mange, bliver meget tydelig. Og problemet løses med filtrering. Det nyeste hedder Anisotrofisk Filtrering og kan bruges af praktisktaget alle grafikkort efter år 2000. ATi har to muligheder. En kvalitet og en ydelse. Forskellen kan være svær at se, da ydelses-udgaven kun fokusere på de mest synlige steder i billedet, hvor kvalitet tager det hele.




    Strømforbrug





    Her mister X1300-kortet lidt af sin ære. Idéen med at producere dem på en mere moderne måde, var bl.a. at de skulle bruge mindre strøm, men vi ser i stedet at dette kort, med en langt mindre chip, næsten forbruger ligeså meget som et X1800GTO. Ikke imponerende af et kort i den lavere ende, men dog stadig ikke så slemt som det kunne være. Vi skal huske på at chippen er overclocket, hvilket bære en stor del af skylden.





    Teknologisk set er dette kort med i toppen. Så meget at forskellen fra de dyre X1900-kort kun er ydelsen. At kortet har fået fjernet 4 Z-pixels-pipelines ser vi kun som et mindre handicap, og derfor får kortet 4.