Test: SoundblasterX AE-5 plus

Lyd d.  09. oktober. 2020, skrevet af neemos 23 Kommentarer.  Vist: 6423 gange.

Korrekturlæser: donto
Billed behandling: neemos
Oversættelse: donto

Pristjek på  1071,00
Produkt udlånt af: n/a
DK distributør: n/a

Konklusion

 

 


Hvis man sidder på en ældre maskine eller en maskine hvor det indbyggede lydkort ikke er helt i top, så er dette helt klart vejen at gå for dig. Du får super god lyd og kortet vil helt klart løfte dit lydbillede og sørge for at du får alle små detaljer med både når du hører musik og gamer.

Har du derimod et nyere bundkort med et godt indbygget lydkort, så kan man diskutere om dette er noget for dig. Personligt har jeg fået meget ud af det, fordi jeg spiller spil hvor den ekstra volumen i lydbilledet helt klart giver mig en fordel. Men spiller man bare lidt casual og ikke rigtigt bruger maskinen til musik og andre ting, så er jeg ikke sikker på at dette er det fornuftigt køb.

Du får dog meget lyd for pengene skal jeg sige, og det eneste der i min optik afgør om dette er noget for dig, er det indbyggede lydkort som du har i dit bundkort.
 

Bundle/Tilbehør - 4
Du får ikke kun lydkortet, du får også en LED stribe med, noget mere end man normalt ville forvente i sådan en pakke.

Design/Layout - 3
Jeg er hverken for eller imod designet her, men personligt bliver det hurtigt for meget med alt det RGB på alt man køber.

Software/BIOS - 2
Lidt for meget fnidder i softwaren og lidt for mange ting der kan ændre og pilles ved til min smag.

Ydelse - 3
Yderst fornuftig lydbillede, men om det er så meget bedre end det indbyggede, kommer helt an på hvilket bundkort du har.

Pris - 2
Det er en dyr opgradering, og om den er nødvendig vil være meget individuelt.

 

 




Test: SoundblasterX AE-5 plus
Bundle - Tilbehør4
Design - Layout3
Software - BIOS2
Ydelse3
Pris2
Samlet56%
Award

Læs om vores forklaring på ratingen her

Read about our ratings here

UK summary

 

 

If your current machine is a bit older and the built-in soundcard can’t keep up anymore, this soundcard is the way to go. You’ll get super good sound and the card will definitely raise your soundscape and make sure that you’ll hear every little detail when your hearing music or game.

If you on the other hand have a newer motherboard with a good built-in soundcard, than it is questionable whether this is for you or not. Personally, I gained a lot from it, because I play games where the extra volume in the soundscape gave an advantage. But are you playing casual games and aren’t using your computer for music and other things, then I’m not convinced that this card is a good buy.

I have to say that you’ll get a lot of sound for the money, and the only thing determining whether this card is for your or not depends on the built-in soundcard on your motherboard.
 

Bundle/Accessories - 4
You’ll not only getting the soundcard, but also a LED strip, something you’ll not find normally on products like this.   

Design/Layout - 3
I’m neither for nor against the design, but personally, I think it can quickly get out of hand with all the RGB you can get now a days.

Software/BIOS - 2
A bit too much to mess around with for my taste.

Performance - 3
Really decent soundscape, but is it better than the built-in card, that depends on which motherboard you have.

Price - 2
It’s an expensive upgrade, and whether it’s necessary or not is up to the individual.

 

 

Walenad
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2020 08:38:58
Svar/Indlæg:
1906/25

Til musik, så køb en rigtig ekstern USB-DAC. De kan købes fra få hundrede kroner op til hvad en lille bil koster.

 



D00den
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2020 11:21:59
Svar/Indlæg:
90/3

edit:

nm.. så virkede linket alligevel, nok bare en server hickup..



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af D00den d. 09-10-2020 11:23:19.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2020 11:52:20
Svar/Indlæg:
5874/1287

Okay, det må bero på det du bruger til at lytte med. 

Jeg har selv forgængeren til det testede lydkort, samt et sæt Logitech Z5400 5.1 surround sæt. Og jeg kan SAGTENS høre forskel, både i musik, men især i spil. Mit mobo er et Asrock Z390 Phantom Gaming X som har dette onboard lyd:

  • 7.1 CH HD Audio (Realtek ALC1220 Audio Codec)
  • Supports Creative Sound Blaster™ Cinema 5

 

I spil er især kanaladskillelsen bedre end med onboard lyd, dvs det er noget lettere at bestemme retningen til fjenden (eller hvad der nu støjer!), især i Far Cry 5 og Battlefield 5 er forskellen stor.

I musik, hvis jeg spiller "alene hjemme" niveauet, så er der også virkelig hørbar forskel. 

 

Benytter jeg mine hørebøffer (Logitech G635), så er forskellen væsentligt mindre end med mit 5.1 sæt, både mht spil, musik og film.

 

Savner lidt i testen om, hvad der er nyt i forhold til det gamle AE 5 jeg har



neemos
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
09-10-2020 12:20:24
Svar/Indlæg:
1129/307

#3
Som du ved, så har vi desværre ikke alt muligt til rådighed til at teste med, omend jeg da ville ønske jeg lige havde 3 forskelige højtalersæt, 3 forskellige headsets og lige så mange forskellige lydkort at holdet op imod, det er desværre bare det der er muligt.

Jeg har ikke haft en stort højtaler sæt til teste med, og kan derfor ikke nævne om der er en forskel der. De headsets jeg har testet med, der er det marginalt forskel der er i forhold til on-board lydkortet.

Det er muligvis noget man kunne have taget med, det skal jeg skrive mig bag øret.



Biostud
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2020 13:30:55
Svar/Indlæg:
2897/83

#1 nogen af os vil gerne have noget der er både til musik og spil. Jeg har haft et sb ae-7 i et lille års tid og det klarer spil og musik rigtigt godt. 



Biostud
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2020 13:34:17
Svar/Indlæg:
2897/83

#3 brugte du USB eller jack da du testede med g365? 

Er helt enig, skiftet fra on board til sb ae7 er markant forbedring i lyd. 



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Biostud d. 09-10-2020 13:35:20.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2020 16:41:29
Svar/Indlæg:
5874/1287

#6 Det er bare USB til headsettet (bruges sjældent, især efter konen er død)



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2020 16:55:14
Svar/Indlæg:
5874/1287

#4 Jeg ved det godt, og det er heller ikke en let opgave at teste 2 lydkilder mod hinanden hvis de virker tæt på ens i lydkvalitet. Man kan jo ikke rigtig benchmarke et lydkort. Jeg påpeger bare, at har man andet højttalersæt, så kan oplevelsen være en helt anden.

Går du i HiFi klubben og lytter til en 20.000kr Denon og derefter til en 20.000 kr NAD, begge på højttalere til 800kr for et sæt, så kan du heller ikke høre forskel 🙂

Men der kunne fra Creatives side måske oplyses om, hvad de har forbedret på det nye kort i forhold til det jeg har. Det forventer jeg bestemt ikke at hwt kan "måle". Der skal nok noget helt andet til.



SoundWave
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2020 18:09:22
Svar/Indlæg:
3011/103

#8

The AE-5 Plus slots between the AE-5 and AE-7, while being almost identical to the former. It's only feature-additions over the AE-5 are Dolby Digital Live and DTS encoding support, which the AE-5 lacks. The hardware of the AE-5 Plus is identical to the AE-5, with 122 dB SNR, 32-bit 384 kHz audio format support, and 0.00032% total harmonic distortion. Available in limited quantities, the Sound BlasterX AE-5 Plus Pure Edition is priced around USD $170.



Biostud
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2020 20:41:04
Svar/Indlæg:
2897/83

#7 når du bruger USB, så er det det indbyggede lydkort i headsettet der står for lyden, hverken onboard eller lydkort, så nok derfor der ikke er den store forskel ;) 

 



Biostud
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2020 20:45:37
Svar/Indlæg:
2897/83

#0 Kunne man måske få at vide hvilke højttalere/hovedtelefoner der er brugt til testen? Det er vel næsten noget af det vigtigste? 



neemos
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
09-10-2020 21:31:06
Svar/Indlæg:
1129/307

#11
Der er testet på :

Steelseries Arctis 1 og GSP300 headset samt et sæt ældre dali højtalere jeg har haft stående, så ikke de vilde audiofile udstyr, men nok nogenlunde i det område hvor langt de fleste brugere befinder sig.
 



Waskus
 
Superbruger
Tilføjet:
09-10-2020 22:12:22
Svar/Indlæg:
394/3

jeg har denne og været igennem et par headsets.. Det er et super lydkort.. plain and simple. jeg har set det til salg for 400-500kr brugt ngoen gange... No brainer.. køb det..

Jeg har testet med Bayerdynamics dt770pro 80ohm og idag bruger jeg et Coolmaster MH751.. Jeg skal have købt noget bedre.

Men jeg har aldrig fortrudt de 900kr jeg gav for det nyt.



Biostud
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2020 23:16:44
Svar/Indlæg:
2897/83

#12 Det er helt fint, til en test af lydkort giver det bare meget mere mening at nævne hvilke højttalere / hovedtelefoner du har end resten hardwaren. 

Jeg vil gå så langt at bruge 1000kr på et lydkort til headset til 5-700kr nok ikke giver meget mening, så skulle man hellere købe et headset til 1500kr. Men har man allerede et headset til 1500kr, så vil der være en tydelig forskel over onboard. 



alenkaer
 
Enthusiast
Tilføjet:
10-10-2020 10:50:13
Svar/Indlæg:
346/14

Jeg bruger SoundblasterZ, sammen med et Logitech THX surround sound sæt. Der er tydelig forskel på lyd i film og spil. I forhold til onboard lyd. Og muligheden for at have både headset og højtalere sat til på samme tid, hvor man på en enkelt knap i software kan skifte imellem de to, er ret lækkert.  

Der er dog en del spil, hvor DTS/THX og dolby digital ikke er understøttet. hvor det nødvendigt at bruge 6-channel direct, f.eks. vil man ikke kunne åbne GTA V, med kun optisk kabel til surround forstærkeren.

Det så også der hvor lydkortet kommer til at arbejde, når det skal omsætte lyden til surround med EAX :)



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af alenkaer d. 10-10-2020 10:57:14.


neemos
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
10-10-2020 13:43:43
Svar/Indlæg:
1129/307

#14
Det har du nok ret i, men jeg er desværre ikke den normale lyd tester, så det har været lidt begrænset hvad jeg har haft til rådighed 🙂



Anonym202187141154
 
Moderator
Tilføjet:
10-10-2020 14:21:27
Svar/Indlæg:
1767/90
Jeg kunne snildt høre forskel på onboard på X299 Tuf Mark 1 til første gen af AE-5, lyden blev altså bare en tand sprødere og klar, og mit gamle z5500 spiller stadig ligeså godt fra den dag jeg fik det for maaaaange år siden... Men ja gad vide hvad de har gjort på det "nye"

Og er så meget enig med #3 mit tuf mark 1 bruger også Realtek ALCS1220A

Jeg har ALTID anbefalet folk at droppe onboard og købe et "rigtig" lydkort, og da jeg testede 2 "dyre" headset's var der satme også en del forskel fra onboard til AE-5


gandalf18
 
Ny Skribent
Tilføjet:
10-10-2020 15:45:20
Svar/Indlæg:
5679/460

 

Bullet skrev d. 10-10-2020 14:21:27

Jeg kunne snildt høre forskel på onboard på X299 Tuf Mark 1 til første gen af AE-5, lyden blev altså bare en tand sprødere og klar, og mit gamle z5500 spiller stadig ligeså godt fra den dag jeg fik det for maaaaange år siden... Men ja gad vide hvad de har gjort på det "nye"

Og er så meget enig med #3 mit tuf mark 1 bruger også Realtek ALCS1220A

Jeg har ALTID anbefalet folk at droppe onboard og købe et "rigtig" lydkort, og da jeg testede 2 "dyre" headset's var der satme også en del forskel fra onboard til AE-5

z5500 er/var jo også et legendaris højtaler sæt :) 

jeg sidder med et b550 bundkort nu jeg kan høre mega forskel på det og mit første x370 ryzen bundkort :) .. men jeg overvejer også og få et "ægte" lydkort .. måske det  her .. eller EVGA lydkort :)



DjeavleN
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-10-2020 20:00:31
Svar/Indlæg:
2959/206

#17 - Det svære ved Z5500 er... jeg kan simpelthen ikke finde et moderne alternativ i samme klasse. Det er jo snart.. hvad.. 10.. 15 år gammelt? Det må jo gå ned én eller anden dag.

Har ikke haft lys i displayet i nogle 8 år nu.. om dog at det til tider kommer tilbage i et par måneder, for derefter at forsvinde igen. 

Selv nu om dage kommer der nye tråde på f.eks. Reddit om alternativer.. og de bedste forslag er.. "køb et nyt brugt". Z906'eren måske, men mindre sub. 

Kører det desuden på et SBZ. Har kigget på at 'opgradere', meeeeeen - Ved ikke helt.



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-10-2020 20:54:55
Svar/Indlæg:
5874/1287

Har samme problem #19. Jeg har endda kun et Z5400!! Jeg har haft købt et sæt Z906, men det røg tilbage igen. Det er mere moderne, ja, men det spiller dårligere end mit gode gamle Z5400. Al det arbejde med at trække nye kabler, og så var hele den eftermiddag spildt!!

 

Men hvad kan man købe i stedet?? Måske et BOSE til 999$??

https://www.amazon.com/Bose-Ac...

 

Flere valg, men ... hvilket?

https://www.amazon.com/Surroun...



Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Burgurne d. 11-10-2020 20:56:32.


gandalf18
 
Ny Skribent
Tilføjet:
11-10-2020 21:25:15
Svar/Indlæg:
5679/460

jeg køre med en god subwoofer og en forstærker og dali højstallere .. prøv og gå ned i hifiklubben .. alt efter hvad du vil betale for nyt .. de har nogle glimrende aktive højtallere og så kan du smide en sub til :) det vil ejg sige du kommer længere med rent lyd messig end "pc" højtallere :) .. men kan også være du betaler  lidt mere :) 



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-10-2020 21:30:25
Svar/Indlæg:
5874/1287

Det behøver såmænd ikke at være bedre end mit Z5400, men dog lige så godt, og gerne lidt mere moderne.

Til stuen har jeg netop indkøbt 2 nye Dali højttalere til loftmontering, men jeg har stadig ikke modtaget min Denon X2700 Receiver endnu. Det system er dog vildt overkill til PC-spil.



gandalf18
 
Ny Skribent
Tilføjet:
11-10-2020 22:58:10
Svar/Indlæg:
5679/460

 

Burgurne skrev d. 11-10-2020 21:30:25

Det behøver såmænd ikke at være bedre end mit Z5400, men dog lige så godt, og gerne lidt mere moderne. 

Til stuen har jeg netop indkøbt 2 nye Dali højttalere til loftmontering, men jeg har stadig ikke modtaget min Denon X2700 Receiver endnu. Det system er dog vildt overkill til PC-spil.

jeg køre med Audiop pro Ace bass2 sub og 2x dali censor 1 og audio pro center højtaller .. men som jeg ikke bruger fordi min reciever  underlig så snart det kommer til 3.1  .. min erså gammel at den ikke har HDM ;) så den skal udskiftes når man har penge til det :)


det er total overkill :) .. men det spiller skide godt :) 



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af gandalf18 d. 11-10-2020 22:59:42.