Test: Twintech Geforce 8800 GTS OC-version

Grafikkort, NVIDIA  d.  21. februar. 2007, skrevet af red_martians 27 Kommentarer.  Vist: 16034 gange.

Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: Twintech
DK distributør: EET Danmark A/S

Innovation/teknologi



Geforce8800GTS er lille-søsteren til det virkelig roste Geforce8800GTX. Den chip som geforce8800-serien har kaldes G80, og har 681mio transistorer. For folk der ikke kender til det, svarer det til antallet i 3 dualcore AthlonX2 cpu'er. Denne chip er altså en gigant uden lige. DirectX10 kommer med den nyeste form for grafikbehandling kaldet shadermodel 4.0. Den vil udvide computergrafikkens grænser, så fotorealisme for alvor kommer inden for rækkevidde.



Selve GTS-chippen er lavet af præcis samme chip som GTX. Men GTS chippen har muligvis været defekt under produktion, og ved at deaktivere nogle dele i chippen, bliver den funktionel igen. Disse Chips sælges så under 8800GTS-navnet, der dog stadig har en hel del ydelse. Herover kan man se at den effektberegnende del (shaderen), har mistet ca. 25% af sin plads, og dermed 25% af sin ydelse per Hz. Ligeledes er der blevet skåret 17-25% af chippens pixelberegninger.
Rammene er også blevet sat på slankekur. Her har man valgt at bruge 10 ram-kredse i stedet for 12, hvilket ligeledes sænker ydelsen med 17% per hz i rammene. (320bit ram-kredse)
Men selvom det lyder voldsomt er grafikkortet absolut ikke dårligt. Det er på de fleste områder stadig langt mere effektivt end nogle tidligere grafikkort på markedet.




Det nye og spændende kommer til udtryk herover. Unified Shader gør at flere slags beregninger kan varetages af den samme del i chippen. Det gør absolut ikke chippen mindre, men til gengæld langt mere effektiv, da den altid vil være fuldt optaget. Unified shader kan kun bruges til effekter, og gamle ord som pipelines, ROPs osv. eksisterer stadig i bedste velgående. 8800GTS har dog fået en del af chippen deaktiveret som vi vil skrive om senere, men det har vi krydset af i det første billede.

Indtil vi fik det første 8800GTS-kort mellem hænderne vidste vi ikke helt hvor mange pipelines nVidia havde udstyret kortet med, men alt tyder på at det er 24. Nvidia har dog fortalt at kortet har 96shader-units og 20ROPs og ud fra disse tal vil jeg tro at kortet kan lave 160Z-pixels ad gangen. Kortet kan i nogle tilfælde have hele 48pixelpipelines. Disse kommer til udtryk når man vælger et filtrere billedet, der er med til at give skarpere detaljer. Idéen er at man ikke taber ret meget ydelse ved at slå denne tunge egenskab til.



Derudover har nVidia indført en slags Hyperthreading kaldet GigaThread, som vi kender fra de gamle Intel Pentium 4 cpu'er. Grafikkortet kan arbejde mere flere tråde ad gangen, og bliver dermed endnu mere effektivt.



G80-chippens rå ydelse testes herover. Det kaldes Fillrate, og beskriver hvor mange pixels den kan lave i sekundet. Da GTS-udgaven af G80-chippen kan lave op til 48pixelberegninger ad gangen (kaldet 48 pipelines) er det en chip med meget overskud. Dog kan den maximalt lave 20pixels ad gangen (kaldet ROPs). Det lyder som spildte kræfter, men mange effekter bruger flere pipelines ad gangen, og derfor vil det være spild af transistorer at sætte flere ROPs på. Da effekterne er flyttet over på den nye Unified Shader, er pipelines vigtigste opgave at filtrere overflader og lave skarpere billeder, og det gøres op til 2.5x hurtigere end tidligere modeller. Vi tester kun kortets evne til at lave overflader, og så har det "kun" 24 pipelines.



Shader-testen viser tydeligt at pipelines og Mhz ikke er alt. XFX's kort har tydeligvis lavet deres bios så effektdelen får mere fart på, hvor vi i fillrate-testen kunne se at Twintech har satset på pixelpower. Dog er shaderen på et Twintech alligvel fabriksoverclocket til hele 1400Mhz. Det er et tal vi skal vende os mere til. Shaderen er nu den tredje del på grafikkortet, hvor vi tidligere havde pipelines og ram, bliver shaderen et element man skal til at holde øje med i fremtiden. GTS shader er standard clocket til 1200Mhz.





Yderlige egenskaber




  • PureVideo HD er nVidia's ord for video-dekodning. Geforce8-serien har selvfølgelig Pure-video-egenskaber,der nu er blev udvidet med en HD-betegnelse . PureVideo beskriver bl.a. muligheden for HD-dekodning der med det nye Digitale TV, HD-DVD'er og BluRay-Diske'er er muligt. Med Geforce8800 er det også muligt at se AACS-beskyttet indhold (kopibeskyttede medier), der tidligere kun har været forbeholdt enkelte grafikkort. Pure-video HD udvider derudover med forbedret støjreduktion (HD noise reduction) og skarpere kanter (HD edge enhancement)
    http://www.nvidia.com/page/purevideo_support.html

  • SLi De største nyere nVidia grafikkort understøtter SLi. Kort fortalt betyder det, at hvis man har et bundkort der er SLi-mærket kan man bruge to ens nVidia-grafikkort, og udnytte deres samlede kræfter på en skærm. Vi snakker om Geforce7100GS og større.


  • FSAA står for Full Scene Anti Aliasing, og er med til at give en fiktiv højere opløsning end det ellers ville være muligt. En egenskab der især er en fordel på fladskærme der kun har en til to ægte-opløsninger. 4x, står for 4 gange så mange pixels, og det giver sig til syne på skærmen som få eller ingen blinkende pixels, og ingen ujævne og hakkede kanter. Geforce8-serien har derudover flere typer. Den nyeste er CVAA, der udvider den gamle form til 8 og 16x uden at gå på kompromis med billedekvaliteten, og stadig med fornuftig ydelse.


  • Texture-Filtrering Er en egenskab der er på næsten alle grafikkort. Idéen er at man oprindeligt har opbygget computerspillene for den bedste ydelse. For at grafikkortet får mindst muligt at lave, er detaljerne ikke så fine dybt i billedet som forrest. Det gør at overgangene mellem de dele med færre detaljer op til dem med mange, bliver meget tydelig. Og problemet løses med filtrering. Det nyeste hedder Anisotrofisk Filtrering og kan bruges af praktisk taget alle grafikkort efter år 2000. nVidia skulle til at bruge en ny løsning der giver meget høj kvalitet.

  • Quantum Effects En ny egenskab der kan lave Fysik-effekter sideløbende med grafikken, takket være den unified shader. Det gør at man reelt ikke behøver et Fysik-kort længere, men det vil også betyde at Fysik'en vil kunne sænke ydelsen på grafikkortet. Men klart et spændende tiltag.







    Strømforbrug


    Twintechs overclockede Geforce8800GTS strømforbrug er slet ikke så højt som GTX-modellen, men stadig i det område jeg vil betegne som kritisabelt. Det holder sig over hele linien lige under Geforce8800GTX, men ikke langt fra.
    Især i 2D-miljø brugte kortet ufattelig meget strøm. Mere end 40watt over de mindst strømslugende grafikkort vi har haft. Det er så absolut en del, og for meget, når vi ved at nVidia med bl.a. 7900-serien kunne sænke forbruget til 40-50watt under 8800GTS. Jeg håber på at nVidia især får kigget på forbruget i 2D. Evt. ved at slukke for nogle enheder. Ydelsen fra et Geforce7300 er f.eks. ofte mere end rigeligt til dokumenter og internet.





    Pointgivning i Innovation & teknologi
    Kortet er på mange måder et skridt frem for nVidia. Unified shader ser ud til at have visse fordele, og chippens kapacitet, sammen med udvidelsen af rammene til 320bit giver det et kæmpe boost. Ud fra teknologien og vores pixeltest, ser det ud til at dette kort er specialiseret i de tungeste effekter. Men man bliver nød til det, for at spare på chippens størrelse, og da man alligvel ikke kan hente rå ydelse, kan man lave flottere effekter ved samme ydelse. Kortet er parat til DirectX10, som vil gøre spillene langt mere realistiske end tidligere set. Dog er det en strømsluger, så samlet set giver vi det 4point her.
    Grafikkortets reelle ydelse bedømmes i ydelses-afsnittet, og deres idé med egen bios under software og bios.
  • yupper
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    21-02-2007 05:37:17
    Svar/Indlæg:
    1347/11
    Hvem forhandler kortet herhjemme ? eller hvis der skulle være en i udlandet, deres hjemmeside er ikke videre oplysende derom.




    red_martians
     
    Moderator
    Tilføjet:
    21-02-2007 07:50:28
    Svar/Indlæg:
    7881/1165
    #1: det er ikke kommet endnu, men efter hvad vi har hørt er prisen ret aggressiv.
    Men de skulle være på vej, og dette er den første test af et af deres kort her i DK.



    Martin.v.R
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    21-02-2007 09:59:18
    Svar/Indlæg:
    8555/439
    :l :e fatter ikke jers oc :e
    jeg fik da mit kort op på 660/2000 ret hurtig max på 2100MHZ ;) så jeg kan ikke forstå,at de 660 på core skulle være så svært :e
    men det har måske, noget med vilke driver i bruger :i ;)



    red_martians
     
    Moderator
    Tilføjet:
    21-02-2007 10:22:06
    Svar/Indlæg:
    7881/1165
    #3: 660Mhz er desværre ikke dit OC. Hvis du bruger Rivatuner vil du kunne se at så snart du runder 660Mhz springer den op til 675Mhz fra 648Mhz.
    Jeg er næsten 100% sikker på at dit grafikkort ikke kører mere end 648Mhz, selvom du har overclocket det til 660Mhz.
    synes ellers jeg prøver at beskrive problematikken under overclocking:x
    Næste spring sker vist ved 687Mhz, og får kortet op på over 700Mhz reelt.



    Gripen90
     
    Senior Skribent
    Tilføjet:
    21-02-2007 10:23:23
    Svar/Indlæg:
    15982/637
    Hvis OC'et er driver begrænset så vil jeg ikke kalde det rigtigt OC, men nærmere en slags gambling.

    Men jeg må sige jeg er yderst imponeret over kortet og det kilder da i tegnedrengen, men jeg tror stadig jeg venter på 8900serien... med mindre det inden for en rimelig tid sniger sig under 3K, så er jeg nok solgt :p



    The
     
    Chefredaktør
    Tilføjet:
    21-02-2007 11:18:14
    Svar/Indlæg:
    4741/1690
    #1
    TwinTech produkterne distribuerer i Danmark af :

    http://dk.eetnordic.com/EETSho...

    Tlf. Tlf.: 45 82 19 19 eller 45 90 19 62

    Vi vil foreslå at du ringer til dem og spørger efter nærmeste forhandler, i nærheden af hvor du bor.


    The Boss



    Dude
     
    Overclocker
    Tilføjet:
    21-02-2007 13:31:18
    Svar/Indlæg:
    581/1
    Interessant kort, og udemærket og grundig test (her henvises til omtalen af oc problemet, som jeg synes det var fedt at få med:))

    Jeg har luret over en generel tendens som jeg absolut ikke forstår efter i fik testet 320mb kortene:

    Siden i med nutidens sw ikke har kunnet se de store forskelle, er disse stort set blevet udnævnt til det eneste rigtige. Hvorfor?

    Ja der er penge at spare, men så vidt jeg er orienteret vil directx10 apps kunne blive ret ramkrævende hvis vi skal udnytte de mange dejlige muligheder, og hvor står man så med 320mb?

    Uden at kunne spå om fremtiden ville jeg ihvertfald ikke selv købe et kort med mindre ram end 512, simpelthen af skræk for om et år ell mindre at sidde med en klam fornemmelse af at ha pisset i bukserne for at holde mig varm.

    Sandheden er vel nærmere at vi snart vil opleve ramkrav der overstiger 512, og hvor dælen er så ideen i at købe et kort med 320 ram som man end ikk kan udnytte, da vi ikke har directx10 spil endnu?

    Mig lettere forvirret ?:(



    red_martians
     
    Moderator
    Tilføjet:
    21-02-2007 13:44:53
    Svar/Indlæg:
    7881/1165
    #7: Du er ikke den eneste. Vi er alle forvirret. Der er ignen der reelt ved hvor meget ram directX10 kræver. Men ejg tror det handler meget om hvor meget spilproducenterne ønsker at få lavet på cpuen og gpuen. Spillene kan med directX10 reelt laves 100% på GU'en, men det vil kræve en forfærdlig mængde grafikram, og så står CPU'en uden arbejde = skidt løsning
    Men der er vist ingen tvivl om at grafikkort i fremtiden kommer til at tage sig af flere opgaver, men om det bliver 256MB+ eller 512MB+ eller evt. 1GB+ det aner vi ikke.
    320MB-versionen har i hvertfald ingen problemer med at følge med i dag. Og 320MB ram er jo stadig en ganske alvorlig mængde. Men tror (ved ikke) at forskellen vil blive tydelig når GTS 320M bliver fodret med et tungt DirectX10-spil.



    Gripen90
     
    Senior Skribent
    Tilføjet:
    21-02-2007 13:46:42
    Svar/Indlæg:
    15982/637
    #7: Jeg tror endnu ikke vi ser krav der overstiger 512mb ram, men 320mb er jeg meget enig i er "for lavt" i min verden. Vi ser allerede 256mb kort der er pressede og der er under 100mb op til 320mb kortene, som vi ser allerede er pressede i spil som CoD2 og Quake 4 når teksturerne virkeligt er højopløste mv.

    I min verden er 320mb ok op til 1280x1024 med lidt fsaa og af. Men skal man højere så er mere end 320mb på krævet.





    tom81
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    21-02-2007 13:49:09
    Svar/Indlæg:
    20170/383

    Kunne man så ikke evt. købe et GTS 320 kort nu, og så når DX10 vinder indpas i spilverdenen, købe et mere og køre i SLI evt?? Ville dette ikke være en udmærket løsning?




    red_martians
     
    Moderator
    Tilføjet:
    21-02-2007 13:57:41
    Svar/Indlæg:
    7881/1165
    #10: Det hjælper faktisk ikke. For du får faktisk ikke flere ram af den grund..
    Data'erne bliver ikke fordelt på de to kort, men faktisk placeret på dem begge. Det gør at de faktisk stadig tænker i 320MB ram internt selv om der er 640MB fysisk.
    Det er netop her problematikken indtil i dag har været med toeller flere grafikchips. Hver chip skal have sine data.
    Det siges at vi næste år kommer til at se en løsning på det problem, og løsningen ville være en eller flere fælles ram controllere, som Intel bruger. AMD's løsning vil faktisk være for langsom i sådanne tilfælde da chipsne skal kommunikere med hinanden på en kryds-metode der i nogle tilfælde giver meget lav latancy i andre meget høj.

    Jeg må tegne.. laver lige en paint-tegning af R700 og lægger op i min profil :p



    red_martians
     
    Moderator
    Tilføjet:
    21-02-2007 14:22:07
    Svar/Indlæg:
    7881/1165
    Så er der billede af R700... TRor ejg nok... Men idéen er at bevise at man har brug for noget kraftfuld masterchip før det kan lade sig gøer at udnytte ram fuldt ud. :e
    R700 skulle netop bestå af en masse små grafikchips (shader-chips)

    http://www.hardware-test.dk/bi...



    Gripen90
     
    Senior Skribent
    Tilføjet:
    21-02-2007 14:54:46
    Svar/Indlæg:
    15982/637
    #12: Minder noget om de princip de bruger i rigtige flysimulatorer. Fx det der modificerede Radeon 9700Pro kort med 1GB ram bro-kort mv.



    MeLViS
     
    Superbruger
    Tilføjet:
    21-02-2007 16:57:57
    Svar/Indlæg:
    113/13


    Dude
     
    Overclocker
    Tilføjet:
    21-02-2007 17:29:58
    Svar/Indlæg:
    581/1
    Hmm, det dersens R700 ser voldsomt ud..

    Kan godt se problemet i fuldt at rykke mod de muligheder der er i directx10 mht at lade gpu klare hele ræset. Rent hw-mæssigt vil det reelt være voldsomme krav, og mit gæt er at det dælme oz vil koste på pengeåpungen hvadenten vi taler købspris ell strømforbrug. YIAKS!


    Men uanset at 320mb kortene jo tydeligt klarer sig rimeligt lige nu, er Gripen og jeg altså enige om at ingen af os ville anbefale dem til en seriøs opgradering (hvis den sku ha langtidsholdbarhed). Dog har du #8 jo sføli en pointe i at vi ikke præcist ved hvad der sker. Vil dog stadig, som du selv skriver, anslå at et 320kort langt hurtigere vil kunne komme i problemer når de tunge spil kommer på banen, og det var egentlig det fik mig til at undre mig over at sitet som sådan er så stor en fortaler for dem.



    Cykelskur
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    21-02-2007 19:50:08
    Svar/Indlæg:
    151/10
    Er 3800,- en aggresiv pris?



    Advanced
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    21-02-2007 20:13:06
    Svar/Indlæg:
    6899/119
    #16

    Ja det synes jeg nok det er ;)



    red_martians
     
    Moderator
    Tilføjet:
    21-02-2007 20:32:11
    Svar/Indlæg:
    7881/1165
    #16: hvor har du 3800kr fra??

    Vi ahr fået at vide det var 438_ = 3300kr og muligvis endnu billigere (op til et par hundrede) Så 3100-3300kr vil jeg da mene er ret aggressivt.

    #15: Vi kan desværre kun måle me det vi nu har til rådighed. Jeg måsk er 768MB ram ikke engang nok. Kunne emget vel forestille mig at nogle af de tungeste spil meget gerne vil have en gigabyte ram. og så er både 640MB og 768MB versionerne udspillet, og især 320MB.
    Men grænsen kunne jo det næste år også ligge på 256MB ram, og så er 320MB-versionen stadig et lige så godt alternativ som 640MB-versionen.
    Men alt i alt, så er der 1000kr sparet idag, og om ydelsen så falder med 1/3 når directX10-spillene kommer, så er 320MB-versionen stadig mindst et lille så godt køb som 640MB-udgaven.

    Men jeg giver kun råd ud fra det jeg har.. Får vi 320MB-versionen til test når directX10-spil er på markdet. Så skal jeg gerne teste et, og give det karakter ud fra det. :)



    Cykelskur
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    21-02-2007 20:50:59
    Svar/Indlæg:
    151/10
    OMG det vil jo være det dyreste 8800GTS 640M på edbpriser.dk hvis det var der...

    Link: http://www.edbpriser.dk/Produc...



    Cykelskur
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    21-02-2007 20:53:13
    Svar/Indlæg:
    151/10
    #18: tjek #14 link til PC-netto.

    Pris excl. moms: 3.039,20
    Pris incl. moms: 3.799,00
    Fragt (porto): 47,00
    Varenummer TWIN-8800GTS



    Advanced
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    21-02-2007 21:02:14
    Svar/Indlæg:
    6899/119
    sover lidt :)

    Tolkede aggressiv pris som noget meget højt :)

    Men hvis vi så vender den om så er den stadig aggressiv ved 31-3300kr da det er utroligt billigt synes jeg :)





    Gripen90
     
    Senior Skribent
    Tilføjet:
    21-02-2007 22:21:18
    Svar/Indlæg:
    15982/637
    Af hvad jeg ser er der ml. 500-600kr forskel ml. 320 og 640mb, og jeg tog stadig 640mb kort. Jeg synes allerede, at det med Quake 4 i 1600x1200 med 4xfsaa og 16xaf er bevidst er selv 320mb er presset, og det er kun i starten af 2007.
    Selv i Max Payne 2 kan man ikke spille i 1600x1200 med max fsaa og af hvis ikke ens kort besidder 512mb ram. Spillet nægter at køre. Call of Duty 2 i max detalje grad og texture quality på extra sluger over 256mb buffer memory og også over 300mb. Jeg mærkede i hvertfald en pæn forskel da jeg skiftede fra GF7900GT 500/1500mhz 256mb kort til GF7900GTO 650/1320mhz 512mb kort.
    Ingen tvivl 320mb kortet er yderst attraktivt til pengene, men det indebærer altså nogle afkald, der i min bog gør kortet uattraktivt ihvertfald. Personlig ville jeg intet have imod hvis kortet var 10% langsommere men var med fx 512mb ram.
    Man skal heller ikke forglemme at mange 20-22TFT skærme er inden for en rimelig pris mæssig rækkevidde og så snakker vi native opløsninger i 1600x1200 der kræver noget GPU/VPU power med en slat ram.



    yupper
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    22-02-2007 06:46:56
    Svar/Indlæg:
    1347/11
    tak for links



    red_martians
     
    Moderator
    Tilføjet:
    22-02-2007 07:46:44
    Svar/Indlæg:
    7881/1165
    #20: kunne jo være at PC-netto tjener kassen på dem... Men rigtigt , det tyder på det er uden moms. Hører jeg at prisen er uden moms, skal jeg lige snakke med bossen om ændring af point, pris osv.



    Cykelskur
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    22-02-2007 09:48:55
    Svar/Indlæg:
    151/10
    tænkte også at det kan være PC-netto bare har sat prisen højt, måske indtil andre får samme kort hjem.

    Men i forhold til andre mærker af samme kort på edbpriser, vil jeg mene at prisen allerede ville have fundet et hvis niveau-



    jakob3k
     
    Superbruger
    Tilføjet:
    23-02-2007 13:16:36
    Svar/Indlæg:
    440/3
    #5 Jeg skal nok sige til, hvis det sniger sig ind under mig. :e



    MJENSEN
     
    Superbruger
    Tilføjet:
    17-09-2007 14:53:57
    Svar/Indlæg:
    1233/50
    nogen der kender et sted hvor det gfx kan købes bortset fra pc netto