Test
Testmaskinen består af :
Bundkort: Gigabyte X570 Aorus Pro
CPU: AMD RYZEN 3 3100 3,6 GHz
RAM: G.Skill Sniper X 3466 MHz 2x8 GB
GPU: ASUS STRIX GEFORCE RTX 2070 OC 8GB
PSU: Cooler Master G750M 750 Watt
SSD: AORUS NVMe Gen4 1 TB SSD
OS: Windows 10 PRO
Køling: NZXT Kraken X61
Programmer:
3Dmark
7Zip
Cinebench R15
Cinebench R20
AIDA EXTREME 64
PCMark 10
wPrime
Spil:
CS GO Benchmark
Shadow of the Tomb Raider Benchmark
Jeg sammenligner mod et Intel 7700K system.
3DMark:
Det nyeste skud på stammen fra Futuremark. Programmet byder på endnu mere krævende grafiktests, og der er mulighed for også at køre programmet på Android/iOS enheder og der kan direkte sammenlignes med de helt store PC systemer.
3DMark testen er godt nok mest på grafikken. ikke desto mindre klarer AMD CPU'en denne test suverænt med en højere score end Intel CPU'en.
7 Zip:
7Zip er et zip program, som kan pakke filer op eller ned, og kan læse en del forskellige former for zip-filer. Programmet har en indbygget benchmark der måler, hvor hurtigt det er muligt for CPU'en at pakke filer op og ned i 3 minutter, og det er gennemsnitshastigheden der står skrevet i grafen.
Det er helt klart at dekomprimering er CPU'ens bedste egenskab. Den klarer dog begge tests bedre end i7 7700K CPU'en.
Cinebench R20
Tester hvor hurtigt CPU’en kan lave et billede ved brug af alle kerner og tråde i CPU’en.
Cinebench testen leverer her en udmærket score. Ganske enkelt imponerende hvad AMD's mindste CPU kan præstere.
Cinebench R15:
Lidt henad Cinebench R20 dog en ældre udgave som jeg har medtaget fordi den artikel om i7 7700K jeg tager resultaterne fra ikke har målinger i CB R20.
Her scorer AMD's 3100 CPU højt i Open GL testen på FPS og noget lavere i scoren på CPU'en i den anden test.
Aida Extreme:
Aida Extreme bliver brugt til at se specifikationer på hele systemet og det har nogle indbygget benchmarks. I denne sammenhæng bliver kun RAM benchmark brugt, der leverer resultater i Megabyte i sekundet, og nanosekunder i latency.
I AIDA testen klarer AMD CPU'en sig helt fint i læse og kopieringstesten, men den hænger en hel del i skriv testen hvor i7 7700K er helt suveræn.
PCMark 10:
Denne test er en ny udgave af version 8 og indeholder mange forskellige tests til vurdering af både CPU'en og grafikkortets formåen.
PCMark 10 leverer score point og her klarer AMD 3100 CPU'en sig helt fint i både den første og sidste test i7 7700K tager sejren i Express testen.
wPrime:
wPrime udregner primtal, her med 2 muligheder; 32 millioner og 1.024 millioner. Programmet kan bruge alle CPU'ens kerner og tråde.
RYZEN 3 3100 leverer her en ret udmærket score men den kan åbenbart ikke hamle op med Intels 7700K i begge tests.
Strømforbrug i Watt:
Strømforbruget er målt på hele systemet.
Det er et meget lavt forbrug der er på dette system med RYZEN 3 3100 CPU'en kun 150 Watt i Idle og 272Watt i Load.
Temperatur:
WPrime95 er brugt til at få temperaturen op.
Temperaturen er helt fin når PC'en idler og den kommer pænt op ved load. Det skyldes at NZXT køleren kun kører i silent mode derfor er der dejligt stille under testen. Man vil sagtens kunne få lavere temperaturer med en køler som måske så siger en anelse mere, men med CPU'ens lave TDP på 65Watt så er en topklasse køler heller ikke nødvendigt.
Shadow of the Tomb Raider:
I 2013 kom Square Enix med et reboot af Tomb Raider serien, hvor man går tilbage til før Lara Croft blev "Tomb Raider". I denne serie er dette spil nr 3. Selve spil enginen er noget Crystal Dynamics har stået for, der i sine næsten 30 år i branchen ved hvad de laver, og det er selvfølgelig Square Enix der ejer Crystal Dynamics, så det er nærliggende at vælge denne engine. Spillet byder på utrolig flotte detaljer, der nemt kan bringe selv de største spillemaskiner i knæ. Spillet har en indbygget benchmark, og det er den der er brugt.
Som det tydeligt kan ses i denne test af et spil er det ikke de helt vilde FPS man får ud af dette spil. Det ligger ca. på 100 FPS hvilket da også er helt fint at Game ved i 1280x1024.
Første run
|
|
Anti-Aliasing (Nederst under ”display”)
|
SMAAT2x
|
Texture Quality
|
Ultra
|
Texture Filtering
|
16x Anisotropic
|
Shadow Quality
|
Ultra
|
Depth Of Field
|
High
|
Level Of Detail
|
Ultra
|
Ambient Occlusion
|
HBAO+
|
Pure Hair
|
Normal
|
Screen Space Contact Shadows
|
High
|
Motion Blur
|
Off
|
Bloom
|
On
|
Screen Space Reflections
|
On
|
Lens Flares
|
On
|
Screen Effects
|
On
|
Volumetric Lighting
|
On
|
Tessellation
|
On
|
Andet run
|
|
Anti-Aliasing (Nederst under ”display”)
|
TAA
|
Texture Quality
|
High
|
Texture Filtering
|
8x Anisotropic
|
Shadow Quality
|
High
|
Depth Of Field
|
Normal
|
Level Of Detail
|
High
|
Ambient Occlusion
|
BTAO
|
Pure Hair
|
Normal
|
Screen Space Contact Shadows
|
Normal
|
Motion Blur
|
Off
|
Bloom
|
On
|
Screen Space Reflections
|
On
|
Lens Flares
|
Off
|
Screen Effects
|
On
|
Volumetric Lighting
|
On
|
Tessellation
|
Off
|
Tredje run
|
|
Anti-Aliasing (Nederst under ”display”)
|
TAA
|
Texture Quality
|
Normal
|
Texture Filtering
|
2x Anisotropic
|
Shadow Quality
|
Normal
|
Depth Of Field
|
Normal
|
Level Of Detail
|
Normal
|
Ambient Occlusion
|
BTAO
|
Pure Hair
|
Low
|
Screen Space Contact Shadows
|
Off
|
Motion Blur
|
Off
|
Bloom
|
Off
|
Screen Space Reflections
|
Off
|
Lens Flares
|
Off
|
Screen Effects
|
On
|
Volumetric Lighting
|
On
|
Tessellation
|
Off
|
Counter Strike - Global Offensive:
Et spil der sikkert ingen introduktion behøver. Det startede med spillet Half Life udgavet af Valve i 1998, hvor Counter Strike var en modifikation til dette spil, og blev hurtigt populært og fik sin egen udgivelse senere. Den gamle GoldSrc engine blev dog lavet totalt om i 2004 og blev omdøbt til source, det gav mulighed for fysik, som vi aldrig havde set før i spil, og siden da har Valve kun udviklet videre på deres source engine og kører stadig med denne i dag med CS:GO. Dette er en engine der virkelig er lavet godt fra bunden, hvilket betyder at næsten alle spillemaskiner kan være med her, og stadig producere rimelig god grafik, det betyder også at de helt store spillemaskiner kan smide mange hundrede FPS ud, noget som entusiasterne godt kan lide. Spillet har ingen indbygget benchmark, men der kan hentes et map der syntetisk kører igennem nogle scener. Mappet hedder blot "FPS Benchmark", og kan hentes her.
I denne test leverer CPU og grafikkort ganske pæne FPS vi kører stadig 1280x1024.
Første run
|
|
Display Mode
|
Fullscreen
|
Laptop Power Saving
|
Disabled
|
Global Shadow Quality
|
High
|
Model / Texture Detail
|
High
|
Effect Detail
|
High
|
Shader Detail
|
Very High
|
Multicore Rendering
|
Enabled
|
Multisampling Anti-Aliasing Mode
|
8x MSAA
|
FXAA Anti-Aliasing
|
Enabled
|
Texture Filtering Mode
|
Anisotropic 16x
|
Wait for vertical sync
|
Disabled
|
Motion Blur
|
Disabled
|
Andet run
|
|
Display Mode
|
Fullscreen
|
Laptop Power Saving
|
Disabled
|
Global Shadow Quality
|
Medium
|
Model / Texture Detail
|
Medium
|
Effect Detail
|
Medium
|
Shader Detail
|
High
|
Multicore Rendering
|
Enabled
|
Multisampling Anti-Aliasing Mode
|
4x MSAA
|
FXAA Anti-Aliasing
|
Enabled
|
Texture Filtering Mode
|
Anisotropic 4x
|
Wait for vertical sync
|
Disabled
|
Motion Blur
|
Disabled
|
Tredje run
|
|
Display Mode
|
Fullscreen
|
Laptop Power Saving
|
Disabled
|
Global Shadow Quality
|
Low
|
Model / Texture Detail
|
Low
|
Effect Detail
|
Low
|
Shader Detail
|
Medium
|
Multicore Rendering
|
Enabled
|
Multisampling Anti-Aliasing Mode
|
None
|
FXAA Anti-Aliasing
|
Enabled
|
Texture Filtering Mode
|
Trilinear
|
Wait for vertical sync
|
Disabled
|
Motion Blur
|
Disabled
|
Overclocking følger på næste side.