Test
Testmaskinen består af :
- Sharkoon QB One case
- Gigabyte X570 I Aorus Pro WiFi
- AMD Ryzen 9 3900X 3.8GHz
- Corsair Hydro H100X 240mm AIO med 2x 120mm Noctua NF-A12x25 PWM exhaust fans, 1x Noctua NF-R8 PWM intake fan
- 32GB G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB CL18 (F4-3600C18D-32GTZNB)
- Crucial P1 1TB 3D NAND NVMe PCIe M.2 SSD (CT1000P1SSD8)
- Enermax Revolution SFX 650watt PSU
- Windows 10 64bit Pro
Testede kort:
- MSI GeForce GTX 1660Ti Gaming X 6GB
- MSI GeForce GTX 1660 Super Gaming X 6GB
- Gigabyte GeForce GTX 1660 Gaming OC 6GB
Alle tre kort er testet med seneste nVidia Forceware 441.66 driver
Programmer:
Testsoftware:
Direct X 11
- 3DMark 2013
- Heaven benchmark 4.0
- Hitman Absolution
- Bioshock Infinite
- Crysis 3
- Battlefield 4
Direct X 12
- 3Dmark Time Spy DX 12
- Hitman DX12
- Unigine Superposition
3Dmark Fire Strike Ultra & Time Spy.
Vi tester med 3Dmarks Fire Strike Ultra udgave. Ultra testen renderes internt i 4K opløsning, og det betyder, at det er grafikkortet, der selv tager langt størstedelen af læsset i forhold til CPU'en. Derfor er Ultra benchmarken bedre til at teste scores på tværs af CPU'er, da det er GPU kraften der tæller.
Den sidste nye udgave af grafiske landvindinger der udnytter Direct X 12, og som virkelig tvinger selv de kraftigste grafikkort i knæ på nuværende tidspunkt.
Time Spy er den nye "standard" for grafisk syntetiske benchmarks.
Superposition er den nye benchmark fra Unigine, som også står bag Heaven benchmark programmet. Superposition benytter sig af en helt ny grafikmotor, imponerende ray-tracing i DirectX 12. Mens benchmark programmet kører, flyttes der rundt på 900 meget detaljerede objekter og derfor er superposition en utrolig krævende benchmark.
Det evigt klassiske Tomb Raider er tilbage, denne gang med flot grafik og moderne gameplay.
Hitman Absolution er et spil, hvor det mest af alt gælder om at gå i skyggen og være stille. Absolution er 5. spil i Hitman serien, og kører på IO Interactive's Glacier 2 engine, som gør brug af DirectX 11 API'en og ser rigtig flot ud. Derudover er det dansk, og en bedre argumentation for at benytte det til benchmark kan vi ikke komme på.
Udgivet af 2K Games som også udgav Duke Nukem Forever og Borderlands. Bioshock Infinite bruger den velkendte Unreal Engine 3, der gør brug af DirectX 11 API'en.
Crysis er tilbage og ligesom i de forrige spil er grafikken banebrydende. Med indstillingerne på Very High er Crysis 3 det computerspil på markedet, som er flottest. Dette gør også spillet meget krævende og derfor ideelt til benchmark. Vi tester i Medium, High og den meget krævende Very High settings,
Et spil der næppe kræver nogen introduktion. Vi ser endnu mere imponerende grafik end Battlefield 3, der leverede en fantastisk grafik. Den brugte spilmotor er Frostbite 3, som er en af de mest flotte på markedet.
Det seneste nye spil i Hitman serien som gør brug at, de seneste nye Direct X 12 egenskaber, og som effektivt viser hvilke grafiske forventninger vi kan vente os af i fremtiden.
Tomb Raider fylder 20 i år, siden da er den originale Playstation gået ud af produktion og Croft er blevet yngre. Men grafikken har aldrig været bedre og spillet er blandt de første med en smule DirectX 12 understøttelse.
Jeg har ikke de store overclockings resultater med i denne omgang, da her reelt var blev tale om en lyntest af et grafikkort på sammenlagt under 24 timer, inden det skulle retur.
Jeg fik dog lavet et lille hurtigt overclock i MSI Afterburner med følgende settings:
- Power Limiter: 107%
- GPU clock +100 MHz
- Mem clock +400 MHz (x2 DDR) (memory = Micron)
- FAN RPM default fan profile
Det gav lige præcis nok til at kortet kunne konkurrere med GTX 1660Ti i ydelse.
Jeg skal skynde mig at tilføje, at selv med dette overclock så blev kortet aldrig varmere end 70 grader celcius selv i dette benyttede ITX system, og støjen var yderst minimal.