Test
Testmaskinen består af :
Bundkort: Gigabyte X570 Aorus Pro
CPU: AMD RYZEN 3 3100 3,6 GHz
RAM: G.Skill Sniper X 3466 MHz 2x8 GB
GPU: ASUS STRIX GEFORCE RTX 2070 OC 8GB
PSU: Cooler Master G750M 750 Watt
SSD: AORUS NVMe Gen4 1 TB SSD
OS: Windows 10 PRO
Køling: NZXT Kraken X61
Programmer:
3Dmark
7Zip
Cinebench R15
Cinebench R20
AIDA EXTREME 64
PCMark 10
wPrime
Spil:
CS GO Benchmark
Shadow of the Tomb Raider Benchmark
Jeg sammenligner mod et Intel 7700K system.
3DMark:
Det nyeste skud på stammen fra Futuremark. Programmet byder på endnu mere krævende grafiktests, og der er mulighed for også at køre programmet på Android/iOS enheder og der kan direkte sammenlignes med de helt store PC systemer.
I 3DMark testen nyder CPU'en godt af de ekstra 200 MHz i stock hastighed så det burde give bedre resultater hele vejen gennem testene.
7 Zip:
7Zip er et zip program, som kan pakke filer op eller ned, og kan læse en del forskellige former for zip-filer. Programmet har en indbygget benchmark der måler, hvor hurtigt det er muligt for CPU'en at pakke filer op og ned i 3 minutter, og det er gennemsnitshastigheden der står skrevet i grafen.
Også i denne test klarer AMD RYZEN 3 3100 sig suverænt over Intels i7 7700K.
Cinebench R20:
Tester hvor hurtigt CPU’en kan lave et billede ved brug af alle kerner og tråde i CPU’en.
Cinebench R20 er også noget RYZEN 3300X kan lide igen efterlades de andre CPU'er i støvet.
Aida Extreme:
Aida Extreme bliver brugt til at se specifikationer på hele systemet og det har nogle indbygget benchmarks. I denne sammenhæng bliver kun RAM benchmark brugt, der leverer resultater i Megabyte i sekundet, og nanosekunder i latency.
I denne test på RAM'en eller rettere controlleren, ser vi igen 3300X med et lille forspring i 2 af testene pudsigt nok er de 2 AMD CPU'er ret enige om Skrivetesten og til gengæld klarer Intel i7 7700K sig bedre i denne test.
PCMark 10:
Denne test er en ny udgave af version 8 og indeholder mange forskellige tests til vurdering af både CPU'en og grafikkortets formåen.
I PCMark 10 ser vi igen RYZEN 3 3300X være suveræn over de andre sammenlignede CPU'er. I den øverste validering ligger scoren på bedre end 95%.
wPrime:
wPrime udregner primtal, her med 2 muligheder; 32 millioner og 1.024 millioner. Programmet kan bruge alle CPU'ens kerner og tråde.
wPrime her er det igen 3300X der løber med næsten hele sejren. Dog er i7 7700K et par tiendedele sekunder hurtigere i 32M testen.
Strømforbrug i Watt:
Strømforbruget er målt på hele systemet.
Strømforbruget ligger på 130 Watt i Idle og 289 ved Load.
Temperatur:
WPrime95 er brugt til at få temperaturen op.
Her ligger RYZEN 3 3300X en smule over 3100 CPU'en og det er helt forventeligt da den kører 200 MHz hurtigere.
Shadow of the Tomb Raider:
I 2013 kom Square Enix med et reboot af Tomb Raider serien, hvor man går tilbage til før Lara Croft blev "Tomb Raider". I denne serie er dette spil nr 3. Selve spil enginen er noget Crystal Dynamics har stået for, der i sine næsten 30 år i branchen ved hvad de laver, og det er selvfølgelig Square Enix der ejer Crystal Dynamics, så det er nærliggende at vælge denne engine. Spillet byder på utrolig flotte detaljer, der nemt kan bringe selv de største spillemaskiner i knæ. Spillet har en indbygget benchmark, og det er den der er brugt.
Som det tydeligt kan ses i dette spil kan 3300X præstere en anelse flere FPS end RYZEN 3 3100 så skal man have sig en Budget Gamer så er 3300X nok CPU'en jeg ville satse på.
Første run
|
|
Anti-Aliasing (Nederst under ”display”)
|
SMAAT2x
|
Texture Quality
|
Ultra
|
Texture Filtering
|
16x Anisotropic
|
Shadow Quality
|
Ultra
|
Depth Of Field
|
High
|
Level Of Detail
|
Ultra
|
Ambient Occlusion
|
HBAO+
|
Pure Hair
|
Normal
|
Screen Space Contact Shadows
|
High
|
Motion Blur
|
Off
|
Bloom
|
On
|
Screen Space Reflections
|
On
|
Lens Flares
|
On
|
Screen Effects
|
On
|
Volumetric Lighting
|
On
|
Tessellation
|
On
|
Andet run
|
|
Anti-Aliasing (Nederst under ”display”)
|
TAA
|
Texture Quality
|
High
|
Texture Filtering
|
8x Anisotropic
|
Shadow Quality
|
High
|
Depth Of Field
|
Normal
|
Level Of Detail
|
High
|
Ambient Occlusion
|
BTAO
|
Pure Hair
|
Normal
|
Screen Space Contact Shadows
|
Normal
|
Motion Blur
|
Off
|
Bloom
|
On
|
Screen Space Reflections
|
On
|
Lens Flares
|
Off
|
Screen Effects
|
On
|
Volumetric Lighting
|
On
|
Tessellation
|
Off
|
Tredje run
|
|
Anti-Aliasing (Nederst under ”display”)
|
TAA
|
Texture Quality
|
Normal
|
Texture Filtering
|
2x Anisotropic
|
Shadow Quality
|
Normal
|
Depth Of Field
|
Normal
|
Level Of Detail
|
Normal
|
Ambient Occlusion
|
BTAO
|
Pure Hair
|
Low
|
Screen Space Contact Shadows
|
Off
|
Motion Blur
|
Off
|
Bloom
|
Off
|
Screen Space Reflections
|
Off
|
Lens Flares
|
Off
|
Screen Effects
|
On
|
Volumetric Lighting
|
On
|
Tessellation
|
Off
|
Counter Strike - Global Offensive:
Et spil der sikkert ingen introduktion behøver. Det startede med spillet Half Life udgavet af Valve i 1998, hvor Counter Strike var en modifikation til dette spil, og blev hurtigt populært og fik sin egen udgivelse senere. Den gamle GoldSrc engine blev dog lavet totalt om i 2004 og blev omdøbt til source, det gav mulighed for fysik, som vi aldrig havde set før i spil, og siden da har Valve kun udviklet videre på deres source engine og kører stadig med denne i dag med CS:GO. Dette er en engine der virkelig er lavet godt fra bunden, hvilket betyder at næsten alle spillemaskiner kan være med her, og stadig producere rimelig god grafik, det betyder også at de helt store spillemaskiner kan smide mange hundrede FPS ud, noget som entusiasterne godt kan lide. Spillet har ingen indbygget benchmark, men der kan hentes et map der syntetisk kører igennem nogle scener. Mappet hedder blot "FPS Benchmark", og kan hentes her.
Baren løftes også en i CS GO benchmarken og igen til fordel for 3300X CPU'en.
Første run
|
|
Display Mode
|
Fullscreen
|
Laptop Power Saving
|
Disabled
|
Global Shadow Quality
|
High
|
Model / Texture Detail
|
High
|
Effect Detail
|
High
|
Shader Detail
|
Very High
|
Multicore Rendering
|
Enabled
|
Multisampling Anti-Aliasing Mode
|
8x MSAA
|
FXAA Anti-Aliasing
|
Enabled
|
Texture Filtering Mode
|
Anisotropic 16x
|
Wait for vertical sync
|
Disabled
|
Motion Blur
|
Disabled
|
Andet run
|
|
Display Mode
|
Fullscreen
|
Laptop Power Saving
|
Disabled
|
Global Shadow Quality
|
Medium
|
Model / Texture Detail
|
Medium
|
Effect Detail
|
Medium
|
Shader Detail
|
High
|
Multicore Rendering
|
Enabled
|
Multisampling Anti-Aliasing Mode
|
4x MSAA
|
FXAA Anti-Aliasing
|
Enabled
|
Texture Filtering Mode
|
Anisotropic 4x
|
Wait for vertical sync
|
Disabled
|
Motion Blur
|
Disabled
|
Tredje run
|
|
Display Mode
|
Fullscreen
|
Laptop Power Saving
|
Disabled
|
Global Shadow Quality
|
Low
|
Model / Texture Detail
|
Low
|
Effect Detail
|
Low
|
Shader Detail
|
Medium
|
Multicore Rendering
|
Enabled
|
Multisampling Anti-Aliasing Mode
|
None
|
FXAA Anti-Aliasing
|
Enabled
|
Texture Filtering Mode
|
Trilinear
|
Wait for vertical sync
|
Disabled
|
Motion Blur
|
Disabled
|
Så er det tid til at se hvad et Overclock kan gøre.