Test
Testmaskinen består af:
Bundkort: X570 AORUS PRO BIOS F20e
CPU: AMD RYZEN 5 3800XT 3,8 GHz
RAM: G-Skill RAM kit 2x8 GB 3400 GHz SNIPER X
PSU: Cooler Master G750M
SSD: OCZ Vector 180 250GB
GPU: ASUS STRIX GEFORCE RTX 2070 8GB
OS: Windows 10 PRO
Køling: NZXT Kraken X61
Jeg sammenligner med RYZEN 5 3600X og 3600XT som har 6 kerner og 12 tråde, samt Intel i9 9900K som har 8 kerner og 16 tråde. Der er naturligvis brugt anden RAM og GPU i Intel systemet, hvilket også bidrager til en forskel i målingerne, men sådan er det med tidligere CPU'er. De andre maskiners sammensætning ses herunder.
Bundkort: Gigabyte X570 Aorus Pro BIOS 20e
CPU: AMD RYZEN 9 3600XT 3,8 GHz
RAM: G.Skill Sniper X 3400 MHz 2x8 GB
GPU: ASUS STRIX GEFORCE RTX 2070 OC 8GB
PSU: Cooler Master G750M 750 Watt
SSD: AORUS NVMe Gen4 1 TB SSD
OS: Windows 10 PRO
Køling: Silverstone Tundra TD02-RGB
Bundkort: X570 AORUS PRO BIOS F4d
CPU: AMD RYZEN 5 3600X 3,8 GHz
RAM: G-Skill RAM kit 2x8 GB 3400 GHz SNIPER X
PSU: Cooler Master G750M
SSD: OCZ Vector 180 250GB
GPU: ASUS STRIX GEFORCE RTX 2070 8GB
OS: Windows 10 PRO
Køling: NZXT Kraken X61
Bundkort: GIGABYTE Z390 AORUS MASTER BIOS F6
CPU: Intel Core i9 9900K
RAM: 16GB Corsair Vengeance LED 3200MHz DDR4
PSU: Silverstone Strider Gold 1500Watt strømforsyning
SSD: Samsung 840 PRO 256GB SSD
GPU: GIGABYTE GeForce RTX 2070 Gaming OC 8G
OS: Microsoft Windows 10 professional x64
Programmer:
- 3DMark
- 7 Zip
- AIDA Extreme
- Cinebench R15
- wPrime
- Strømforbrug
- Temperartur
Spil:
CS GO Benchmark
Shadow of the Tomb Raider Benchmark
3DMark:
Det nyeste skud på stammen fra Futuremark. Programmet byder på endnu mere krævende grafiktests, og der er mulighed for også at køre programmet på Android/iOS enheder og der kan direkte sammenlignes med de helt store PC systemer.
I 3DMark testen ser vi 3800XT CPU'en løfte baren lige et lille nøk mere så den løber med sejren i både Fire Strike testen og Time Spy testen.
7 Zip:
7 Zip er et zip program, som kan pakke filer op eller ned, og kan læse en del forskellige former for zip filer. Programmet har en indbygget benchmark der måler hvor hurtigt det er muligt for CPU'en at pakke filer op og ned i et minut, og det er gennemsnitshastigheden der står skrevet i grafen.
I 7Zip testen klarer Ryzen 7 3800XT i flyvende stil og især i dekomprimering ser vi 3800XT score højest.
Aida Extreme:
Aida Extreme bliver brugt til at se specifikationer på hele systemet og har nogle indbygget benchmarks. I denne sammenhæng bliver kun RAM benchmark brugt, der leverer resultater i Megabyte i sekundet, og nanosekunder i latency.
I denne test ser vi 3800XT CPU'en være med i toppen i de fleste tests.
CineBench R15:
Tester hvor hurtigt CPU’en kan lave et billede ved brug af alle kerne og tråde i CPU’en. Cinebench kører også en OpenGL test der til sidst viser gennemsnits FPS.
Her ser vi en ganske pæn score både i OpenGL FPS og især i CPU scoren som er langt over de 2 3600 CPU'er. I CPU scoren slås også Intel 9900K i CPU scoren.
Cinebech R20:
En lidt nyere udgave af R15 den tester ligeledes hvor lang tid CPU med alle kerner og tråde er om at lave et billede. Derefter kører den samme test med kun en enkelt kerne.
Ryzen 7 3800XT scorer højest i denne test i pts og den leverer 3 pts mere i CPU scoren.
Shadow of the Tomb Raider:
I 2013 kom Square Enix med et reboot af Tomb Raider serien, hvor man går tilbage til før Lara Croft blev "Tomb Raider". I denne serie er dette spil nr 3. Selve spil enginen er noget Crystal Dynamics har stået for, der i sine næsten 30 år i branchen ved hvad de laver, og det er selvfølgelig Square Enix der ejer Crystal Dynamics, så det er nærliggende at vælge denne engine. Spillet byder på utrolig flotte detaljer, der nemt kan bringe selv de største spillemaskiner i knæ. Spillet har en indbygget benchmark, og det er den der er brugt.
Der er her ikke den helt store forskel i FPS målingerne er næsten ens.
Første run
|
|
Anti-Aliasing (Nederst under ”display”)
|
SMAAT2x
|
Texture Quality
|
Ultra
|
Texture Filtering
|
16x Anisotropic
|
Shadow Quality
|
Ultra
|
Depth Of Field
|
High
|
Level Of Detail
|
Ultra
|
Ambient Occlusion
|
HBAO+
|
Pure Hair
|
Normal
|
Screen Space Contact Shadows
|
High
|
Motion Blur
|
Off
|
Bloom
|
On
|
Screen Space Reflections
|
On
|
Lens Flares
|
On
|
Screen Effects
|
On
|
Volumetric Lighting
|
On
|
Tessellation
|
On
|
Andet run
|
|
Anti-Aliasing (Nederst under ”display”)
|
TAA
|
Texture Quality
|
High
|
Texture Filtering
|
8x Anisotropic
|
Shadow Quality
|
High
|
Depth Of Field
|
Normal
|
Level Of Detail
|
High
|
Ambient Occlusion
|
BTAO
|
Pure Hair
|
Normal
|
Screen Space Contact Shadows
|
Normal
|
Motion Blur
|
Off
|
Bloom
|
On
|
Screen Space Reflections
|
On
|
Lens Flares
|
Off
|
Screen Effects
|
On
|
Volumetric Lighting
|
On
|
Tessellation
|
Off
|
Tredje run
|
|
Anti-Aliasing (Nederst under ”display”)
|
TAA
|
Texture Quality
|
Normal
|
Texture Filtering
|
2x Anisotropic
|
Shadow Quality
|
Normal
|
Depth Of Field
|
Normal
|
Level Of Detail
|
Normal
|
Ambient Occlusion
|
BTAO
|
Pure Hair
|
Low
|
Screen Space Contact Shadows
|
Off
|
Motion Blur
|
Off
|
Bloom
|
Off
|
Screen Space Reflections
|
Off
|
Lens Flares
|
Off
|
Screen Effects
|
On
|
Volumetric Lighting
|
On
|
Tessellation
|
Off
|
Counter Strike - Global Offensive:
Et spil der sikkert ingen introduktion behøver. Det startede med spillet Half Life udgavet af Valve i 1998, hvor Counter Strike var en modifikation til dette spil, og blev hurtigt populært og fik sin egen udgivelse senere. Den gamle GoldSrc engine blev dog lavet totalt om i 2004 og blev omdøbt til source, det gav mulighed for fysik, som vi aldrig havde set før i spil, og siden da har Valve kun udviklet videre på deres source engine og kører stadig med denne i dag med CS:GO. Dette er en engine der virkelig er lavet godt fra bunden, hvilket betyder at næsten alle spillemaskiner kan være med her, og stadig producere rimelig god grafik, det betyder også at de helt store spillemaskiner kan smide mange hundrede FPS ud, noget som entusiasterne godt kan lide. Spillet har ingen indbygget benchmark, men der kan hentes et map der syntetisk kører igennem nogle scener. Mappet hedder blot "FPS Benchmark", og kan hentes her.
I CS:GO testen ser vi RYZEN 7 3800 sparke noget mere fra sig og der er en mere markant forskel i testene helt op til 20 FPS i Run 2 testen.
Første run
|
|
Display Mode
|
Fullscreen
|
Laptop Power Saving
|
Disabled
|
Global Shadow Quality
|
High
|
Model / Texture Detail
|
High
|
Effect Detail
|
High
|
Shader Detail
|
Very High
|
Multicore Rendering
|
Enabled
|
Multisampling Anti-Aliasing Mode
|
8x MSAA
|
FXAA Anti-Aliasing
|
Enabled
|
Texture Filtering Mode
|
Anisotropic 16x
|
Wait for vertical sync
|
Disabled
|
Motion Blur
|
Disabled
|
Andet run
|
|
Display Mode
|
Fullscreen
|
Laptop Power Saving
|
Disabled
|
Global Shadow Quality
|
Medium
|
Model / Texture Detail
|
Medium
|
Effect Detail
|
Medium
|
Shader Detail
|
High
|
Multicore Rendering
|
Enabled
|
Multisampling Anti-Aliasing Mode
|
4x MSAA
|
FXAA Anti-Aliasing
|
Enabled
|
Texture Filtering Mode
|
Anisotropic 4x
|
Wait for vertical sync
|
Disabled
|
Motion Blur
|
Disabled
|
Tredje run
|
|
Display Mode
|
Fullscreen
|
Laptop Power Saving
|
Disabled
|
Global Shadow Quality
|
Low
|
Model / Texture Detail
|
Low
|
Effect Detail
|
Low
|
Shader Detail
|
Medium
|
Multicore Rendering
|
Enabled
|
Multisampling Anti-Aliasing Mode
|
None
|
FXAA Anti-Aliasing
|
Enabled
|
Texture Filtering Mode
|
Trilinear
|
Wait for vertical sync
|
Disabled
|
Motion Blur
|
Disabled
|
wPrime:
wPrime udregner primtal, her med 2 muligheder; 32 millioner og 1.024 millioner. Programmet kan bruge alle CPU'ens kerner og tråde.
I wPrime er RYZEN 7 3800XT helt suveræn over 3600XT CPU'en både i den korte og den lange test. 3800XT når næsten op på siden af Intel i9 9900K CPU'en.,
Strømforbrug:
Temperaturen er målt i Idle og med load på CPU'en med CPU-Z stresstest.
Strømforbruget er ikke vildt meget anderleds selvom der her på denne CPU er 2 kerner og 4 tråde mere end på Ryzen 5 3600XT.
Temperaturer:
I Idle er temperaturen lidt høj men ikke noget alarmerende og i Load går den op på 78 grader.
På næste side kigger vi på overclocking.